Wydarzenia. Unia Europejska da pieniądze na tunel pod Świną.

Wczoraj minął termin, w którym Komisja Europejska mogła zgłosić zastrzeżenia do zasadności unijnego dofinansowania dla tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. Oznacza to, że pieniądze z UE dla tej inwestycji są w 100 procentach pewne – podało dziś Ministerstwo Rozwoju i Inwestycji w oficjalnym komunikacie. – Na tą wiadomość czekaliśmy od 26 marca. To historyczna chwila, szczęśliwy dzień nie tylko dla nas świnoujścian. To świetna wiadomość także dla wszystkich, którzy do nas przyjeżdżają lub odwrotnie – nie przyjeżdżają, bo odstraszają ich czekanie w kolejkach na przeprawę promową. Za 4 lata, gdy tunel będzie gotowy, kolejki przejdą wreszcie do historii – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.

  - Zgoda Komisji Europejskiej na unijne dofinansowanie jest potrzebna zawsze wtedy, gdy koszty inwestycji przekraczają 50 milionów euro, a w  przypadku inwestycji transportowych – 75 milionów – wyjaśnia minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński.

Od czasu przesłania informacji o inwestycji do Komisji Europejskiej, ta ma 3 miesiące na wydanie negatywnej decyzji albo dodatkowe pytania.

- Ten termin upłynął wczoraj, bo informację przesłaliśmy komisji 26 marca.  Mamy więc milczącą zgodę na dofinansowanie, a miasto ma pewność, że może dalej działać. Pieniądze unijne są w 100 procentach pewne – mówi minister Jerzy Kwieciński.

Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz dodaje, że 5 lipca planowane jest podpisanie umowy na zaprojektowanie i budowę tunelu z konsorcjum włoskich firm Astaldi S.p.A. i Ghella S.p.A.

Jeżeli umowa z wykonawcą zostanie podpisana w planowanym terminie, to będzie ona miała 48 miesięcy na realizację tunelu. Wartość inwestycji to prawie 913 milionów złotych, a dofinansowania unijnego – prawie 776 milionów złotych. Różnicę Miasto pokryje z własnego budżetu. Unijne środki pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

 

Podstawowe parametry techniczne tunelu pomiędzy wyspami Wolin i Uznam:

Łączna szacunkowa długość inwestycji : ok. 3200m

Szacunkowa długość tunelu drążonego metodą TBM : ok. 1440 m

Długość wjazdu na wyspie Uznam w ścianach szczelinowych: ok. 460 m

Długość wyjazdu na wyspie Wolin w ścianach szczelinowych: ok. 420 m

Tunel jednorurowy, dwukierunkowy

Łączna szerokość jezdni : 11 m

Szerokość pasów ruchu: j eden w każdym kierunku - po 3,5 m

Szerokość pasów awaryjnych – po 2 m

Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem rzeki Świny ok. 38,0 m.p.p.m.

Termin realizacji: 48 miesięcy od daty podpisania umowy z wykonawcą.

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij