O plany wobec terminala kontenerowego
Redakcja: Die Zeit
Pytania i odpowiedzi:
- Jak ważny jest przemysł morski i portowy dla Twojego miasta? Ile osób pracuje w porcie i firmach powiązanych?
Podatki płacone przez segment gospodarki morskiej stanowią dominującą część wpływów do budżetu miasta. Rozwój Świnoujścia opiera się na turystyce i gospodarce morskiej. Rzeka Świna w naturalny sposób dzieli miasto. Wyspa Wolin zawsze stała gospodarką, rozwojem portów i firm branży morskiej. Lewobrzeże, wyspa Uznam, pełni wyłącznie funkcje turystyczno-uzdrowiskowe. Mam satysfakcję, że w okresie, kiedy sprawuję funkcję prezydenta, udało się ukierunkować rozwój miasta i te branże nie kłócą się ze sobą, nie kolidują, wspierają się. Zawsze byłem, jestem i będę zwolennikiem inwestycji, które służą naszemu miastu, dlatego wspieram ideę budowy portu kontenerowego. Świnoujście to port zewnętrzny, do którego zawiną największe statki, jakie pływają po Bałtyku. Wiele lat temu wspierałem koncepcję budowy terminalu gazowego. Gazoport funkcjonuje, służy Polsce i miastu. Teraz jest rozbudowywany. Nie miałem wątpliwości, że to była właściwa decyzja. Terminal LNG w znaczący sposób zasila też budżet Świnoujścia. Podobnie podchodzę do dalszego rozwoju portu i wybudowania terminalu kontenerowego. Kolejny istotny aspekt, to ranga miasta i portu. Jeżeli port będzie się rozwijał, będzie coraz większy, będziemy widoczni na mapie jako jeden z większych rozwijających się portów nad Bałtykiem.
- Jakich skutków spodziewa się Pan przez planowany Głębokowodny Terminal Kontenerowy dla swojego miasta Świnoujścia?
Moje przekonanie o słuszności lokalizacji tej inwestycji w Świnoujściu wynika z planu rozwoju naszego miasta. Tak, jak wspomniałem, gospodarska morska to jeden z fundamentów lokalnej gospodarki. Podczas pandemii COVID-19, kiedy branża turystyczna objęta była lockdownem, wpływy do budżetu miasta zapewniała właśnie gospodarka morska. Terminal kontenerowy i kooperujące z nim firmy, które powstaną w Świnoujściu na pewno pozwolą te wpływy zwiększyć.
- Według planów ZMPSIS S.A. terminal ma mieć roczną zdolność przeładunkową na poziomie 2 milionów jednostek równoważnych stopom (TEU) - to czwarta część portu w Hamburgu. Czy taką przepustowość jest w stanie obsłużyć infrastruktura w Świnoujściu? Jak?
W celu transportowania towarów tworzony jest układ drogowy, połączenia kolejowe oraz drogi wodne, które mają zapewnić transport kontenerów do mniejszych portów. Droga krajowa nr 3 jest modernizowana i w ciągu dwóch lat - na odcinku do Świnoujścia – będzie drogą ekspresową. Będzie służyć również transportowi kontenerów. Po drugie – układ kolejowy jest modernizowany, w Świnoujściu realizowane są potężne inwestycje związane z dojazdem do portu. Co więcej, modernizowany jest tor wodny Szczecin-Świnoujście. W perspektywie jest przywrócenie żeglugi Odrą w górę rzeki, w kierunku południa kraju, by część ładunków transportować barkami. To są inwestycje już realizowane w mieście i jego sąsiedztwie, niezbędne do tego by terminal kontenerowy mógł normalnie funkcjonować.
- Politycy i mieszkańcy sąsiednich miast na wyspie Uznam, jak również rząd kraju związkowego Meklemburgia-Pomorze Przednie i niektórzy członkowie Parlamentu Europejskiego obawiają się możliwych negatywnych skutków terminalu dla rezerwatu Natura-2000, jak również dla turystyki, ponieważ na przykład ruch statków w tym obszarze znacznie wzrośnie. Czy podzielają Państwo te obawy? Dlaczego? Dlaczego nie?
Podobne obawy, również po stronie niemieckiej artykułowane były, kiedy w Świnoujściu powstawał Terminal LNG. Jego obecność nie wpłynęła negatywnie na liczbę turystów w naszym mieście, choć przypływają do nas ogromne gazowce. Jednocześnie wpływają statki do portu w Szczecinie, pływają promy do Szwecji. Mimo to Świnoujście rozkwita jako turystyczny kurort. I tak zapewne będzie w przyszłości.
- Jesienią ubiegłego roku w lokalnych mediach niemieckich zacytowano Pana post na Facebooku, w którym stwierdził Pan, że Pana zdaniem niemieccy politycy będą krytykować planowany terminal tylko po to, by wzmocnić swoją kampanię polityczną przed wyborami. Czy nadal uważasz, że tak jest, skoro krytyka trwa?
Uważam, że Terminal Kontenerowy w Świnoujściu będzie stanowił realną konkurencję dla innych portów zlokalizowanych w tej części basenu Morza Bałtyckiego. Przede wszystkim chodzi o porty niemieckie i co za tym idzie, niemieckie interesy ekonomiczne. Widziałem cytaty niemieckich polityków pochodzące z niemieckich mediów, którzy krytykowali fakt budowy tunelu w Świnoujściu. Widziałem cytaty z krytyką lokalizacji terminala LNG w Świnoujściu. Rozumiem, że pojawia się krytyka kolejnych dużych inwestycji po polskiej stronie wyspy Uznam.
- Co sądzisz o tym, że niemieccy sąsiedzi próbują wpływać na to, jak może rozwijać się Twoje miasto?
Znam inicjatywę Hanny Neumann i Helmuta Scholza, posłów do Parlamentu Europejskiego, którzy mocno angażują się w temat budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu. Cóż, żyjemy na polsko-niemieckiej wyspie, rozwijamy sąsiedzkie relacje z tutejszymi gminami, powstają wspólne inicjatywy, a nawet samorządowe inwestycje. Elementem tego krajobrazu są również opinie niemieckich polityków, z którymi można się zgadzać lub nie. Przy okazji chciałbym rozwiać jedną z pojawiających się wątpliwości. Ruch samochodów ciężarowych z terminala nie będzie odbywał się po niemieckiej części wyspy Uznam. Zabraniają tego przepisy ruchu drogowego.
- Jak Twoim zdaniem dyskusja o terminalu wpływa na stosunki transgraniczne w regionie? W jaki sposób chciałbyś, aby była kontynuowana?
Myślę, że na temat inwestycji wartej 3,5 miliarda złotych powinniśmy mieć jak największą wiedzę. Taką wiedzę powinni posiadać również nasi sąsiedzi, którzy są żywo zainteresowani rozwojem tej części wyspy Uznam. Regularnie spotykam się z niemieckimi samorządami na poziomie sąsiednich gmin, powiatów. Dyskusja to element współpracy, element demokracji. Jestem zdania, że powinniśmy rozmawiać jak najczęściej.
- Czy może Pan podać w jaki sposób/jakie przepisy ruchu drogowego powinny uniemożliwić ciężarówkom towarowym korzystanie z nowego tunelu/ulicy na wyspę Uznam?
- Przez tunel będą przejeżdżać wszystkie samochody, które mogą to robić zgodnie z przepisami ruchu drogowego. Natomiast przejazd samochodów ciężarowych (TIR) przez niemiecką część wyspy Uznam i ich dojazd do tunelu uniemożliwiają znaki drogowe, które dopuszczają przejazd aut o określonym ciężarze
- Kiedy miasto Świnoujście liczy się z tym, że Deepwater Container Terminal zacznie działać? Wiem, że to zależy od przetargu i rządu w Warszawie. Ale jestem pewien, że miasto ma swoje plany i kalkulacje dotyczące tego projektu.
- Od decyzji o budowie terminalu do jego uruchomienia minie kilka lat. Natomiast kwestia obciążenia układów drogowych ruchem aut praktycznie nie dotyczy części mieszkalnej miasta. Terminal znajdzie się w strefie poza dzielnicami mieszkalnymi.
- Słyszałem o spekulacjach w Świnoujściu, że może być jeszcze dalszy rozwój portów na zewnętrznym brzegu wyspy Wolin poza terminalem kontenerowym. Czy to prawda?
Oficjalnych informacji na ten temat świnoujski samorząd nie posiada. Natomiast temat ten, owszem, pojawia się w nieoficjalnych dyskusjach
Data dodania 22 lipca 2022