W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest czwartek 28 marca 2024 r. Godzina 16:42

Ruch samochodowy w Świnoujściu – część 2

Planując modernizację i rozwój sieci drogowej należy mieć na uwadze wiele czynników wpływających na ruch drogowy, jego natężenie oraz rozkład przestrzenny. Jednym z istotniejszych jest rosnąca mobilność społeczeństwa, spowodowana coraz łatwiejszym dostępem do samochodu.

Wzrastająca mobilność może powodować negatywne skutki dla miasta lub niektórych jego obszarów tj. występowanie stanów przeciążenia sieci drogowej (tzw. kongestii), wydłużanie się czasów przejazdu, wzrost kosztów transportu i zużycia energii, pogarszanie się jakości środowiska miejskiego, wymuszanie przeznaczania dla ruchu i postoju pojazdów coraz większej ilości miejsca, zwiększanie emisje zanieczyszczeń, a także obniżenie konkurencyjności transportu zbiorowego.

Dlatego tak ważne jest zrozumienie występujących zagrożeń i zdecydowanie się na stosowanie mechanizmów wpływających na zachowania wszystkich użytkowników systemu transportowego.

Zmiana zachowań komunikacyjnych użytkowników systemu transportowego powinna być wynikiem stosowania określonej polityki transportowej miasta. Użytkownik powinien podejmować świadomą decyzję ukształtowaną przez stosowanie polityki transportowej i wpajanie wiedzy dotyczącej skutków i następstw wynikających z korzystania z poszczególnych form transportu w perspektywie długoczasowej.

Szczególne znaczenie mają działania zmierzające do zmiany sposobu przemieszczania się do obszarów śródmiejskich i uzdrowiskowych oraz wewnątrz tych obszarów, czyli tam, gdzie koncentrują się cele podroży. Na przykład dojazdy samochodem do takich obszarów są najmniej efektywne z punktu widzenia całego systemu transportowego i bardzo kosztowne dla pojedynczego użytkownika. Warto wiedzieć, że zmiana środka transportu z samochodu na transport zbiorowy powoduje trzy, a w niektórych przypadkach czterokrotne zmniejszenie zużycia energii pierwotnej na jeden pasażerokilometr*.

Budowany obecnie w naszym mieście tunel, stanowiący usprawnienie połączenia drogowego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin, sprawi, że podróżowanie samochodem będzie łatwiejsze niż dotychczas. Niestety istnieje również ryzyko zmian zachowań komunikacyjnych skutkujących wzrostem podróży odbywanych samochodem. Może się to przełożyć na zwiększenie natężenia ruchu na ulicach i pogorszenie jakości życia mieszkańców.
W takich sytuacjach niezwykle istotne i ważne jest zarządzanie ruchem w oparciu o przyjętą politykę transportową akceptowaną przez większość mieszkańców.

W Świnoujściu elementy zarządzania ruchem są wprowadzane już od 2005 roku. Wówczas zaczęła obwiązywać strefa płatnego parkowania w Dzielnicy Nadmorskiej. Obecnie jest ona obszarowo rozszerzona, a dodatkowo od 2021 roku obowiązuje również w strefie śródmiejskiej. Strefa płatnego parkowania porządkuje parkowanie na ulicach w tych obszarach Świnoujścia, wymusza rotację i ogranicza parkowanie długookresowe. Ponadto dzięki nie zwiększaniu powierzchni przeznaczonej do parkowania w przestrzeni ulicy wpływa na poprawę jakości środowiska  miejskiego, a także ogranicza hałas i emisję spalin powodowane przez poszukiwanie miejsc do parkowania.

Obecny zakres strefy płatnego parkowania w Świnoujściu.

Kolejnym elementem zarządzania ruchem wprowadzonym w poprzednich latach było zamontowanie w roku 2008 na drodze krajowej nr 3, przed dojazdem do ronda w Łunowie, tablicy informującej o czasie oczekiwania na przeprawę promową. Podanie takiej informacji umożliwia użytkownikowi ruchu (w tym przypadku mieszkańcowi miasta) dokonanie wcześniejszego wyboru drogi dojazdowej do lewobrzeżnej części miasta.

Tablica informująca o czasie oczekiwania na przeprawę promową w Świnoujściu.

Elementami zarządzania ruchem wprowadzonymi w latach poprzednich w naszym mieście są też nowoczesne sygnalizacje świetlne acykliczne Sygnalizacja taka jest w pełni zależna od ruchu. Fazy mogą być w niej tworzone na bieżąco, a czas ich trwania jest zmienny i zależny od określonych charakterystyk ruchu.  W roku 2009 przebudowano i przeprogramowano sygnalizacje świetlne na ul. 11 Listopada na skrzyżowaniach z ulicami Grunwaldzką, Szkolną i Matejki. Na skrzyżowaniu ulicy 11 Listopada z ulicą Grunwaldzką powstawały duże kolejki pojazdów dojeżdżających do tego skrzyżowania od ulicy Nowokarsiborskiej. Zlikwidowano stałoczasową sygnalizację świetlną i zastąpiono ją acykliczną sygnalizacją oraz dobudowano detektory ruchu w postaci pętli indukcyjnych. Zwiększyło to efektywność sterowania poprzez dostosowanie wyświetlania sygnałów świetlnych do chwilowych wahań i zmian w ruchu spowodowanych przede wszystkim potokami ruchu z przeprawy promowej. W ramach tej optymalizacji ponadto dokonano skoordynowania sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach ulicy 11 Listopada z ulicami Szkolną i Matejki.

Projekt optymalizacji sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu
ulic 11 Listopada i  Grunwaldzkiej w Świnoujściu.

Zarządzanie ruchem poprzez jego rozpoznawanie i sterowanie zostało wprowadzone również na przebudowanych w latach 2019 – 2020 skrzyżowaniach ulicy Wojska Polskiego z ulicami 11 Listopada i Bałtycką. Na tych skrzyżowaniach zastosowano także sygnalizacje acykliczne, których programy sterowania zasilane są przez dane ruchowe zbierane za pomocą detektorów w postaci pętli indukcyjnych na jezdni i kamer na masztach sygnalizacyjnych, co oznacza, ze sterowanie ruchem jest w tym przypadku dostosowane do aktualnych warunków ruchu na tych skrzyżowaniach. Ponadto na skrzyżowaniach zostały wybudowane dodatkowe pasy do skrętu, co przy wsparciu sygnalizacji acyklicznej znacznie podniosło ich przepustowość.

Sygnalizacja acykliczna na skrzyżowaniu ulic Wojska Polskiego i 11 Listopada w Świnoujściu.

Kolejnymi zrealizowanymi w latach poprzednich elementami zarządzania ruchem w naszym mieście było utworzenie stref z ograniczonym ruchem samochodowym, preferujących zwłaszcza ruch pieszy (plac Wolności), pieszy i rowerowy (ul. Piłsudskiego, ul. Hołdu Pruskiego, Bohaterów Września i Monte Cassino) lub pieszy, rowerowy i komunikacji zbiorowej (odcinek ulicy Słowackiego). Działania w tym kierunku, zwłaszcza w śródmieściu, strefach zabytkowych i uzdrowiskowych są jak najbardziej pożądane, gdyż prowadzą do ograniczenia emisji transportowych i poprawy jakości środowiska miejskiego.

Obszar ograniczonego ruchu samochodowego - ul. Piłsudskiego w Świnoujściu.

Od kilku lat rozpoczęto działania zmierzające do utworzenia systemu zarządzania ruchem, który integrowałby dotychczas wybudowane elementy oraz umożliwiałby tworzenie kolejnych w oparciu o rzeczywiste zmiany w strukturze i ilości ruchu.

W pierwszej kolejności rozpoczęto regularne (każdego roku) wykonywanie pomiarów natężenia ruchu na głównych ulicach i skrzyżowaniach w Świnoujściu. Przy wykorzystaniu m.in. tych pomiarów został opracowany w roku 2018 model ruchu dla miasta wraz
z prognozami ruchu na głównych ciągach komunikacyjnych.

Następnie w latach 2018 - 2020 wykonana została koncepcja zarządzania ruchem
w mieście, bazująca na wynikach modelu ruchu. Koncepcja przewiduje możliwość rozwoju ruchu w trzech różnych scenariuszach. Od wyboru scenariusza zależeć będą dalsze prace zarówno projektowe jak i realizacyjne zmierzające do budowy sytemu zarządzania ruchem
w naszym mieście.

Obecnie prowadzone są w tym zakresie konsultacje społeczne, które zostaną zakończone podjęciem uchwały Rady Miasta zatwierdzającej dalsze kierunki dotyczące ruchu w Świnoujściu. Równolegle z trwającymi konsultacjami został wybrany wykonawca programu funkcjonalno – użytkowego budowy systemu zarządzania ruchem w Świnoujściu. Program ten ma na celu przygotowanie dokumentacji umożliwiającej projektowanie i budowę systemu zarządzania ruchem, uwzględniającego kierunek rozwoju wyznaczony przez Miasto oraz wykorzystanie istniejących już elementów systemu zarządzania ruchem i koordynację z systemami budowanymi w tunelu pod Świną i w ciągu drogi ekspresowej S3.

System zarządzania ruchem powinien składać się co najmniej z następujących podsystemów:

- monitorowania i sterowania ruchem drogowym (m.in. automatyczne zbieranie danych 
o strukturze ilościowej i rodzajowej ruchu na drogach, automatyczne zbieranie danych
o zanieczyszczeniach komunikacyjnych i warunkach pogodowych, sterowanie sygnalizacjami świetlnymi w czasie rzeczywistym, kierowanie informacji do użytkowników poprzez tablice i znaki zmiennej treści),

Obszar ograniczonego ruchu samochodowego – ulica Słowackiego w Świnoujściu.

-    zarządzania transportem zbiorowym wraz z dynamiczną informacją pasażerską (m.in. nadawanie priorytetów pojazdom komunikacji zbiorowej oraz wyświetlanie informacji dla pasażerów w czasie rzeczywistym),

-    zarządzania parkingami wraz z informacją parkingową (m.in. dynamiczna informacja
o wolnych miejscach postojowych na parkingach).

Ponadto zakłada się utworzenie tzw. centrum zarządzania ruchem, które będzie stanowić „serce” całego systemu i zlokalizowane zostanie w jednym miejscu.

Jest to niezwykle istotne, chociażby z powodu konieczności reagowania w czasie rzeczywistym na zmiany w ruchu mogące powstać w wyniku zjawisk meteorologicznych oraz zdarzeń komunikacyjnych na drogach czy w tunelu. W wyniku takich zdarzeń może dojść do zamknięcia tunelu i konieczności pokierowania ruchu na przeprawę promową oraz parkingi do czasu jego ponownego otwarcia.

Biorąc pod uwagę przytoczone na wstępie ryzyko zmian zachowań komunikacyjnych spowodowanych ułatwieniem przemieszczania się pomiędzy wyspami, wprowadzenie spójnego systemu zarządzania ruchem jest niezwykle istotne. Umożliwi reagowanie w czasie rzeczywistym na wahania ruchu, zdarzenia drogowe, pogodowe itp.

Sprawniejsze stanie się sterowanie ruchem drogowym, kierowanie na wolne miejsca parkingowe, nadawanie priorytetów komunikacji zbiorowej, zapewnienie bezpieczeństwa pieszym i rowerzystom oraz ograniczanie ruchu w miejscach wrażliwych. Ponadto dokonywanie stałych pomiarów ruchu pozwoli na planowanie rozkładów i potoków ruchu samochodowego, a także bardziej efektywne planowanie przedsięwzięć komunikacyjnych.

Jednym zdaniem wprowadzenie systemu zarządzania ruchem zoptymalizuje i usprawni poruszanie się w mieście, a także poprawi jakość środowiska miejskiego.

Nadal działa specjalna skrzynka mailowa: konsultacje@um.swinoujscie.pl, gdzie mogą Państwo zgłaszać swoje uwagi, komentarze, pomysły i propozycje rozwiązań. Dodatkowo swoje opinie mogą Państwo wrzucać do niebieskiego pudełka z napisem Konsultacje społeczne, które znajduje się na parterze budynku Urzędu Miasta Świnoujście przy ulicy Wojska Polskiego 1/5.


*Wskaźniki energochłonności przyjęto na podstawie danych IPCC (Intergovermental Panel on Climate Change)


WIM UM Świnoujście

Data dodania 23 września 2021