W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest piątek 19 kwietnia 2024 r. Godzina 23:28

Wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego o finansowaniu tunelu

- Budowa tunelu pod Świną jest traktowana przez Komisję Europejską jako bardzo ważny projekt, jeden z głównych do współfinansowania przez Unię Europejską – powiedział dziś w Świnoujściu Wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego prof. Bogusław Liberadzki. – Aktualnie komisja wspólnie z Jaspers prowadzi ocenę tego projektu. Decyzja o przeznaczeniu unijnych środków na tę inwestycję zapadnie w trzecim kwartale tego roku.

Wiceprzewodniczący Bogusław Liberadzki dodał również, że atmosfera w komisji wokół budowy stałego połączenia jest bardzo pozytywna i dlatego jeśli dobrej myśli jeśli chodzi o pozytywną opinię projektu i decyzję o współfinansowaniu inwestycji.

Podczas konferencji prasowej w świnoujskim urzędzie miasta wyjaśnił również, dlaczego zdecydowano się na tunel a nie most.

- Są trzy powody – mówi prof. Liberadzki. – Po pierwsze most ograniczałby dostęp do portu w Szczecinie dużym i wysokim statkom. Po drugie chodzi o względy militarne i wreszcie środowiskowe.

Wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego stwierdził, że budowa tunelu pod Świną, to korzyść nie tylko dla samego Świnoujścia, ale w ogóle polskiej turystyki nadmorskiej. Wyjaśnił też dlaczego.

- Turyści niemieccy bardzo chętnie odwiedzają nie tylko Świnoujście, ale również Międzyzdroje, Kołobrzeg i całe polskie wybrzeże. Tunel będzie dla nich oznaczał łatwiejszy i szybszy dojazd – powiedział prof. Bogusław Liberadzki. – Z pewnością pomoże również rozładować korki po niemieckiej stronie wyspy Uznam, które w tej chwili tworzą się każdego lata. Kierowcy będą mogli szybko przemieścić się nad polskie wybrzeże i później z niego wrócić.

Obecny na konferencji prasowej Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz podkreślił, że realizacja projektu budowy stałego połączenia, jest możliwa dzięki wsparciu polskiego rządu Premier Beaty Szydło.

Przypomniał też, że szacunkowy koszt budowy tunelu to ponad 912 mln złotych, czego 772 mln złotych ma pochodzić właśnie ze środków unijnych, a reszta z budżetu Miasta Świnoujście. Tę kwotę zweryfikują jeszcze oferty, które wpłyną do drugiego etapu przetargu na wyłonienie wykonawcy w systemie zaprojektuj i zbuduj.

- Aktualnie, oprócz trwającego przetargu, prowadzone są także przygotowania do wyboru inżyniera kontraktu – dodał prezydent Janusz Żmurkiewicz.

Licząc czas, który oferenci będą mieli na złożenie ewentualnych odwołań od decyzji komisji przetargowej w sprawie wyboru wykonawcy, ostateczne decyzje w tej sprawie będą znane do końca tego roku. Rok 2018 to etap projektowy, a przełom 2018/2019 to rozpoczęcie budowy stałego połączenia.

- Oczywiście decyzja o przeznaczeniu środków unijnych na budowę tunelu należy do Brukseli – zakończył konferencję Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – Mocno jednak wierzę, że będzie ona pozytywna, czego poparciem są również dzisiejsze słowa pana Wiceprzewodniczącego Parlamentu Europejskiego. A kiedy już zaczniemy budowę, to nikt na nie zatrzyma. Powstanie tunel.

Zobacz jak będzie przebiegał tunel (wizualizacja) kliknij TUTAJ

 Tekst i zdjęcia BIK UM Świnoujście

Data dodania 27 lipca 2017