W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest niedziela 12 maja 2024 r. Godzina 18:53

ORP LUBLIN POWRÓCIŁ Z ANGLII

Okręt transportowo minowy 8 Flotylli Obrony Wybrzeża ORP „LUBLIN” zakończył operację przerzutu z Wielkiej Brytanii do Polski pododdziałów wojsk lądowych. Trasa rejsu liczyła około 2500 mil morskich. W Wielkiej Brytanii żołnierze WL uczestniczyli w ćwiczeniach „PASHTUN DAGGER”. Dzisiaj (sobota, 19 lutego) okręt powrócił do macierzystego portu w Świnoujściu.

Operacja przerzutu wojsk rozpoczęła się 16 stycznia br. Na pokładzie zaokrętowano 50 żołnierzy Grupy Bojowej 15 Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej, wchodzącej w skład 16 Pomorskiej Dywizji Zmechanizowanej. Na ćwiczenia do Wielkiej Brytanii żołnierze zabrali ze sobą ciężki sprzęt: 10 samochodów ciężarowych Star, sanitarkę, dwa wozy zabezpieczenia technicznego, dwa zautomatyzowane wozy dowodzenia i dwa pojazdy terenowo-osobowe Honker.

Na pokładzie okrętu pododdziały zostały przerzucone do Wielkiej Brytanii, gdzie od 21 stycznia do 11 lutego uczestniczyły w ćwiczeniach „PASHTUN DAGGER”. Razem z polskimi żołnierzami ćwiczyło około 2500 żołnierzy m.in. z Wielkiej Brytanii, Łotwy i Jordanii, około 300 pojazdów oraz lotnictwo. Po zakończeniu ćwiczeń, w niedzielę 13 lutego, żołnierzy i sprzęt ponownie zaokrętowano na ORP „LUBLIN” i rozpoczęto ostatnią część operacji – transport powrotny do Polski. W piątek 18 lutego w Porcie Wojennym w Gdyni miał miejsce rozładunek techniki wojskowej oraz żołnierzy 15 BZ a następnie okręt obrał kurs na port w Świnoujściu. W sobotę, 19 lutego, w świnoujskim Porcie Wojennym załogę okrętu powitał kontradmirał Krzysztof TERYFTER, dowódca 8 FOW.

Licząca łącznie blisko 2500 mil morskich trasa przebiegała przez trudne pod względem nawigacyjnym obszary. „Wąskie przejścia” Cieśnin Bałtyckich, trudne warunki hydrometeorologiczne w Cieśninie Dover i odmienny niż Bałtyku charakter Morza Północnego były okazją do doskonalenia marynarskiego rzemiosła.

ORP Lublin to okręt transportowo-minowy. Może zabrać na pokład sprzęt kołowy i gąsienicowy o łącznym tonażu około 500 ton. Do operacji przerzutu wojsk może korzystać zarówno z portów jak i nieprzygotowanych nabrzeży i plaż. Jego konstrukcja pozwala na prowadzenie działań desantowych. Okręty te uczestniczą w krajowych i międzynarodowych ćwiczeniach na morzu zapewniając możliwość transportu wojsk, sprzętu, uzbrojenia minowego i zabezpieczenia logistycznego. W latach ubiegłych okręty te prowadziły operacje przerzutu wojsk lądowych do Wielkiej Brytanii na ćwiczenia „Druids Dance 09”, „Afgan Rat 2010” i „Pashtun Eagle 2010”. Zabezpieczały także polskie okręty podwodne typu Kobben podczas ich transferu do Polski w latach 2002-2004. ORP Lublin należy do serii pięciu okrętów noszących nazwy miast polski (pozostałe to: Poznań, Gniezno, Kraków i Toruń). Wszystkie te okręty wchodzą w skład 2 Dywizjonu Okrętów Transportowo-Minowych 
8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Okrętem ORP „LUBLIN” dowodzi kpt. mar. Piotr MAZUREK.     
oficer prasowy 8 FOW
kpt. mar. Jacek KWIATKOWSKI

Data dodania 22 lutego 2011