W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest środa 30 kwietnia 2025 r. Godzina 05:38

O tunelu, moście, płatnym przejeździe i finansowaniu inwestycji

Czy w sytuacji, gdy okazało się, że nie będzie unijnych pieniędzy na tunel, że trzeba znaleźć prywatnego inwestora, a przejazd tunelem będzie płatny,miasto zrezygnuje z pomysłu budowy tunelu? Może należy postawić most? Ile kosztowałaby budowa tunelu, a ile jego roczne utrzymanie? Jak według najnowszych planów miałoby wyglądać finansowanie budowy tunelu? Ile pieniędzy wydano już na wszystkie prace związane z tunelem? Na jakim etapie są teraz przygotowania do budowy tunelu? Ile kosztowałby płatny przejazd tunelem?
Jest w ogóle szansa, by znalazł się prywatny inwestor do wybudowania tunelu? Komuś się to opłaci?
Nawet gdyby był tunel, to przeprawa promowa nadal by istniała? Ile promów by wtedy kursowało? Kto by za utrzymanie przeprawy promowej płacił?
Ile kosztowałaby budowa i utrzymanie mostu?

Przede wszystkim nie jest już rozpatrywany inny rodzaj stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin niż tunel. Miasto posiada obszerną dokumentację studialną, na podstawie której dokonano w 2010 roku rozstrzygnięć co do rodzaju i lokalizacji stałej przeprawy w Świnoujściu. Dokumentację wykonano zgodnie z aktualnymi wytycznymi Komisji Europejskiej  dla infrastruktury drogowej, zawartymi w tzw. Niebieskiej Księdze i wzięto w niej pod analizę wiele wariantów budowy stałego połączenia między wyspami, w tym kilka wariantów mostowych. Szerokie konsultacje i analizy prowadzone były w gronie przedstawicieli Inicjatywy Jaspers, GDDKiA, ministerstwa infrastruktury i rozwoju, CUPT, środowisk, w tym naukowych, związanych z budową tunelu w Gdańsku oraz innych jednostek uzgadniających - m.in. Urzędu Morskiego i jednostek związanych z obronnością państwa. Ostatecznie wskazano na optymalny wariant budowy stałego połączenia w Świnoujściu, jakim jest budowa tunelu w wariancie północnym w technologii drążenia. Czynniki, które zadecydowały o takim wyborze zawarto w opracowaniach: studium techniczno-ekonomiczno –środowiskowym, w decyzji środowiskowej dla przedsięwzięcia oraz studium wykonalności, opracowanych w latach 2008-2010 przez konsorcjum firm Damart i Pont-Projekt oraz Kontrakt na zlecenie GDDKiA. Ponadto w latach 2012-2013, zgodnie z oczekiwaniami ,ministerstwa infrastruktury, wykonane zostało na zlecenia Miasta dodatkowe opracowanie, weryfikujące i aktualizujące wcześniejsze opracowania, pn.: „Analiza wariantów usprawnienia połączenia komunikacyjnego pomiędzy wsypami Uznam i Wolin w Świnoujściu” autorstwa konsorcjum firm DHV oraz DSC Consulting. Ponowna analiza potwierdziła słuszność wcześniej dokonanego wyboru wariantu stałego połączenia.

Koszt wykonania tych dokumentów wyniósł około 1,4 mln złotych i został w większości sfinansowany ze środków zewnętrznych.

Aktualnie włoska firma Technital S.p.A. za kwotę 2,089 mln złotych opracowuje program funkcjonalno-użytkowy budowy tunelu. To dokument niezbędny do ogłoszenia przetargu na budowę stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w systemie „zaprojektuj i zbuduj” i ma być gotowy do końca roku. Koszt wykonania zadania będzie w 85 procentach współfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007 – 2013.

Szacujemy, że koszt budowy tunelu może wynieść około 780 mln zł;  jego bieżące utrzymanie 5-6 mln. Utrzymana zostanie przeprawa Warszów, którą obsługiwać będą dwa promy. Zadanie to spadnie na Miasto.

Kwestia finansowania budowy tunelu jest dla nas nadal otwarta. Tak naprawdę nikt oficjalnie nie poinformował nas o tym, że inwestycja nie otrzyma wsparcia z programów unijnych. Zwrócimy się do minister Marii Wasiak z prośbą o interpretację jej ostatnich wypowiedzi medialnych. Liczymy nadal na to, że obietnice byłego premiera Donalda Tuska czy wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej zostaną zrealizowane. Tunel znalazł się przecież na liście kontraktu terytorialnego województwa zachodniopomorskiego.

Aktualnie przy współpracy z ministerstwem infrastruktury trwa montaż finansowy inwestycji. Jednym z rozpatrywanych modeli jest formuła partnerstwa prywatno publicznego. Po jego zakończeniu będziemy mieli pełny przekrój tego, jaka będzie partycypacja finansowa Miasta w realizację inwestycji, czy przejazd tunelem będzie płatny czy też nie.

Zainteresowanie partnerów prywatnych budową tunelu w Świnoujściu jest duże. Zgłosili się nawet potencjalni wykonawcy z … Chin.

Data dodania 28 maja 2015