W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest piątek 12 września 2025 r. Godzina 03:48

Tunel pod Świną. „Kret” gigant płynie do Świnoujścia.

Potężna maszyna TBM (Tunel Borring Machine), która wydrąży tunel pod dnem Świny i na stałe połączy wyspy Uznam i Wolin, jest już na pokładzie statku Da Chang i płynie do Świnoujścia. Na miejscu (w zależności od warunków pogodowych) spodziewana jest na przełomie września i października.

Statek wypłynął z portu Nansha w Chinach. Do Polski przypłynie Północną Drogą Morską. Szlak wiedzie wzdłuż północnych wybrzeży Rosji, od Karskich Wrót do Cieśniny Beringa. Po drodze jednostka może zawijać do portów po inne ładunki.

Trasę można zobaczyć: https://twitter.com/porr_polska

Tym statkiem TBM przypłynie do Świnoujścia: https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:5804643/mmsi:477592500/imo:9608398/vessel:DA_CHANG

 

Maszyna na około 100 metrów długości, a samą tarczę o średnicy 13,46 metra. Waży 2740 ton. Po wybudowaniu i sprawdzeniu została rozebrana na 129 części i załadowana na pokład Da Chang. Po dotarciu do Świnoujścia zostanie przetransportowana na plac budowy, zmontowana w szybie startowym i w marcu 2021 roku ma rozpocząć drążenie tunelu pod dnem Świny.

Na zdjęciu budowa komory startowej dla TBM na wyspie Uznam. Pierwszy od prawej Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz, obok dyrektor kontraktu PORR SA Piotr Flisiak.
(fot. Urząd Miasta Świnoujście).

Szyb startowy dla TBM będzie miał niemal 120 metrów długości i 20 metrów szerokości. Maszyna w szybie będzie leżała w poziomie, a jej średnicę wynoszącą 13,46 metra można obrazowo porównać do czteropiętrowego budynku.

Na zdjęciu powyżej budowa komory startowej dla TBM na wyspie Uznam. Poniżej pierwszy od lewej Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicza i dyrektor kontraktu PORR SA Piotr Flisiak. (fot. Urząd Miasta Świnoujście).


Świnoujście zdetronizuje Gdańsk

Obecnie najdłuższym tunelem drogowym w Polsce jest gdański tunel pod Martwą Wisłą – ma 1377 m. Tunel w Świnoujściu, którego inwestorem jest Miasto Świnoujście, po wybudowaniu będzie najdłuższa przeprawą podwodną o długości 1440 m.

Inwestorem projektu jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz.

Koszt tej inwestycji to 912 462 026,68 PLN, z czego 775 677 722,67 PLN to  dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace zakończą się w ostatnim kwartale 2022 roku. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak.

Na zdjęciu Budowa komory startowej TBM z lotu ptaka.
(fot. materiały prasowe Miasto Świnoujście/SWECO)

Na mapce przebieg tunelu pod Świną.

Info Urząd Miasta Świnoujście

Fot. inf. pras. Miasto Świnoujście/SWECO/PORR



Data dodania 24 sierpnia 2020