W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest piątek 19 kwietnia 2024 r. Godzina 15:28

Tunel pod Świną. Mamy pozwolenie na budowę!

Wojewoda Zachodniopomorski Tomasz Hinc podpisał dziś decyzję o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) - budowa tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. To formalne pozwolenie na budowę stałego połączenia. Ceremonia odbyła się na Warszowie nad brzegiem Świny, w miejscu gdzie będzie wjazd i wyjazd z tunelu.

- Warto mieć marzenia, bo marzenia się spełniają – tymi słowami Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk zwrócił się do przedstawicieli samorządu Świnoujścia. – Gdyby nie upór władz samorządowych, trudno byłoby zrealizować ten projekt. A nie jest to projekt Świnoujścia, nie województwa zachodniopomorskiego. To projekt wszystkich Polaków.

Trzeci krok 

Dokumentacja projektowa wraz z wnioskiem o wydanie ZRID została złożona w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim 17 lipca 2019.

fot. Wojewoda Zachodniopomorski Tomasz Hinc podpisuje decyzję o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) - budowa tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu.

- Mieliśmy 90 dni na wydanie zezwolenia. Wydajemy je dużo wcześniej – mówił wojewoda Tomasz Hinc, dodając że oprócz samej decyzji ZRID konieczne było jeszcze wydanie ponownej decyzji oddziaływania na środowisko.

Dokumenty zostały sprawdzone, obie decyzje zostały wydane i zaraz po podpisaniu przez wojewodę poprzez ręce ministrów: Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marka Gróbarczyka, Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka, Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tomasza Żuchowskiego i dyrektora zachodniopomorskiego Oddziału GDDKiA Łukasza Lendnera trafiły na ręce Prezydenta Janusza Żmurkiewicza, a ten z kolei przekazał je wykonawcy tunelu.

fot. Pozwolenie na budowę tunelu już w rękach Prezydenta Miasta Świnoujście Janusza Żmurkiewicza.

- W 2017 roku na promie „Karsibór” podpisaliśmy umowę na finansowanie tej inwestycji. Rok później, we wrześniu, zrobiliśmy kolejny ważny krok podpisując umowę z wykonawcą – mówił Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz (na zdjęciu). - Dziś robimy trzeci milowy krok, który jest konieczny, aby nasze marzenie o tunelu się ziściło. Kolejnym to uruchomienie maszyny, która go wydrąży, a ostatnim w 2022 roku będzie otwarcie tunelu.

- Deklaruję, że na przełomie października i listopada wbijemy pierwszą łopatę - dodał Piotr Kledzik, dyrektor firmy PORR, która jest liderem konsorcjum wykonawczego tunelu.

Kiedy pierwsze roboty budowlane

Decyzja ZRID, to w uproszczeniu pozwolenie na budowę. Posiada rygor natychmiastowej wykonalności, co daje wykonawcy możliwość niezwłocznego przystąpienia do prac budowlanych. Decyzję ZRID udało się uzyskać niezwykle sprawnie - w niespełna 3 miesiące. Tym samym, po wielu latach oczekiwania, tunel w Świnoujściu przechodzi z fazy analiz, planów i projektów do realizacji, do robót budowlanych.

W ciągu tygodnia plac budowy zostanie przekazany wykonawcy. W pierwszym etapie rozpocznie się sprawdzanie saperskie terenu inwestycji, co jest niezwykle ważne ze względu na często znajdowane w rejonie Świnoujścia niewybuchy z czasów II wojny światowej. Ruszą również wycinki drzew, a teren inwestycji zostanie wytyczony geodezyjnie. Wykonawca będzie organizował tez swoje zaplecze.

Z początkiem przyszłego roku ruszą zasadnicze roboty związane z wykonywaniem szybu startowego tunelu po stronie wyspy Uznam. Tunel będzie składał się z trzech części wykonanych: w murach oporowych o długości 475 m, metodą odkrywkową o dł. 295 m oraz zasadniczej części drążonej o dł. 1,48 km.

W sierpniu maszyna drążąca

Drążenie tunelu z komory startowej położonej po stronie wyspy Uznam będzie wykonywała maszyna drążąca (TBM) o długości 100 metrów, której tarcza będzie miała średnicę 13,5 metrów. Urządzenie zostało już przez wykonawcę zamówione w Chinach i będzie gotowe w maju przyszłego roku, a do Polski przypłynie w sierpniu. Następnie będzie trwał montaż w komorze startowej.

fot. Makieta maszyny TBM, która wydrąży tunel pod wodą.

Samo drążenie powinno rozpocząć się na początku 2021 roku. Maszyna TBM będzie zostawiała za sobą gotowy tunel złożony z prefabrykowanych elementów. Drążenie będzie trwało kilka miesięcy, w sierpniu 2021 roku maszyna TBM powinna przebić się do szybu końcowego położonego na wyspie Wolin. Następnie zostanie zdemontowana.

Droga w tunelu

W wydrążonym tunelu trzeba jeszcze będzie wykonać drogę wraz ze wszystkimi elementami niezbędnymi do jej funkcjonowania. Musi powstać sama jezdnia wraz z położoną poniżej galerią ewakuacyjną. Zejścia z poziomu tunelu do galerii ewakuacyjnej będą wychodziły poza rurę tunelu i będą wykonywane metodą mrożenia gruntu.

Bardzo ważne są również urządzenia wentylacyjne i wszelkie systemy bezpieczeństwa. Do funkcjonowanie tunelu konieczny jest układ dróg dojazdowych. Po stronie wyspy Uznam zlokalizowany będzie budynek, z którego tunel będzie zarządzany.

Zgodnie z kontraktem we wrześniu 2022 roku wszystkie roboty powinny zostać zakończone i kierowcy powinni zacząć korzystać z tunelu łączącego Świnoujście z resztą Polski.

fot. Kliknij w zdjęcie, aby zobaczyć animację.

Inwestycja jest realizowana w ramach podpisanej we wrześniu 2018 roku umowy z konsorcjum firm PORR, Gulermak i Energopol Szczecin. Kontrakt o wartości 793 mln złotych realizowany jest w formule zaprojektuj i buduj. Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest we wrześniu 2022 roku. Inwestorem jest Miasto Świnoujście a rolę inwestora zastępczego, wspierającego samorząd w prowadzeniu inwestycji, pełni Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Projekt jest dofinansowany ze środków UE w ramach POIiŚ 2014-2020. Kwota dofinansowania to 775,6 mln złotych.

Nowy odcinek drogi będzie miał łączną długość 3,4 km z czego niemal połowa pobiegnie przez jednorurowy tunel z jedną jezdnią o dwóch pasach ruchu. Inwestycja będzie rozpoczynała się po stronie wyspy Wolin w rejonie Terminalu Promów Morskich – rejon ulic Duńska, Fińska i Skandynawska. Wyjazd z tunelu po stronie wyspy Uznam zlokalizowany będzie w rejonie oczyszczalni ścieków.

źródło: UM Świnoujście

Data dodania 07 października 2019