Pejzaże z wody i powietrza - wernisaż ODWOŁANY
AKTUALIZACJA:
Z przyczyn niezależnych od Miejskiego Domu Kultury, wernisaż wystawy pt. "Pejzaże z wody i powietrza", został odwołany.
Za zmianę przepraszamy.
***
Pejzaże z wody i powietrza I wystawa malarstwa Pawła Wyborskiego
Powietrze i woda wskazane w tytule wystawy mają swoje uzasadnienie z tematyce obrazów – te pejzaże w zdecydowanej większości są o wodzie właśnie, o jeziorach najczęściej. Zarazem jednak przedstawiają substancję krajobrazu subtelną i rozmytą, a cały malarski cykl odwołuje się tym samym do pewnej właściwości materii, której znakami są w istocie woda i powietrze - delikatności, kruchości i przezroczystości. Czyli zdolności do absorbowania i odsłaniania światła. Pejzaże z powietrza i wody są pejzażami o świetlistości właśnie.
Na wystawę w świnoujskiej Galerii Art składają się prace z ostatnich kilku lat, wszystkie z szerokiego cyklu pejzaży metafizycznych. Jest to dość zróżnicowany zbiór odniesień do miejsca i pejzażu, choć w większości skoncentrowanych na konkretnym krajobrazie - lesie, łące czy jeziorze. Wspólna dla wszystkich prac pozostaje próba odwołania się do specyficznej atmosfery - stylizowany krajobraz zawsze ma być nośnikiem porządku, a jego aurę określają nieruchomość, cisza i świetlistość. Świetlistość ma charakter pozanaturalny, jest światłem emanującym i nieprzypisanym określonemu źródłu - ze swej istoty jest właściwością delikatną, każda zaś próba jej malarskiego uchwycenia powinna dostosować do tej kruchości własne narzędzia – stąd i nacisk na zniuansowanie koloru i przezroczystości. Pejzaże o świetlistości muszą być traktowane subtelnie. W sensie malarskim wszystkie prace z założenia mają być głębokie i oparte na strategii budowania wielowarstwowej laserunkowej toni, bowiem właśnie poprzez nakładanie przenikających się przezroczystych powłok, możliwa staje się refleksja nad świetlistością czyli immanentnym światłem materii - esencją pejzażu.
Paweł Wyborski (ur. 1975 w Starogardzie Gdańskim).
Malarz i socjolog kultury. Autor siedemdziesięciu dziewięciu wystaw indywidualnych w kraju i za granicą (w Holandii, Belgii i Stanach Zjednoczonych). Brał udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych (w Wielkiej Brytanii, Danii, Belgii, Francji, Stanach Zjednoczonych, Włoszech, Hiszpanii, Kazachstanie i Polsce). Wielokrotny laureat stypendium kulturalnego Miasta Gdańska oraz stypendium kulturalnego Prezydenta Starogardu Gdańskiego W 2020 roku finalista konkursowej wystawy „Beyond the Frame” w londyńskiej Orleans House Gallery. Uczestnik międzynarodowych projektów związanych z ikoną współczesną. Laureat nagród za działalność artystyczną, m.in. Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska w dziedzinie kultury (2023) czy „Wierzyczanki” – Nagrody Prezydenta Starogardu Gdańskiego w dziedzinie kultury (2019). Jego prace znajdują się w kolekcjach publicznych (m.in. w Galerii Współczesnego Malarstwa Pomorskiego Muzeum im. ks. dr. Łęgi w Grudziądzu, Orleans House Gallery w Londynie, Płockiej Galerii Sztuki, Galerii Sztuki Współczesnej w Ostrowie Wielkopolskim czy Świdnickiego Ośrodka Kultury w Świdnicy) oraz w kolekcjach prywatnych w Polsce i na świecie.
Na wystawę w świnoujskiej Galerii Art składają się prace z ostatnich kilku lat, wszystkie z szerokiego cyklu pejzaży metafizycznych. Jest to dość zróżnicowany zbiór odniesień do miejsca i pejzażu, choć w większości skoncentrowanych na konkretnym krajobrazie - lesie, łące czy jeziorze. Wspólna dla wszystkich prac pozostaje próba odwołania się do specyficznej atmosfery - stylizowany krajobraz zawsze ma być nośnikiem porządku, a jego aurę określają nieruchomość, cisza i świetlistość. Świetlistość ma charakter pozanaturalny, jest światłem emanującym i nieprzypisanym określonemu źródłu - ze swej istoty jest właściwością delikatną, każda zaś próba jej malarskiego uchwycenia powinna dostosować do tej kruchości własne narzędzia – stąd i nacisk na zniuansowanie koloru i przezroczystości. Pejzaże o świetlistości muszą być traktowane subtelnie. W sensie malarskim wszystkie prace z założenia mają być głębokie i oparte na strategii budowania wielowarstwowej laserunkowej toni, bowiem właśnie poprzez nakładanie przenikających się przezroczystych powłok, możliwa staje się refleksja nad świetlistością czyli immanentnym światłem materii - esencją pejzażu.
Paweł Wyborski (ur. 1975 w Starogardzie Gdańskim).
Malarz i socjolog kultury. Autor siedemdziesięciu dziewięciu wystaw indywidualnych w kraju i za granicą (w Holandii, Belgii i Stanach Zjednoczonych). Brał udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych (w Wielkiej Brytanii, Danii, Belgii, Francji, Stanach Zjednoczonych, Włoszech, Hiszpanii, Kazachstanie i Polsce). Wielokrotny laureat stypendium kulturalnego Miasta Gdańska oraz stypendium kulturalnego Prezydenta Starogardu Gdańskiego W 2020 roku finalista konkursowej wystawy „Beyond the Frame” w londyńskiej Orleans House Gallery. Uczestnik międzynarodowych projektów związanych z ikoną współczesną. Laureat nagród za działalność artystyczną, m.in. Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska w dziedzinie kultury (2023) czy „Wierzyczanki” – Nagrody Prezydenta Starogardu Gdańskiego w dziedzinie kultury (2019). Jego prace znajdują się w kolekcjach publicznych (m.in. w Galerii Współczesnego Malarstwa Pomorskiego Muzeum im. ks. dr. Łęgi w Grudziądzu, Orleans House Gallery w Londynie, Płockiej Galerii Sztuki, Galerii Sztuki Współczesnej w Ostrowie Wielkopolskim czy Świdnickiego Ośrodka Kultury w Świdnicy) oraz w kolekcjach prywatnych w Polsce i na świecie.
Więcej informacji: LINK
Data dodania 03 lutego 2025