W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest sobota 18 maja 2024 r. Godzina 09:27

Zostań asystentem rodziny w ramach projektu 'Stać Mnie na Więcej'

Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Świnoujściu poszukuje chętnych osób do pracy w charakterze asystentów rodziny. Planuje się zatrudnić cztery osoby, które w ramach realizowanego projektu systemowego pn. „Stać Mnie na Więcej”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, będą pomagały rodzinom i współuczestniczyły w rozwiązywaniu ich trudności życia codziennego.

Wsparciem 4. asystentów rodziny zostanie objętych 16 rodzin z terenu Świnoujścia, zagrożonych wykluczeniem społecznym i dotkniętych przede wszystkim problemem bezradności w sprawach opiekuńczo – wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego.

Wymagania w stosunku do osób, które mogą zostać asystentami rodziny oraz zakres obowiązków zostały przedstawione w dalszej części dokumentu. W razie pytań lub wątpliwości szczegółowych informacji udzieli Państwu koordynator projektu – Pani Dagmara Siedlewska, tel. 91 3225490 lub w siedzibie MOPR, ul. Dąbrowskiego 4, pokój 315.

* * *

Użyte w informacji określenia oznaczają:
Zamawiający – Gmina Miasto Świnoujście - Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Świnoujściu,

Wykonawca – asystent rodziny.


Forma zatrudnienia: umowa zlecenie.

Termin realizacji umowy: od dnia jej zawarcia do maksimum 16 grudnia 2012 r.


1.    Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usługi asystenta rodziny w ramach projektu systemowego pn. „Stać Mnie na Więcej” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, dla uczestników projektu wskazanych przez Zamawiającego. Projekt realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 – 2013, Priorytet VII Promocja integracji społecznej.

2.    Przedmiotem zamówienia jest świadczenie przez wykonawcę na rzecz zamawiającego usługi polegającej na pełnieniu funkcji asystenta rodziny dla 4 rodzin w wymiarze czasu pracy nie przekraczającym łącznie 600 godzin tj. 150 h na jedną rodzinę.

3.    Asystent rodziny winien posiadać wykształcenie:

1)   wyższe na jednym z kierunków: pedagogika, psychologia, nauki o rodzinie lub praca socjalna lub

2)   wyższe na dowolnym kierunku, uzupełnione szkoleniem z zakresu pracy z dziećmi lub rodziną lub studiami podyplomowymi i udokumentowany co najmniej roczny staż pracy z dziećmi lub rodziną. Szkolenia i studia podyplomowe winny obejmować zakres programowy szkolenia określony w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2011 r. w sprawie szkolenia na asystenta rodziny (Dz. U. Nr 272, poz. 1608), lub

3)   średnie i udokumentowany co najmniej 3-letni staż pracy z dziećmi lub rodziną oraz ukończone szkolenie, którego zakres programowy określono w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2011 r. w sprawie szkolenia na asystenta rodziny (Dz. U. Nr 272, poz. 1608).

4.    Asystentem rodziny może być osoba, która:

1)   nie jest i nie była pozbawiona władzy rodzicielskiej oraz władza rodzicielska nie jest jej zawieszona ani ograniczona,

2)   wypełnia obowiązek alimentacyjny – w przypadku gdy taki obowiązek w stosunku do niej wynika z tytułu egzekucyjnego,

3)   nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe.


5.    W ramach realizacji umowy asystent rodziny będzie zobowiązany do:

1)   współpracy i utrzymania osobistego kontaktu z rodzinami wskazanymi przez zamawiającego,

2)   powiadomienia na piśmie lub telefonicznie zamawiającego o rezygnacji lub braku współpracy z asystentem rodziny wskazanej do współpracy rodziny (najpóźniej następnego dnia od zaistnienia tego faktu),

3)   diagnozowania sytuacji rodziny w oparciu o badanie potrzeb i możliwości (w tym strukturę rodziny, zasoby osób w rodzinie i otoczeniu itp.),

4)   opracowania i realizacji planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym, określającego w szczególności propozycje działań mających na celu przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, czas realizacji oraz przewidywane efekty,

5)   prowadzenia „Karty asystenta rodziny” będącej potwierdzeniem wykonania zadania,

6)   sporządzenie sprawozdania końcowego z realizacji zadania,

7)   podejmowania działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa rodziny i jej członków, w szczególności dzieci.

8)   wspierania rodziny poprzez konsultacje i poradnictwo specjalistyczne, w szczególności w zakresie:

a)    wychowania i opieki nad dziećmi (budowanie więzi miedzy członkami rodziny, rozwijanie umiejętności wychowawczych, konstruktywnego rozwiązywania konfliktów itp.), budowania systemu wsparcia w rozwoju i edukacji dziecka np. pomoc dzieciom w nauce itp.,

b)   podziału obowiązków domowych na poszczególnych członków rodziny w tym definiowania ról i zadań wynikających z pełnionej roli (sprzątanie, zmywanie, gotowanie, prasowanie, drobne remonty itp.),

c)    promowania zdrowego stylu życia (edukacja w zakresie higieny osobistej członków rodziny, prawidłowe odżywianie, edukacja w zakresie organizacji czasu wolnego itp.),

d)   gospodarowania budżetem domowym (planowanie i monitorowanie wydatków, racjonalne gospodarowanie mediami, dbałość o bieżące opłaty itp.),

e)    usamodzielnienia się członków rodziny poprzez uzupełnienie wykształcenia, kwalifikacji zawodowych, podjęcie działań zmierzających do poszukiwania, podejmowania i utrzymania pracy zarobkowej,

9)   wspierania aktywności społecznej rodzin i rozszerzenie kontaktów społecznych rodziny min. poprzez:

a)    ułatwienie rodzinie kontaktów z innymi osobami, specjalistami, instytucjami,

b)   stymulowanie do samodzielnego poszukiwania w swoim otoczeniu nowych możliwości: sił, osób, grup, instytucji lub ułatwienie tego np. poprzez towarzyszenie,

c)    pobudzenie do korzystania z własnych możliwości i uprawnień,

d)   uczenie dostępu do nowych technologii, zasobów kultury (kino, teatr, filharmonia, kawiarnia metodą wzmocnień pozytywnych),

10)           udzielenia informacji rodzinie w zakresie:

a)    możliwości znalezienia pomocy świadczonej przez instytucje samorządowe, państwowe oraz organizacje pozarządowe,

b)   rozwiązywanie problemów życiowych (w tym min. problemów socjalnych
i psychologicznych) rodziny,

c)    udzielanie pomocy w załatwianiu spraw urzędowych.


6.    Asystenta rodziny zobowiązuje się do:

1)   ścisłej współpracy z pracownikami socjalnymi w zakresie:

a)    zapoznania z sytuacją klienta na wstępie realizacji zadania,

b)   zapoznania z bieżącą dokumentacją prowadzoną przez pracownika socjalnego np. diagnoza, dotychczasowy plan pomocy, kontrakt socjalny,

c)    informowania pracownika socjalnego o podejmowanych działaniach i pojawiających się problemach (np. inicjowanie powołania grupy roboczej w sytuacjach pojawiających się trudności w kontakcie z rodziną, inicjowanie powołania zespołu problemowego/ zadaniowego; korzystanie ze specjalistów itp.)

2)   ustalenia pierwszorazowego wspólnego wejścia z pracownikiem socjalnym do wytypowanych do współpracy osób/rodzin w pierwszym tygodniu realizacji zadania,

3)   uczestniczenia w spotkaniach z pracownikiem socjalnym i innymi osobami zaangażowanymi w realizację projektu w celu omówienia dotychczasowych kierunków pracy z rodziną (problemy/sukcesy) oraz zastosowania odpowiednich narzędzi i technik w pracy z rodziną w zależności od zgłoszonych potrzeb przez wykonawcę, w terminach i miejscu wskazanym przez zamawiającego.

4)   ścisłej współpracy z innymi wyznaczonymi osobami przez zamawiającego,

5)   comiesięcznego wystawienia rachunku/faktury za wykonanie zadania na Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Świnoujściu, ul. Dąbrowskiego 4, 72-600 Świnoujście, nr NIP 855-149-47-69.

6)   prowadzenia dokumentacji wykonywanych działań i podejmowanych czynności na rzecz osoby i rodziny, obejmującej w szczególności: diagnozę rodziny, plan pracy asystenta rodziny, karta asystenta rodziny, sprawozdanie końcowe. Dokumenty powinny zawierać loga POKL i UE oraz informację o współfinansowaniu projektu ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.


7.    Asystenci rodziny realizować będą zamówienie w miejscu zamieszkania uczestników projektu lub w innym miejscu ustalonym z daną osobą/rodziną, w dniach od poniedziałku do niedzieli w godzinach od 8:00 do 20:00, co najmniej 8 razy w miesiącu na jedną osobę / rodzinę, w tym każde spotkanie winno trwać minimum 60 minut z każdą rodziną.

8.    Asystentowi rodziny nie przysługuje zwrot kosztów przejazdu do miejsca wykonywania przez niego usług asystenta rodziny.

9.    W ramach realizacji umowy zamawiający przekaże asystentowi rodziny listę osób i ich rodzin, z którymi będzie współpracować, a także udostępni dokumentację dotyczącą rodziny w celu zapoznania.

10.              W sytuacjach braku współpracy lub rezygnacji z asystenta rodziny zamawiający podejmie działania / rozmowy z rodziną w celu nakłonienia rodziny do ponownej współpracy z asystentem lub wskazania innej rodziny do współpracy.

11.              Zamawiający przekaże wykonawcy wzory dokumentów niezbędnych w trakcie realizacji zadania, a także loga projektu do oznaczenia dokumentów wytworzonych przez asystenta.

12.              Wykonawca winien działać zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 ze zmianami). Obowiązują go przepisy ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2011 r. Nr 149, poz. 887 ze zmianami).


Data dodania 18 czerwca 2012