W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest piątek 26 kwietnia 2024 r. Godzina 00:32

Świnoujście-Warszów ma nowy przystanek kolejowy

Po pismach Prezydenta Miasta Janusza Żmurkiewicza oraz radnego SLD Ryszarda Teterycza, Zakład Linii Kolejowych w Szczecinie modernizuje w końcu przystanek kolejowy Świnoujście-Warszów. Trwają ostatnie prace. Już za kilka dni pasażerowie będą mogli wsiadać i wysiadać nie tylko w cywilizowanych warunkach, ale przede wszystkim bezpiecznie.

Tak jeszcze niedawno wyglądał przystanek kolejowy Świnoujście-Warszów...

... a tak wygląda dziś.

Starsi mieszkańcy pamiętają ten przystanek jako „Świnoujście – Odra”. Dawna nazwa wywodziła się od Przedsiębiorstwa Połowów Dalekomorskich i Usług Rybackich „Odra”; przez wiele lat potężnej firmy mieszczącej się właśnie w dzielnicy Warszów. Po niemal 10 latach od likwidacji przedsiębiorstwa, radni Rady Miasta Świnoujście uchwałą zmienili nazwę przystanku kolejowego z „Odra” na „Warszów”.

- Pamiętam, że specjalnie pojechałem wtedy zobaczyć, jak ten przystanek wygląda, jaki jest jego stan – mówi radny Ryszard Teterycz. – Widok był żałosny. Przystanek był po prostu niebezpieczny, szczególnie dla osób starszych i mających problemy z poruszaniem się.  Pomiędzy podłożem a stopniem pociągu było prawie metr różnicy! Strach było wsiadać czy wysiadać z pociągu.

Dla własnego bezpieczeństwa ludzie, tracąc czas,  woleli jechać na główny dworzec PKP w Świnoujściu i tam wsiadać lub wysiadać z pociągów, szczególnie tych wieczornych. Na wizerunek Miasta fatalnie wpływał również sam wygląd przystanku.

Pierwszą interpelację w sprawie modernizacji przystanku radny Ryszard Tetrycz złożył jesienią 2011 roku. Zaraz potem Prezydent Miasta Janusz Żmurkiewicz wystąpił do PKP S.A. ZLK w Szczecinie z oficjalnym pismem w tej sprawie.  W pierwszej odpowiedzi przedstawiciel PKP S.A. ZLK napisał, że „realizacja tego zadania nastąpi najwcześniej w latach 2014 – 2020”, czyli… dopiero w następnym okresie budżetowania.

- W sierpniu ubiegłego roku, w związku z rozpoczętymi pracami na torowiskach, ponowiłem sprawę na sesji Rady Miasta – mówi Ryszard Teterycz.

Kilka dni później Prezydent Miasta Janusz Żmurkiewicz ponownie wystosował pismo do PKP S.A. ZLK w Szczecinie. Potem jeszcze było kilka rozmów i wreszcie w marcu tego roku ze Szczecina nadeszła pozytywna odpowiedź.

- Peron został podwyższony do wysokości 38 cm - mówi Zbigniew Wolny z Zespołu Prasowego Biura Komunikacji i Promocji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Położono na nim estetyczną nawierzchnię z kostki typu „POLBRUK”. Dla podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się wykonany został odpowiedni podjazd, który ułatwia im wejście na peron. Podróżnym łatwiej wejść do pociągów dzięki nowej krawędzi peronowej, na której namalowana została żółta linia bezpieczeństwa. Zamontowano także estetyczną wiatę peronową z ławką, nowe oświetlenie oraz dwustronną gablotę na rozkłady jazdy pociągów. Peron ma obecnie 150 m długości. Koszt rewitalizacji peronu to 200 tys. zł netto. Odbiór robót rewitalizacyjnych nastąpi jeszcze we wrześniu 2014 r. i wtedy odnowiony peron zostanie oficjalnie udostępniony podróżnym.   

- Teraz pozostaje jeszcze tylko do zrobienia około 200-metrowy chodnika pomiędzy osiedlem a przystankiem kolejowym – mówi Robert Karelus, rzecznik prezydenta. – W tym roku już nie zdążymy. Za chwilę jesień i zima. Ale postaramy się go wybudować jak najszybciej.

Tekst i zdjęcia BIK UM Świnoujście


Data dodania 15 września 2014