W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest wtorek 21 maja 2024 r. Godzina 12:28

Czy warto płacić za przejazd mostem? Ile będzie nas to kosztowało i co dostaniemy w zamian?

Nikt chyba nie ma wątpliwości, że wybudowanie nowego mostu łączącego wyspy Wolin i Karsibór, oznacza rozwój i związane z tym konkretne korzyści dla mieszkańców. Ale to nie wszystko. Przy aprobacie społeczeństwa możemy odzyskać część pieniędzy wydanych na most i zainwestować je z zyskiem dla wszystkich świnoujścian. Nowy most kosztował 41 mln złotych. Pieniądze pochodziły z budżetu miasta, a więc nas wszystkich świnoujścian. Możemy odzyskać z tej kwoty 8 mln złotych zapłaconego przez miasto podatku VAT od inwestycji. Warunkiem, aby te pieniądze wróciły do miejskiej kasy, jest wprowadzenie opłaty za korzystanie z mostu.

Na początek przepisy. Podstawą prawną do wprowadzenia opłat za korzystanie z mostu jest ustawa z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych. Wprowadza ona możliwość ustanowienia przez Radę Miasta opłat za przejazdy przez obiekty mostowe i tunele zlokalizowane w ciągach dróg publicznych.

Ministerstwo Finansów uznało, że zgodnie z interpretacją przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku od towarów i usług, uznanie Gminy za podatnika z tytułu opłat za przejazd mostem jest prawidłowe. Tym samym, Gmina zgodnie z prawem, będzie mogła wystąpić o zwrot podatku VAT od inwestycji "Budowa mostu nad Starą Świną łączącego wyspy Wolin i Karsibór wraz z rozbiórką Mostu Piastowskiego w Świnoujściu".

Część mieszkańców wyspy Karsibór powie: jak to, mamy płacić za to, że jedziemy z pracy do domu czy odwrotnie? Wśród reszty świnoujścian mogą również pojawić się głosy, że nie chcą płacić za przejazd mostem, który wybudowany został za ich pieniądze.

Zastanówmy się jednak. Czy przy podejmowaniu tak ważnej dla nas wszystkich decyzji, dobrze jest kierować się pierwszymi emocjami albo podpowiedziami tych, którym nie zależy na rozwoju miasta i jego mieszkańców? Czy zanim każdy z nas wyrobi sobie zdanie na temat opłaty za przejazd mostem, nie lepiej, abyśmy najpierw poznali wszystkie szczegóły?

Tak z pewnością postąpiłby każdy z nas, gdyby chodziło o jego prywatny domowy budżet. W tym przypadku zależy nam na odpisaniu od podatku i zwrocie z urzędu skarbowego każdej przysłowiowej złotówki.

Dlaczego w ten sam sposób mamy nie zadbać o nasz wspólny, miejski budżet?

Ile i kto będzie płacił?

Proponuje się, aby jednorazowa opłata za przejazd mostem Karsibór-Wolin dla pojazdów o masie całkowitej do 3,5 tony wynosiła 2 złote brutto, a dla pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 tony – 5 złotych brutto. Ale uwaga! Te stawki dotyczyć będą tylko samochodów spoza naszego miasta. Mieszkańcy Świnoujścia, za samochody osobowe, będą mogli zapłacić jednorazowo za cały rok opłatę zryczałtowaną w wysokości 10 złotych, a w przypadku większych pojazdów 25 złotych. Kto tego dokona otrzyma specjalną identyfikacyjną kartę zbliżeniową do automatycznego przejazdu przez most. To samo dotyczy samochodów dostarczających towar do sklepów na wyspie Karsibór. Podobnie w przypadku pojazdów służb komunalnych oraz uprzywilejowanych (policja, straż pożarna, karetki pogotowia), które po wykupieniu rocznego abonamentu również będą wyposażone w karty zbliżeniowe. Prowadzący działalność turystyczną na wyspie Karsibór będą mogli wykupić karty dla swoich gości.

Na co zostanie wydane odzyskane 8 mln złotych?

Przede wszystkim na rozpoczęcie budowy kanalizacji dzielnicy Karsibór oraz konieczne remonty i budowy dróg w mieście.

Natomiast pieniądze z opłat trafią na fundusz sołectwa Karsibór i mieszkańcy sami zdecydują, jak je wykorzystać.

Wprowadzenie opłaty za przejazd mostem na wyspę Karsibór nie jest niczym nowym. Podobne rozwiązania z powodzeniem funkcjonują w wielu  miejscach na całym świecie. I to zarówno w przypadku dużych przepraw, jak na przykład most Vasco da Gamma przez rzekę Tag w Lizbonie, jak i małych mostów, takich jak chociażby most Clifton w Bristolu w Wielkiej Brytanii. Opłaty te przeznaczane są na pokrycie kosztów eksploatacji i remontów połączeń.

Biuro Informacji i Konsultacji Społecznych (BIK)

Urząd Miasta Świnoujście

Data dodania 04 marca 2013