W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest piątek 19 kwietnia 2024 r. Godzina 15:16

Budowa obwodnicy wschodniej łączącej tereny portowe na wyspie Uznam z drogą krajową nr 93 w Świnoujściu.

 

           

 

Budowa obwodnicy wschodniej łączącej tereny portowe na wyspie Uznam z drogą krajową nr 93 w Świnoujściu.

Wartość wydatków kwalifikowanych: 21 770 855,00 zł

Wysokość dofinansowania RFRD: 9 976 734,00 zł (nie więcej niż 50% kosztów kwalifikowanych)

Wysokość dofinansowania RFIL: 2 914 072,16

Całkowita wartość zadania: 33 165 761,80 zł


Celem projektu jest poprawa dostępności do terenów portowych, aktywności gospodarczej i centrum miasta oraz zredukowanie natężenia ruchu drogowego na ul. Grunwaldzkiej poprzez budowę obwodnicy wschodniej łączącej centrum miasta oraz obszary portowe i aktywności gospodarczej na wyspie Uznam z drogą krajową nr 93 w Świnoujściu. Cele szczegółowe projektu: – poprawa obsługi ruchu drogowego, pieszego, rowerowego, komunikacji publicznej; – zmniejszenie oddziaływania projektu na środowisko; – likwidacja „wąskich gardeł” poprzez wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centralnej części miasta (ul. Grunwaldzka); – poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. W wyniku realizacji projekt wybudowane zostanie sprawne i bezpieczne połączenie pomiędzy terenami portowymi (działki położone na odcinku ul. Daszyńskiego – ul. Lutycka) i terenami inwestycyjnymi (Centrum Usług Mulnik) na wyspie Uznam z drogą krajową nr 93 (ul. Karsiborską) i dalej z drogą krajową nr 3 znajdującą się w bazie sieci TEN-T.

Obwodnica wschodnia znacznie odciąży ul. Grunwaldzką, na której średniodobowe natężenie ruchu sięga 10 tys. pojazdów, a które wzrośnie po wybudowaniu stałej przeprawy przez Świnę. Połączenie będzie się mogło odbywać poprzez, jak dotąd, przeprawę promową lub przyszłą przeprawę stałą, łączącą się z ul. Karsiborską w odległości około 800 m od skrzyżowania z projektowaną obwodnicą. Połączenie będzie funkcjonować niezależnie od rodzaju przeprawy promowej przez Świnę – promowej lub w przyszłości stałej. Projektowana trasa posiadać będzie udogodnienia dla ruchu rowerowego. Wyznaczone ciągi rowerowe utworzą nowe połączenie prowadzące do centrum miasta. Realizacja inwestycji będzie efektywnym i zrównoważonym rozwiązaniem problemów słabej dostępności komunikacyjnej związanej z bardzo dużym natężeniem ruchu drogowego głównie o charakterze gospodarczym. Wskazane w projekcie rozwiązania w znacznym stopniu wpłyną na zmniejszenie presji środowiskowej transportu samochodowego. Gmina Miasto Świnoujście mając na uwadze dobro mieszkańców, przedsiębiorców, a także gości i turystów odwiedzających miasto, z wyprzedzeniem planuje inwestycje o kluczowym znaczeniu dla rozwoju systemu transportowego miasta. Realizacja projektu umożliwi dojazd do terenów portowych bez konieczności przejeżdżania przez mieszkalne części miasta. Łączy ona bowiem port wojenny i bazę marynarki NATO z drogą krajową nr 93. Połączenie umożliwi zatem skomunikowanie terenów portu Bazy 8 Flotylli Obrony Wybrzeża, która realizuje obecnie zadania wsparcia państwa-gospodarza (HNS) dla wydzielonych sił morskich NATO. Zabezpieczenie logistyczne działań 8. Flotylli Obrony Wybrzeża realizuje Komenda Portu Wojennego w Świnoujściu. Obok typowych zadań Flotylla w swojej działalności codziennej realizuje następujące przedsięwzięcia:
- ratowanie życia w Polskiej Strefie Ratownictwa;
- wsparcie Straży Granicznej w ochronie morskiej granicy państwa i Polskiej Strefy Ekonomicznej;
- prowadzenie działalności operacyjnej siłami okrętowymi i brzegowym systemem obserwacji.
Dzięki realizacji inwestycji infrastruktura drogowa zostanie dostosowana do zwiększonych potrzeb ruchu pojazdów. Rozbudowana ulica Steyera stanowić będzie kierunek ruchu zbiorowej komunikacji miejskiej z siecią przystanków zlokalizowanych w sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej oraz istniejących i powstających zakładów pracy.

Założono, że powstanie nowej drogi wraz ze ścieżką rowerową wzmocni działania na rzecz wdrożenia zrównoważonej mobilności miejskiej poprzez np. skrócenie czasu przejazdu. Rezygnacja z poruszania się indywidualnym transportem samochodowym na rzecz roweru lub komunikacji miejskiej w konsekwencji spowoduje zmniejszenie emisji spalin w mieście. Dodatkowo rozbudowana ul. Steyera w zdecydowany sposób poprawi warunki dojazdu do pracy pracownikom Marynarki Wojennej oraz pracownikom firm i przedsiębiorstw zlokalizowanych na terenach portowych na wyspie Uznam oraz naterenie Centrum Usług „Mulnik”. Przewiduje się, iż rozbudowa cmentarza miejskiego w dalszej perspektywie spowoduje zwiększenie ruchu drogowego w tej części miasta. Realizacja przedmiotowej inwestycji pozwoli na swobodny dojazd do obu jego części oraz zapewni bezpieczny ruch pieszy pomiędzy jego starą, a nową częścią, m.in. poprzez projektowane na tym odcinku uspokojenie ruchu. W okolicach cmentarza niedawno oddano do użytku parking służący w głównej mierze do jego obsługi. Na realizację zadania Gmina Miasto Świnoujście uzyskała dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego, jednakże realne dofinansowanie na poziomie 15% nie pozwalała na jego realizację zgodnie z zaplanowanym budżetem i Wieloletnią Prognozą Finansową. W związku z uzyskaniem dofinansowania z Funduszu Dróg Samorządowych i jego ograniczeniami dot. finansowania wkładu własnego ze środków UE Gmina Miasto Świnoujście musiała zrezygnować z dofinansowania z RPO WZ.

Badania ruchu w 2018 r. (lipiec - dzień roboczy) wykazały na skrzyżowaniu z ul. Daszyńskiego ruch samochodów wjeżdżających na ul. Steyera oraz wyjeźdzających z ul. Steyera na poziomie 2 200 samochodów dziennie i jest o średnio 10% większy niż w miesiącach poza wakacyjnych. Można zatem uznać, iż aktualny wpływ ul. Steyera na ruch w sezonie turystycznym jest marginalny.  Należy jednak zaznaczyć, iż aktualnie ul. Steyera w praktyce nie ma połączenia z drogą krajową (fragment od Komendy Portu Wojennego do drogi krajowej to droga gruntowa lub wykonana z płyt  drogowych). Strumień turystów jadących do wschodniej części dzielnicy nadmorskiej kierowany jest z DK 93 w ul. Grunwaldzką i dalej ul. Daszyńskiego, ul. Wybrzeże Władysława 4, ul. Chrobrego. Po zrealizowaniu zadania będzie całkowicie omijać przeciążoną ul. Grunwaldzką. Zgodnie z wykonanym przez Gminę Miasto Świnoujście modelem ruchu prognozowany ruch pojazdów przez obwodnicę w 2022 r. w szczycie porannym będzie wynosił 210 pojazdów na godzinę, w szczycie popołudniowym 380 pojazdów na godzinę.

Data dodania 22 stycznia 2020