O terminal kontenerowy w Świnoujściu
Pytania i odpowiedzi: - Jakie nadzieje wiążą Państwo z planowanym terminalem kontenerowym dla rozwoju gospodarczego w rejonie Świnoujścia?
Rozwój Świnoujścia opiera się na turystyce i gospodarce morskiej. Rzeka Świna w naturalny sposób dzieli miasto. Wyspa Wolin zawsze stała gospodarką, rozwojem portów i firm branży morskiej. Lewobrzeże, wyspa Uznam, pełni wyłącznie funkcje turystyczno-uzdrowiskowe. Mam satysfakcję, że w okresie, kiedy sprawuję funkcję prezydenta, udało się ukierunkować rozwój miasta i te branże nie kłócą się ze sobą, nie kolidują, wspierają się. Zawsze byłem, jestem i będę zwolennikiem inwestycji, które służą naszemu miastu, dlatego wspieram ideę budowy portu kontenerowego. Świnoujście to port zewnętrzny, do którego zawiną największe statki, jakie pływają po Bałtyku. Wiele lat temu wspierałem koncepcję budowy terminalu gazowego. Gazoport funkcjonuje, służy Polsce i miastu. Teraz jest rozbudowywany. Nie miałem wątpliwości, że to była właściwa decyzja. Terminal LNG w znaczący sposób zasila też budżet Świnoujścia. Podobnie podchodzę do dalszego rozwoju portu i wybudowania terminalu kontenerowego. Kolejny istotny aspekt, to ranga miasta i portu. Jeżeli port będzie się rozwijał, będzie coraz większy, będziemy widoczni na mapie jako jeden z większych rozwijających się portów nad Bałtykiem.
- Jakie towary planuje się wysyłać do Świnoujścia? Jak powinny być one transportowane, dokąd? (pociągiem, ciężarówką..., głównie do centralnej i południowej Polski, głównie do Berlina? )
Według mojej wiedzy, terminal kontenerowy obsługuje ładunki najbezpieczniejsze ze wszystkich, jakie mogą być obsługiwane w porcie. To po prostu czysty ładunek. W celu ich przetransportowania tworzony jest układ drogowy, połączenia kolejowe oraz drogi wodne, które mają zapewnić transport kontenerów do mniejszych portów. Droga krajowa nr 3 jest modernizowana i w ciągu dwóch lat - na odcinku do Świnoujścia – będzie drogą ekspresową. Będzie służyć również transportowi kontenerów. Po drugie – układ kolejowy jest modernizowany, w Świnoujściu realizowane są potężne inwestycje związane z dojazdem do portu. Co więcej, modernizowany jest tor wodny Szczecin-Świnoujście. W perspektywie jest przywrócenie żeglugi Odrą w górę rzeki, w kierunku południa kraju, by część ładunków transportować barkami. To są inwestycje już realizowane w mieście i jego sąsiedztwie, niezbędne do tego by terminal kontenerowy mógł normalnie funkcjonować.
- Czy będzie prowadzone dwustronne dochodzenie ekologiczne, obowiązkowe w świetle prawa UE, dotyczące terminalu w chronionym krajobrazie?
Inwestorem jest Zarząd Portów Morskich Szczecin-Świnoujście. Samorząd nie ma wiedzy na ten temat. Proszę pytać u źródła.
- Co sądzisz o inicjatywie Hanny Neumann i Helmuta Scholza, posłów do Parlamentu Europejskiego, aby rozpocząć i przedstawić własne badania, które wykazały znaczące negatywne skutki dla przyrody po obu stronach granicy?
Czytałem o tej inicjatywie w niemieckiej prasie (Die Tageszeitung), gdzie informowano również, że eurodeputowana niemieckich Zielonych Hannah Neumann podkreślała iż nie jest przeciwna temu projektowi. Jednak ja myślę, że na temat inwestycji wartej 3,5 miliarda złotych powinniśmy mieć jak największą wiedzę. Również tę dotyczącą oddziaływania jej na środowisko. Natomiast chciałbym na koniec podkreślić raz jeszcze, że jestem zwolennikiem budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu. Uważam też, że będzie stanowił on realną konkurencję dla innych portów zlokalizowanych w tej części basenu Morza Bałtyckiego.
Redakcja: www.text-salon.de
Data dodania 19 maja 2022