W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest czwartek 25 kwietnia 2024 r. Godzina 09:23

Co z tym centrum? Przeczytaj.

Wielu z nas narzeka, że w centrum naszego miasta brakuje miejsc postojowych. To prawda. W ostatnich latach powstały co prawda nowe parkingi, to jednak wszystko za mało przy stale rosnącej ilości samochodów, zarówno tych należących do nas świnoujścian, jak i gości odwiedzających nasze miasto. Wszyscy też zdajemy sobie sprawę, że jeśli dziś nie podejmiemy działań w kierunku polepszenia sytuacji, to wkrótce będzie jeszcze gorzej.

W ciągu zaledwie dwóch lat ilość pojazdów zarejestrowanych w świnoujskim wydziale komunikacji wzrosła o niemal 2 tysiące! Na koniec ubiegłego roku było ich aż 20 452, z czego prawie 18 tysięcy to auta osobowe. W tej chwili w śródmieściu brakuje przynajmniej 300 miejsc parkingowych.

Musimy działać

Świnoujście, a tym bardziej centrum naszego miasta, nie jest z gumy. Musimy więc wykorzystać każdy sposób, każde miejsce, które usprawni ruch pojazdów. Wielu z nas już dawno zrezygnowało z  komunikacji zmotoryzowanej i przesiadło się na rowery. To oczywiście wygoda, bo nie muszą szukać wolnych miejsc do zaparkowania, a także wymierne korzyści dla zdrowia i tężyzny fizycznej. Trudno jednak wymagać, abyśmy nagle wszyscy poruszali się po mieście wyłącznie na „dwóch kółkach”.

Jednocześnie trudno, aby miasto zapewniało miejsce postojowe każdemu kierowcy akurat tam, gdzie w danej chwili chce się zatrzymać. Zważywszy na stale rosnącą liczbę zmotoryzowanych turystów, jak i ilość aut rejestrowanych w naszym wydziale komunikacji, jest to po prostu niemożliwe. Oczywiście jednocześnie nie oznacza to, że nie powinno nic robić w kierunku polepszenia sytuacji. Tylko w ostatnich trzech latach powstały nowe miejsca parkingowe miedzy innymi przy ulicy Wybrzeże Władysława IV (91 miejsc), przy ulicy Legionów (11 miejsc), ulicy Sienkiewicza (50 miejsc), w kwartale ulic Bema, Dąbrowskiego, Piastowskiej i Piłsudskiego  (65 miejsc). W ramach przebudowy Centralnego Układu  Komunikacyjnego powstało także dodatkowych 127 miejsc na ulicach Dąbrowskiego, Piastowskiej, Grunwaldzkiej i przy placu Wolności.

Trzeba budować parkingi

W związku z ograniczeniami terenowymi, w dalszej kolejności miasto zamierza iść szczególnie w kierunku budowy parkingów wielopoziomowych. Jednym z miejsc, gdzie taki obiekt mógłby powstać jest kwartał ulic Piastowskiej, Dąbrowskiego, Bema i Piłsudskiego (150-300 miejsc). Kolejne tereny zlokalizowane  są pomiędzy ulicami Chrobrego i Armii Krajowej oraz w okolicach Sienkiewicza i Moniuszki.

Planowana jest również rozbudowa parkingów na końcu ulicy Uzdrowiskowej (300 miejsc) i przy Alei Interferie (90 miejsc). Nowy parking, głównie dla osób korzystających z warszowskiej plaży oraz odwiedzających latarnię morską i Fort Gerharda, powstanie również przy ulicy Ku Morzu. Wybuduje go spółka Polskie LNG.

To nie wszystko. Zgodnie z uchwałą Rady Miasta Świnoujście, każdy inwestor budujący w naszym mieście obiekt usługowo-mieszkalny, musi zapewnić - odpowiednio do ilości lokali - miejsca parkingowe. Może to zrobić na własny terenie, bądź w przypadku braku miejsca, na innym wskazanym przez Miasto. 

Tanio dla mieszkańców, pół godziny za darmo

Dla zmotoryzowanych nowe miejsca parkingowe w centrum miasta mogą jednak okazać się niewystarczające. Stąd też dodatkowy pomysł organizacji Strefy Płatnego Parkowania w centrum miasta, która przecież sprawdziła się już w dzielnicy nadmorskiej. Wprowadzenie strefy wymusi rotację parkujących pojazdów, a tym samym zagwarantuje większej ilości zmotoryzowanych zaparkowanie w centrum. W praktyce oznacza to łatwiejsze znalezienie miejsca w bezpośredniej bliskości takich obiektów jak banki, ciągi handlowe, apteki i inne.

Jednocześnie oczywistym jest, że należy możliwie jak najbardziej chronić  mieszkańców centrum miasta przed finansowymi skutkami wprowadzenia strefy. Nie mogą oni płacić za każdym razem, gdy będą chcieli zaparkować przed domem lub wykupywać roczne abonamenty za kilkaset złotych. A tym samym ponosić wysokie koszty, tylko dlatego, że mieszkają w centrum Świnoujścia. Stąd też propozycja Prezydenta Miasta, aby mieszkańcy strefy płacili tylko 50 złotych rocznie za kartę abonamentową, uprawniającą do parkowania przy ulicy, przy której zamieszkują; tylko 5 złotych za taką roczną kartę płaciliby posiadacze aut elektrycznych i hybrydowych.

To nie wszystko. Osobną grupę stanowią kierowcy, którzy zmuszeni są do zaparkowania w centrum, ale na krótki okres, na przykład, aby kupić leki w aptece, wybrać pieniądze z bankomatu, czy zrobienie krótkich zakupów. Właśnie z myślą o takich osobach Prezydent Miasta proponuje, aby pierwsze pół godziny postoju w strefie było bezpłatne.

Za pierwszą godzinę postoju proponowana opłata wynosiłaby 2 złote, za drugą 2,20, za trzecią 2,40, a za czwartą i każdą kolejną 2 złote. To stawki niższe, od tych, które obowiązują już od kilku lat w Strefie Płatnego Parkowania w dzielnicy nadmorskiej. Według projektu, strefa w centrum obowiązywałaby od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 – 18.00, a w soboty pomiędzy 8.00 a 14.00. Podobnie, jak w dzielnicy nadmorskiej, w niedziele i dni świąteczne parkowanie byłoby darmowe.

Zerowa stawka opłat, czyli mówiąc inaczej, darmowy postój w Strefie Płatnego Parkowania, mieliby kierowcy niepełnosprawni. Podobnie, jak obecnie parkując na tzw. kopertach, czyli w miejscach przeznaczonych dla niepełnosprawnych, kierowca pozostawiając auto w strefie wkładałby za szybę kartę parkingową samochodu, która informowałaby kontrolerów, że pojazd należy do osoby niepełnosprawnej.  Biletów parkingowych nie musieliby kupować również opiekunowie osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji, które mieszkają w Strefie Płatnego Parkowania.

Propozycja ulic, które weszłyby do Strefy Płatnego Parkowania w centrum miasta:

- ulica Chrobrego od Armii Krajowej do Piastowskiej

- ulica Piastowska od Chrobrego do Dąbrowskiego

- ulica Boh. Września od Chrobrego do Monte Cassino

- ulica Monte Cassino od Armii Krajowej do Piastowskiej

- ulica Armii Krajowej

- Plac Rybaka

- Plac Słowiański

- Plac Wolności

- Plac Kościelny

- ulica Dąbrowskiego

- ulica Bema

- ulica Zaułek Kościelny

- ulica Staszica od Konstytucji 3 Maja do Rybaki

- ulica Rybaki od Staszica do Wybrzeża Władysława IV

- ulica Marynarzy

- ulica Grunwaldzka od Rybaki do Marynarzy

- ulica Wybrzeże Władysława IV od Rybaki do Chrobrego

350 tysięcy złotych

- to szacowane roczne dochody do budżetu miasta ze Strefy Płatnego Parkowania w centrum miasta. Pieniądze te byłyby wydawane na remontu ulic i chodników oraz budowę kolejnych miejsc parkingowych.


- Obecnie mamy w mieście 5302 miejsca parkingowe. W samym śródmieściu (ograniczonym ulicami Jana z Kolna, Piastowska, Dąbrowskiego, Staszica, Rybaki i Wybrzeże Władysława IV) – 857.

Ramka 4

Wszelkie uwagi, spostrzeżenia na temat polityki parkingowej w mieście, każdy mieszkaniec może zgłosić  w Biurze Informacji i Konsultacji Społecznych Urzędu Miasta Świnoujście przy ulicy Wojska Polskiego 1/5, pokój 129, I piętro, czynne od poniedziałku do piątku włącznie w godzinach 7.30 – 15.30, adres e-mail: bik@um.swinoujscie.pl


Data dodania 19 maja 2015