System ITS - Inteligentny System Transportowy
Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie, dostarczenie oraz instalacja i uruchomienie Systemu Zarządzania Ruchem (SZR) w Świnoujściu, zwany dalej również jako System ITS.
Zamówienie realizowane jest poprzez formułę „zaprojektuj i wybuduj” zatem składa się z dwóch podstawowych etapów: etapu projektowania i etapu realizacyjnego. Początkowy etap projektowania uwzględnić ma w pełni proponowaną przez Wykonawcę technologię w zakresie systemu ITS.
W etapie realizacyjnym Wykonawca dokona dostaw i montażu urządzeń, wykona niezbędne instalacje, wdroży i uruchomi system do wymaganej funkcjonalności. Zamówienie obejmuje również serwis gwarancyjny i wsparcie operacyjne oraz przeszkolenie kadry Zamawiającego.
Przedmiotowy System powinien być zaprojektowany tak, aby stanowił zintegrowane i elastyczne narzędzie do realizacji założeń polityki transportowej w mieście.
Podstawowym celem instalacji systemu zarządzania ruchem jest poprawa warunków ruchu ulicznego, w tym pojazdów lokalnego transportu publicznego, przez dostarczenie zintegrowanych narzędzi dla realizacji zadań w zakresie zarządzania i sterowania ruchem.
Uruchomienie Systemu ITS ma bezpośredni związek z przewidywanym zwiększeniem ruchu w Świnoujściu po oddaniu do użytku tunelu pod Świną łączącego bezpośrednio prawą i lewą stronę miasta.
Wdrożony Inteligentny System ITS będzie wspomagał działania w zakresie:
- usprawnienie obsługi podróży wykonywanych przez pojazdy indywidualne w ruchu tranzytowym, wewnętrznym oraz podróży których celem i źródłem są rejony zlokalizowane wewnątrz miasta Świnoujście;
- przekazywanie informacji kierowcom o utrudnieniach w ruchu (między innymi o zamknięciu tunelu i innych ograniczeniach mający zasadniczy wpływ na zmianę więźby ruchu);
- usprawnienia i tym samym zwiększenia atrakcyjności oferty przewozowej w transporcie publicznym;
- przekazanie informacji dla kierowców o wolnych miejscach parkingowych celem skrócenia czasu dotarcia do miejsca parkowania;
- skróceniu czasu podróży transportem publicznym poprzez wprowadzenie priorytetów;
- zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników transportu poprzez instalację systemu monitoringu;
- poprawy informacji o dostępności transportu zbiorowego poprzez uruchomienie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej,
Zakłada się osiągnięcie podstawowej funkcjonalności SZR poprzez wdrożenia:
- koordynacja i scentralizowana optymalizacja sterowania ruchem sygnalizacją świetlną, wraz ze zbieraniem danych o ruchu drogowym i możliwością ich analizy;
- uaktualnianie programów sterowania na bieżąco w zależności od występującej w czasie rzeczywistym sytuacji ruchowej;
- dynamiczna informacja o wolnych miejscach postojowych na parkingach,
- informacja dla kierowców na znakach zmiennej treści,
- dynamiczna informacja pasażerska,
W przyszłym tygodniu montaż tablic świetlnych.
Trwają prace związane z budową Inteligentnego...
więcej