W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest czwartek 18 kwietnia 2024 r. Godzina 13:36

Po otwarciu tunelu miasto się nie zapcha - po seminarium nt. prognoz ruchu w mieście

„Możliwości ograniczeń i zmian w ruchu samochodów w Świnoujściu po otwarciu tunelu” – taki był temat seminarium, które odbyło się trzy dni po podpisaniu umowy na budowę przeprawy i - dodatkowo – w tygodniu zrównoważonego transportu. Moment idealny.

Miasto i współpracująca z nim firma Via Vistula od kilku miesięcy pracuje nad modelem ruchu, który ma przygotować Świnoujście na rewolucję, jaką będzie uruchomienie stałego połączenia Wolina z Uznamem. Zostały cztery lata, ale czas szybko minie.

Wydawać by się mogło, że tematyka ruchu w mieście, miejsc parkingowych czy funkcjonowania komunikacji publicznej powinny żywo interesować społeczność. Tymczasem – mimo szeroko propagowanych zapowiedzi  w mediach – na spotkanie przyszło niewiele osób. Wprawdzie żywo zainteresowanych tematem – o czym świadczyć mogła choćby wielość pytań, jakie padły po prelekcji.

- Świnoujście dziś nie jest zakorkowane, dostępność autobusowa jest zapewniona, miasto jest prorowerowym, dużo przestrzeni miejskiej jest oddana pieszym  – wyliczył inż. Łukasz Franek *, szef zespołu, który pracuje nad koncepcją ruchu w mieście po otwarciu tunelu.

Analiza obecnej sytuacji wypadła bardzo dobrze – na tle innych miast. 40 proc. podróży w mieście odbywa się na pieszo, kolejne 15 proc. rowerem. Samochód osobowy nie jest pierwszym wyborem dotarcia do celu i stanowi też ok. 40 proc. podróży.

- Wiele miast zazdrościłoby Świnoujściu takich wyników, ale jak jest dobrze, to należy podnosić poprzeczkę jeszcze wyżej – uważa Łukasz Franek, zwłaszcza w kontekście wyzwań, jakie pojawią się po uruchomieniu tunelu.

Celem jest przede wszystkim zmniejszenie ruchu samochodowego w mieście na krótkich odcinkach.

- Bywa, że ludzie odcinki kilkuset metrów pokonują autem. Wydaje się to absurdem, ale tak bywa – mówił Łukasz Franek.

Celem opracowania, nad którym pracują specjaliści z Via Vistula jest model, który pozwoli ograniczyć ruch podróży samochodowych do 25 proc.

Pocieszające informacje płyną z prognoz ruchu samochodowego związanego z otwarciem tunelu. Obecnie z przepraw promowych korzysta średnio około 6 do 8 tys. pojazdów na dobę. Tunel umożliwi znacznie większy ruch, ale prognozy mówią, że nie będzie on większy niż średnio 8 tys. samochodów.

- Jeśli chodzi o wzrost ruchu samochodów, to prognozy mówią, że nie przekroczy on 8 tys. na dobę – mówił Łukasz Franek.

Analiza, którą przedstawił zespół Via Vistula nie jest „dziełem ostatecznym” i ciągle podlega konsultacjom społecznym. Specjaliści przedstawili pierwsze wyniki swych prac i propozycje zmian. Wśród nich jest jasne oddzielenie ruchu tranzytowego i międzydzielnicowego od lokalnego, gdzie można by uruchomić strefy „30 km na godz.”. Ponadto zaprezentowane zostały lokalizacje możliwych parkingów buforowych, gdzie mogliby zostawiać samochody turyści przybywający do świnoujskich hoteli i pensjonatów.

Poniżej pełna prezentacja jaką inż. Łukasz Franek przedstawił podczas seminarium. 

PREZENTACJA - Możliwości ograniczeń i zmian w ruchu samochodów w Świnoujściu po otwarciu tunelu



(*) Łukasz Franek 

Absolwent Politechniki Krakowskiej, po okresie edukacji pozostał na uczelni, gdzie przez dziesięć lat współrealizował projekty unijne oraz krajowe w tematyce zrównoważonej mobilności, a także rozwijał własne badania naukowe w zakresie transportu miejskiego, ze szczególnym uwzględnieniem niechronionych uczestników ruchu oraz transportu zbiorowego.

 Autor publikacji naukowych w tematyce zrównoważonej mobilności, między innymi analiz bezpieczeństwa ruchu drogowego, wprowadzania stref ograniczonego ruchu oraz organizacji transportu w trakcie imprez masowych.

Posiada bogate doświadczenie w przygotowywaniu analiz i ekspertyz w zakresie zarządzania mobilnością w obszarach zurbanizowanych, w tym dla największych polskich miast. Autor lub współautor strategii systemów transportowych, zarządzania transportem zbiorowym, planów mobilności, systemów carsharingu oraz bikesharingu, a także korytarzy zeroemisyjnych.

Via Vistula, to krakowska firma działająca od 2010 r. Jej pracownicy od 2001 r. opracowują projekty transportowe. Firmę tworzy zespół inżynierów transportu i ekspertów, których wizją jest wprowadzanie w życie najnowszych trendów z zakresu inżynierii miejskiej i mobilności.

Data dodania 21 września 2018