W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest czwartek 18 kwietnia 2024 r. Godzina 12:42

Podpisano list intencyjny w sprawie rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu

Polskie LNG SA, inwestor terminalu LNG w Świnoujściu oraz Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA, lider rynku gazu w Polsce, podpisały 21 października br. List Intencyjny, w którym deklarują podjęcie wspólnych działań w zakresie rozbudowy i rozwoju dodatkowych usług terminalu LNG w Świnoujściu.

Celem Listu jest uzgodnienie intencji Stron oraz stworzenie podstawy do dalszych rozmów i negocjacji mających na celu ustalenie zasad współpracy w zakresie m.in. rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu o trzeci zbiornik, rozwoju o dodatkowe usługi przeładunku LNG na mniejsze jednostki oraz bunkrowania statków paliwem LNG. Powyższe działania wpisują się w działalność obu Spółek a ich realizacja poprzez rozbudowę infrastruktury terminalu LNG i rozwój świadczonych usług, wpłynie na wzrost bezpieczeństwa energetycznego kraju i całego regionu.

- Terminal LNG, jako nowy podmiot na światowym rynku gazu, marka czynnie konkurująca w regionie, będzie ważnym uczestnikiem europejskiego systemu przesyłowego gazu ziemnego. Będąc partnerem zdolnym kooperować z biznesem gazowym w dowolnej części świata, zaoferuje usługi, których świadczenie wykorzysta możliwości projektu oraz zapewni jego konkurencyjność – powiedział Tomasz Pepliński, Prezes Zarządu Polskiego LNG SA.

Strony Listu Intencyjnego rozważą możliwość udziału kapitałowego PGNiG SA w przedsięwzięciach związanych z rozwojem i rozbudową terminalu LNG w Świnoujściu, a w szczególności w wybudowaniu koniecznej w tym celu infrastruktury. Wspólne działania obejmą m.in. ustalenie wymagań technicznych możliwych rozwiązań, w szczególności w zakresie ewentualnej budowy trzeciego zbiornika na LNG, stanowiska statkowego i adaptacji nabrzeża oraz innych instalacji. W związku z tym, że PGNiG SA w ramach obowiązującej Umowy Regazyfikacji ma zarezerwowaną możliwość przeładowywania LNG na cysterny samochodowe, Strony rozważą także możliwość współpracy w zakresie przeładunku LNG oraz bunkrowania statków w Portach Szczecin i Świnoujście przy użyciu cystern samochodowych.

- Od kilku lat obserwujemy dynamiczny rozwój rynku LNG na świecie. Terminal w Świnoujściu jest jedną z inwestycji, która umożliwi dywersyfikację dostaw gazu ziemnego. Jego rozbudowa zwiększy nasze szanse rynkowe i znacząco podniesie bezpieczeństwo energetyczne kraju - powiedział Mariusz Zawisza, Prezes Zarządu PGNiG SA.

Jak podkreślono, zakres współpracy określony w dokumencie, wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju, a także wykorzysta możliwości projektu oraz zapewni jego konkurencyjność.

 

Data dodania 22 października 2014