W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest piątek 26 kwietnia 2024 r. Godzina 18:52

O inwestycje

Pytanie: Proszę wskazać trzy Państwa zdaniem najważniejsze dla waszych mieszkańców i samorządu inwestycje z okresu objętego rankingiem – Proszę o opis tych inwestycji, wraz z podaniem znaczenia dla samorządu i mieszkańców oraz kosztów, źródeł finansowania.

Proszę wskazać najważniejszą planowaną przez Państwa inwestycję w kolejnych latach i opisać te plany oraz jej znaczenie.

W jaki sposób wybuch pandemii w 2020 roku wpłynął na realizację przez Państwa inwestycji?

Prośba o komentarz burmistrz prezydenta nt. Państwa wyniku w rankingu oraz planów inwestycyjnych na kolejne lata.


Redakcja: portalsamorzadowy.pl

Odpowiedź: Bez wątpienia wśród najważniejszych inwestycji dla samorządu oraz mieszkańców powinna znaleźć się budowa tunelu pod Świną, czyli zadanie realizowane w ramach Projektu pn. „Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu – budowa tunelu pod Świną”. Finansowanie tego projektu w wysokości 775 mln zł (85 proc kosztów inwestycji) pochodzi z programu "Działanie 4.2 – Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenie miasta od nadmiernego ruchu drogowego, Oś Priorytetowa IV – Infrastruktura drogowa dla miast, Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020". Resztę, czyli około 160 mln zł, inwestor, Gmina Miasto Świnoujście, dokłada z własnego budżetu. Pieniądze pochodzą z dochodów własnych gminy. Tunel w Świnoujściu będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce – będzie miał 1484 metry drążone, a z odcinkami wykonanymi metodami stropowymi osiągnie długość 1780 metrów. Prace zakończą się w trzecim kwartale 2022 roku. Otwarcie tunelu będzie miało ogromny wpływ na życie mieszkańców, możliwość przemieszczania się pomiędzy wyspami, skomunikowania ich - również dzięki komunikacji miejskiej, swobody prowadzenia działalności gospodarczej. Przede wszystkim zakończy to, z czym boryka się już kilka pokoleń mieszkańców, czyli ogromne kolejki na prom, który w tej chwili stanowi jedyną możliwość dotarcia na wyspę Uznam od strony polskiej (drogą lądową można wjechać do Świnoujścia przez Niemcy).

Kolejna inwestycja, z której przede wszystkim mogą korzystać mieszkańcy Świnoujścia, to budowa Zakładu Pielęgnacyjno-Opiekuńczego - Zakładu Opieki Długoterminowej. Zakład został otwarty na początku września 2021 roku. Jego inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Koszt, wraz z wyposażeniem wyniósł 38,5 mln złotych, z czego 12 mln zł pochodzi z dofinansowania Rządowego Fundusz Inwestycji Lokalnych. Obiekt składa się z trzech oddziałów, posiadając łącznie 83 miejsca dla pacjentów, w salach dwuosobowych, oddziału fizjoterapii, oddziału pobytu dziennego. W budynku znajdują się również dział rehabilitacji, warsztaty, magazyny oraz pomieszczenia administracyjne i socjalne. Powstały nowe chodniki, elementy małej architektury i rekreacyjne, parkingi, posadzona została zieleń. Ośrodek znajduje się w otoczeniu lasu, w cichej i spokojnej części miasta. Główną częścią ZOD jest Zakład Pielęgnacyjno-Opiekuńczy, który posiada kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia. Obecnie Zakład ma zakontraktowane 32 miejsca przez NFZ. W kolejnym roku kontrakt może zostać zwiększony do 54 miejsc.

Po wielu latach oczekiwań w Świnoujściu powstał nowoczesny kompleks sportowo-rekreacyjny Uznam Arena. Został uruchomiony na przełomie 2020/21 roku. Uznam Arena to nowoczesny basen z dwoma nieckami, ruchomym dnem i masażerami, fińska sauna, równie nowoczesna hala sportowa z boiskami do piłek nożnej, siatkowej, koszykówki, ręcznej oraz tenisa i badmintona oraz ścianką wspinaczkową i siłownią. Obiekt jest czynny 7 dni w tygodniu. Koszt: 42 mln złotych brutto (razem z zagospodarowaniem terenu wokół oraz budową drugiego wielofunkcyjnego boiska na zewnątrz obiektu). Inwestor: Gmina Miasto Świnoujście, dofinansowanie inwestycji ze środków zewnętrznych – Ministerstwo Sportu 4,5 mln złotych (budowa basenu).

2. Uruchomienie stałej przeprawy między wyspami, czyli tunelu pod Świną bez wątpienia wpłynie na ruch samochodowy w Świnoujściu. Zastąpienie dwóch przepraw promowych (o przepustowości dobowej 8500 pojazdów) przez budowany tunel pod Świną (o przepustowości dobowej 25000 pojazdów) będzie miało wpływ na rozwój społeczno – gospodarczy miasta i tym samym niewątpliwie wpłynie na wzrost natężenia ruchu na pozostałych drogach w mieście. Miasto Świnoujście od lat prowadzi działania zmierzające do „rozładowania” potencjalnych zatorów komunikacyjnych poprzez realizację inwestycji drogowych usprawniających przepustowość skrzyżowań. W zakresie inwestycji związanych z rozproszeniem ruchu, obecnie budowana jest obwodnica wschodnia, która przejmie część ruchu do centrum i w przyszłości do Dzielnicy Nadmorskiej. Na końcowym etapie projektowania jest rozbudowa ulicy Jachtowej o nowy odcinek, który pozwoli odciążyć dojazd do Dzielnicy Nadmorskiej i zmniejszyć ruch na okolicznych ulicach. W najbliższych planach jest również rozbudowa ulicy Karsiborskiej o nowy odcinek łączący ją ze skrzyżowaniem ulic 11 Listopada i Grunwaldzką. Jest to połączenie komunikacyjne w bezpośrednim sąsiedztwie wyjazdu z tunelu na wyspie Uznam. W przebudowie jest również ulica Grunwaldzka prowadząca od polsko-niemieckiej granicy do centrum. W perspektywie najbliższych lat, inwestycje związane z drogami w Świnoujściu będą miały kluczowe znaczenie dla jakości poruszania się po mieście.

3. Pandemia sprawiła, że budżety samorządów znalazły się pod wielką presją związaną z minimalizowaniem jej skutków. Ulgi, udogodnienia finansowe dla mieszkańców, przedsiębiorców, wprowadzone w mieście w związku z pandemią, odbiły się na finansach miasta. Szukanie oszczędności urząd miasta zaczął od ograniczania wydatków w poszczególnych wydziałach, a zaoszczędzone w ten sposób środki przeznaczane zostały na uzupełnianie tych, które miały nie wpłynąć do budżetu miasta. Miasto zrezygnowało również z organizacji imprez kulturalnych. Część zadań inwestycyjnych planowanych w 2020 roku, a jeszcze nie rozpoczętych, została odłożona w czasie. Trwające inwestycje, z których wiele było w znacznej mierze współfinansowanych ze środków zewnętrznych, zostały dokończone.

4. Od lat powtarzam, że Świnoujście na dłużej zagości w czołówce rankingów dotyczących inwestycji. O tym, że nie były to czcze obietnice świadczy wynik, który kolejny raz osiągnął nasz samorząd i fakt, że ponownie pozostajemy liderem inwestycyjnym wśród miast na prawach powiatu. Choć "po drodze" mieliśmy pustoszącą gminne budżety i podcinającą skrzydła inwestycjom pandemię, prowadzone projekty udało się szczęśliwie dokończyć. Inwestycje stanowią koło zamachowe rozwoju Świnoujścia. To zarówno wielkie przedsięwzięcia infrastrukturalne, jak również te bliskie mieszkańcom, osiedlowe czy śródmiejskie. Co roku w naszym mieście pojawia się coraz więcej miejsc przyjaznych turystom, kuracjuszom i mieszkańcom. Wystarczy wymienić promenady zdrowia i historyczną, które otrzymały wyróżnienia jako najciekawsza przestrzeń miejska w województwie, czy zrewitalizowana właśnie część Parku Zdrojowego, którą kilka tygodni temu otworzyliśmy przy dźwiękach jazzowej muzyki. To kamienie milowe dla rozwoju Świnoujścia. To one przyciągają zarówno turystów z kraju i zagranicy, jak i prywatnych inwestorów, którzy w naszym mieście widzą potencjał i tu chcą zainwestować. W przyszłym roku czeka nas zaś uruchomienie tunelu i jak sądzę "nowe otwarcie" związane z rozwiązaniami komunikacyjnymi, o których dotąd mogliśmy tylko pomarzyć.

Data dodania 28 września 2021