O to, czy zwiększy się koszt budowy tunelu pod Świną
Pytanie: - czy zwiększy się koszt budowy tunelu pod Świną? Jeśli tak, o jaką kwotę? I z czego to wynika?
- jeśli odpowiedź na powyższe pytania będzie twierdząca: skąd Miasto weźmie dodatkowe środki? czy jest na to rezerwa w budżecie? czy też z innych źródeł? i czy może to wpłynąć na opóźnienie budowy?
Redakcja: PAP
Odpowiedź: W kontrakcie zawartym z wykonawcą budowy tunelu, zapisane zostały metody liczenia wzrostu wynagrodzenia (tzw. waloryzacja) wynikające m.in. z poziomu inflacji. W 2017 roku, na etapie tworzenia wniosku o dofinansowanie, zabezpieczono w budżecie projektu waloryzację kontraktu na poziomie 71 mln złotych. Zgodnie z podpisaną w 2018 roku umową z Wykonawcą - wartość kontraktu wynosiła 793 186 390,32 zł, po uwzględnieniu planowanej waloryzacji - 864 573 165,45 zł (109 % wartości kontraktu). Taka kwota została zabezpieczona w ramach projektu. Obecnie, biorąc pod uwagę wzrost cen na rynku wynikających m.in. z inflacji, wartości te są już nieaktualne. Według najnowszej prognozy Wykonawcy – wartość kontraktu wyniesie 879 236 352, 17 zł, w tym waloryzacja 86 mln złotych.
W związku z powyższym, Prezydent Miasta Janusz Żmurkiewicz zwrócił się do Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka z wnioskiem o wsparcie Miasta środkami budżetu państwa w kwocie 38 mln złotych. O brakujące środki świnoujski samorząd ubiega się na podstawie § 1 pkt 5 trójstronnego Porozumienia na rzecz budowy stałego połączenia drogowego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu z 3 sierpnia 2007 roku, zawartego pomiędzy Ministrem Infrastruktury, GDDKiA oraz Prezydentem Miasta Świnoujście. Umowa przewiduje możliwość uzupełnienia wkładu własnego środkami pochodzącymi m.in. z budżetu państwa w wysokości do 10% wartości kosztów kwalifikowalnych t.j do kwoty 91 mln złotych. Środki, których dotyczy wniosek umożliwią zakończenie realizacji przedsięwzięcia, pokrycie wszystkich zobowiązań wobec Wykonawcy.
Data dodania 02 listopada 2022