W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest piątek 26 kwietnia 2024 r. Godzina 13:04

Świnoujście buduje tunel. Chińczycy demontują ogromną maszynę.

Na niemal 130 elementów rozkładana jest maszyna TBM, która wydrąży tunel pod Świną. Jej demontaż jest niezbędny, aby drogą morską mogła dotrzeć z Chin, gdzie ją zbudowano, do miejsca swojego przeznaczenia, czyli na budowę tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu. Z kolei na samej budowie trwają intensywne prace przy komorze, z której maszyna TBM rozpocznie wiercenie w dnie pod Świną.

 Na zdjęciu: budowa komory startowej dla TBM, maszyny która wydrąży tunel pod dnem Świny.

TBM, czyli Tunel Boring Machine, ma przypłynąć do Świnoujścia we wrześniu. Aktualnie jest przygotowywana do transportu z Chin. Na miejscu w Świnoujściu będzie ponownie składana i testowana. Faktyczne wiercenie tunelu ma rozpocząć w marcu przyszłego roku. Wystartuje w specjalnie do tego celu budowanej komorze. Zacznie z wyspy Uznam, a zakończy wiercenie na wyspie Wolin.


Na budowie komory startowej trwa zbrojenie, deskowanie i betonowanie wieńca ścian szczelinowych. Wiercone są też studnie odwadniające wewnątrz komory, dla odwadniania przy robotach ziemnych, montowane są inklinometry w ścianach szczelinowych do kontroli przemieszczeń podczas głębienia komory. Budowany jest blok wejściowy od strony ściany szczytowej wschodniej komory startowej TBM.


W części budowy po stronie wyspy Uznam, na zachód od ulicy Karsiborskiej, budowane są też ściany szczelinowe dla rampy dojazdowej do tunelu. Na wschód od ulicy Karsiborskiej kontynuowane są roboty ziemne dla wykonania wieńca i stropu na ścianach szczelinowych tunelu odkrywkowego.

 

Na zdjęciu przebudowa linii wysokiego napięcia na wyspie Wolin.

Równolegle trwają inne prace na budowie tunelu pod Świną. Trwa przebudowa sieci gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych. Po stronie wyspy Wolin przebudowywane są sieci wodno-kanalizacyjne wzdłuż ulicy Fińskiej oraz w rejonie komory odbiorczej (to ta, z której TBM wyjdzie spod dna Świny na powierzchnię). Trwa też przebudowa sieci energetycznych tj. linii napowietrznej WN 110 kV i część kablowej. 

Uwaga kierowcy

Wyspa Uznam. Wprowadzone czasowe organizacje ruchu aktualnie dotyczą wyjazdów z budowy na ulicy Karsiborskiej. Na odcinku skrzyżowania tunelu z ulica Karsiborską funkcjonują cztery wyjazdy z budowy oraz ograniczenie prędkości na odcinku 850m do 30km/h.


Wyspa Wolin. Wprowadzone czasowe organizacje ruchu aktualnie dotyczą wyjazdów z budowy na ulicy Fińskiej oraz bypassu na ul. Fińskiej.

Na odcinku od skrzyżowania z ulica Duńską funkcjonują trzy wyjazdy z budowy - ograniczenie prędkości na całym odcinku ulicy Fińskiej do 30km/h.

Na dojeździe do stacji paliw Orlen wprowadzony został bypass na odcinku około 200m z ograniczeniem prędkości do 30km/h.

 

 

Budowa tunelu rozpoczęła się jesienią 2018 roku. W sumie powstanie niemal 3,2 drogi, w tym około 1,4 km to będzie tunel pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin. Elementami układu drogowego będą również drogi dojazdowe do tunelu, plac manewrowy, skrzyżowanie – rondo na wyspie Wolin i skrzyżowanie typu T na wyspie Uznam. W zakresie inwestycji jest również przebudowa istniejących przyległych ulic.

Inwestorem budowy stałego połączenia jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestycja jest w 85 procentach finansowana z Funduszy Unijnych. Reszta to środki z Budżetu Miasta Świnoujście. Koszt inwestycji to ponad 912,5 mln złotych brutto.

Zgodnie z umową z wykonawcą budowa stałego połączenia ma zakończyć się jesienią 2022 roku.

Data dodania 15 lipca 2020