W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest piątek 26 kwietnia 2024 r. Godzina 10:37

KIO podjęło decyzję – tunel można budować!

Konsorcjum włoskich firm Astaldi S.p.A. i Ghella S.p.A. zaprojektuje i wybuduje tunel w Świnoujściu. Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) oddaliła protest w sprawie wyboru wykonawcy.

Komisja przetargowa w połowie kwietnia wybrała ofertę konsorcjum, na czele którego stoi włoski koncern budowlany Astaldi jako najkorzystniejszą. Dwa tygodnie później od tej decyzji do KIO odwołał się inny uczestnik przetargu, konsorcjum firm Porr S.A. (lider) wraz z Porr Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut i Energopolem Szczecin.


W środę 16 maja KIO ogłosiła wyrok w sprawie odwołania. Izba oddaliła odwołanie PORR, co oznacza utrzymanie w mocy wyboru firmy Astaldi.

– Wszystkie odwołania do KIO i skargi oferentów do sądu skończyły się tym, że najkorzystniejszą ofertą jest ta sama, którą wybraliśmy już pod koniec listopada ubiegłego roku, świadczy to o rzetelności i prawidłowości działań komisji przetargowej – skomentował Łukasz Lendner dyrektor GDDKiA O/Szczecin.

Cała dokumentacja dotycząca postępowania przetargowego została już wysłana do Urzędu Zamówień Publicznych, który przeprowadzi kontrolę uprzednią postępowania (takiej kontroli podlega każde duże zadanie inwestycyjne). Po zakończeniu kontroli będzie można przystąpić do podpisania umowy na realizację inwestycji. 

- Wreszcie mamy koniec sporów sądowych w tej sprawie – stwierdziła Barbara Michalska, wiceprezydent Miasta Świnoujście. – Możemy podpisać umowę i niezwłocznie przystąpić do konkretnych prac, na które od wielu lat czekają wszyscy świnoujścianie i nie tylko.


Na rzeczywiste roboty budowlane będziemy musieli jeszcze poczekać. Inwestycja wykonywana jest w formule zaprojektuj i wybuduj. Wykonawca, z którym niebawem ma zostać podpisana umowa, będzie miał półtora roku czasu na prace projektowe i uzyskanie pozwolenia na budowę.

Łącznie realizacja inwestycji będzie trwała 4 lata od daty podpisania umowy.

 Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela cieśnina Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości (co powoduje często długi czas oczekiwania na prom) i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne. Wspomniane powyżej problemy rozwiąże powstanie tunelu drogowego. Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu, każdy o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.

Konsorcjum, na którego czele stoi firma Astaldi zaproponowało w ofercie wykonanie tunelu za kwotę 727 098 144,70 zł.

Data dodania 16 maja 2018