W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest poniedziałek 20 maja 2024 r. Godzina 21:44

Berliński Wieczór Parlamentarny

W berlińskim przedstawicielstwie Kraju Związkowego Meklemburgia Pomorze Przednie odbył się Wieczór Parlamentarny poświęcony odbudowie historycznego połączenia kolejowego Berlin - Świnoujście.

W spotkaniu uczestniczyli niemieccy parlamentarzyści, w tym przedstawiciele Europarlamentu,  Volker Schlotmann- Minister Transportu, Budownictwa i Rozwoju Regionalnego RFN, Erwin Sellering Premier Kraju Związkowego, przedstawiciele niemieckich linii kolejowych.
Polskę reprezentowali: Wicewojewoda Zachodniopomorski  Ryszard Mićko, Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz, Zastępca Prezydenta Miasta Barbara Michalska, Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście  Jarosław Siergiej.
Zgromadzonych licznie gości powitał gospodarz wieczoru, Pełnomocnik Kraju Związkowego w Berlinie,  dr Thomas Freund,który przypomniał historyczne uwarunkowania połączenia.

W dniu 16 marca 1863 roku otwarto połączenie kolejowe Berlin-Pasewalk-Züssow-Stralsund. Późniejsze działania kupców z wyspy Uznam doprowadziły do tego, że 11 grudnia 1874 roku Berlińsko-Szczecińskie Towarzystwo Kolejowe (niem. Berlin-Stettiner Eisenbahn-Gesellschaft) uzyskało koncesję na budowę odnogi tej linii do Świnoujścia. Już na początku 1875 roku rozpoczęto pierwsze prace budowlane. Linia miała początek w Ducherow, dalej wiodła przez most podnoszony "Karniner Hubbrücke" na Peenestrom, następnie przez południową część wyspy Uznam i od południowo zachodniej strony docierała do Świnoujścia do stacji Swinemünde Hbf . Linię oddano do eksploatacji 15 maja 1876, była to linia jednotorowa o długości 37,67 km. W 1892 roku wprowadzono letnie połączenie pośpieszne z Berlina do Świnoujścia. W 1907 roku zaczęto prace nad budową drugiego toru ;w dniu  23 maja 1908 roku nastąpił jego odbiór techniczny, a 1 lipca tego  roku linia stała się oficjalnie linią dwutorową. Jednocześnie zwiększono prędkość maksymalną do 100 km/h; przejazd z Berlina do Świnoujścia zajmował około 2,5 godziny. w dniu 28 kwietnia 1945 wycofujące się wojska niemieckie wysadziły przęsło mostu w Karnin. Po wojnie komendantura radziecka kazała odbudować zniszczoną w czasie wojny linię do Karnin, która potem służyła wojskom radzieckim do wywozu dóbr z wyspy Uznam. W roku 1947 rozpoczęto rozbiórkę linii od Karnin do Świnoujścia; pod koniec 1948 pozostały już tylko puste nasypy oraz budynki stacyjne. W 1948 roku zaczęto rozbierać odcinek od Ducherow do mostu w Karnin, a w latach 1952-53, zdemontowano częściowo most w Karnin.

Premier Kraju Związkowego podkreślił wagę rekonstrukcji połączenia wraz z odbudową mostu w Karnin - "Most w Karnin to projekt,który jednoczy Polskę i Niemcy" -powiedział.
Jak ważnym jest to przedsięwzięcie świadczy fakt otwarcia, w dniu 23 października w Villi Irmgad, przy ulicy Maxim Gorki 13 w Heringsdorfie  Punktu Koordynującego, promującego  ideę odtworzenia linii kolejowej Berlin –Świnoujście.

Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz, w swoim wystąpieniu, również docenił istotę nowego polaczenia kolejowego. "Z pełnym poparciem spotkała się propozycja Uznamskiego  Związku Miłośników Kolei,  skierowana do naszego samorządu, dotycząca  przyłączenia się, w charakterze członka założyciela,  do inicjatywy mającej na celu odtworzenie linii  Berlin- Świnoujście. Jesteśmy za wszelkimi nowymi inwestycjami mogącymi wzmóc atrakcyjność turystyczną oraz komunikacyjną Świnoujścia i naszej wspólnej wyspy.

Przedstawiciele władz miasta niejednokrotnie już wyrażali jednoznaczne stanowisko popierające ten projekt. Wyrazem tego są m.in. toczące się prace nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, w którym uwzględnia się transgraniczną linię kolejową . Jej przyszły przebieg wymaga jednak jeszcze szerszych konsultacji społecznych."
Także  przedstawiciele niemieckiego rządu "włączyli zielone światło dla inwestycji." Jest to jednak uzależnione od możliwości finansowych Deutsche Bahn oraz środków unijnych i rządowych,które będą mogły być pozyskane na jej realizację.Według wstępnych szacunków odbudowa linii ma kosztować około pól miliarda złotych.

Data dodania 01 marca 2011