W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest czwartek 28 marca 2024 r. Godzina 15:23

Już dwa lata, kiedy rozpoczęły się prace przy budowie tunelu

Dokładnie dziś 17 września mijają dwa lata od podpisania umowy na jego budowę pomiędzy Prezydentem Świnoujścia Januszem Żmurkiewiczem a wykonawcą - konsorcjum firm PORR/Gülermak. Budowa stałego połączenia przez dziesiątki lat pozostawała jedynie w sferze marzeń. Doprowadzenie do jej realizacji udało się dopiero obecnym władzom miasta.

Na zdjęciu tuż po podpisaniu umowy na budowę tunelu (17 września 2018).

- Dzień, w którym podpisywałem umowę z wykonawcą, był jednym, jeśli nie najważniejszym w polskiej historii naszego miasta – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz i dodaje z uśmiechem: - Dziś już mało kto pamięta, że poprzedzony latami starań, zabiegań, po prostu ciężkiej pracy mojej i moich współpracowników.

- Podpisanie umowy było dla nas uwieńczeniem tych wszystkich lat. Lat, kiedy wielu nie wierzyło, że Świnoujście wreszcie uda się na stałe połączyć z Polską – dodaje Zastępca Prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska.Ale też początkiem kolejnego etapu w realizacji tej strategicznej inwestycji nie tylko dla Świnoujścia, ale także regionu i kraju.

Świnoujście, plac Słowiański, 17 września 2018 rok.

Podpisanie umowy odbyło się na placu Słowiańskim w obecności mieszkańców, Premiera Mateusza Morawieckiego, ministrów, posłów, przedstawicieli władz wojewódzkich i gości z zagranicy. Kolejnych kilka miesięcy powstawał projekt, którego finałem było złożenie przez wykonawcę do wojewody zachodniopomorskiego wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy tunelu w Świnoujściu. To była połowa lipca 2019. Na początku października wojewoda podpisał tę decyzję i od listopada wykonawca rozpoczął pierwsze prace na placu budowy.

Zdjęcie powyżej i poniżej: budowa komory startowej dla maszyny,
która wydrąży tunel pod Świną.

Dziś po stronie wyspy Uznam dobiega końca budowa komory startowej, z której wiosną przyszłego roku potężna maszyna TBM (Tunel Borring Machine) rozpocznie drążenie tunelu pod dnem Świny.

- To będzie kluczowy moment dla inwestycji – mówi prezydent Janusz Żmurkiewicz. –  Kolejnym będzie, gdy już na wyspie Wolin, maszyna wyjdzie spod dna na ląd.

Koszt tej inwestycji to 912,4  mln złotych, z czego 775,6 mln złotych to  dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent inwestycji). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

 BIK UM Świnoujście

Data dodania 17 września 2020