W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest wtorek 21 maja 2024 r. Godzina 23:38

„Panoramiczny happening morski” Tadeusza Kantora w fotografii Eustachego Kossakowskiego

Miejska Galeria Sztuki Współczesnej ms44, zaprasza na otwarcie wystawy fotografii obrazujących działania jednego z najwybitniejszych artystów polskich Tadeusza Kantora. Prezentowany „Happening” utrwalił w cyklu fotografii Eustachy Kossakowski, a słynna scena dyrygowania falami morskimi stała się już ikoną sztuki europejskiej.

 

Autorska dokumentacja „Happeningu” jest niepowtarzalną okazją do zapoznania się z tym wydarzeniem, które szerokim echem odbiło się nie tylko w ówczesnym środowisku kulturalnym, ale stało się również jednym z najważniejszych wydarzeń artystycznych w polskiej i europejskiej sztuce XX wieku.

Zapraszamy w sobotę 17 lutego o godzinie 18.00 do galerii
przy ulicy Armii Krajowej 13 w Świnoujściu.
Wstęp bezpłatny.


Wystawa składa się z 30-tu fotografii, których autorem jest Eustachy Kossakowski, wykonanych na bałtyckiej plaży w Łazach podczas happeningu Tadeusza Kantora w 1967 roku. I przygotowana jest we współpracy z Anką Ptaszkowską - krytyczką i historyczką sztuki, współzałożycielką Galerii Foksal, i kooprodukcji z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Galerią BWA w Bielsku Białej oraz Galerią Scena/Fundacja Kultura w Koszalinie. 

 

Tadeusz Kantor - Reżyser, twórca happeningów, malarz, scenograf, pisarz, teoretyk sztuki, aktor we własnych przedstawieniach, wykładowca krakowskiej ASP. Urodzony w 1915, zmarł w 1990 roku w Krakowie. Na świecie był znany jako wybitna, oryginalna osobowość teatru XX wieku, jako twórca własnej grupy teatralnej ( Teatr Konspiracyjny, Cricot 2 ) i spektakli wynikających z własnej złożonej osobowości.
"Dla sztuki polskiej jest on tym, kim dla sztuki niemieckiej jest Joseph Beuys, a dla amerykańskiej Andy Warhol. Twórca zupełnie osobnej wizji teatru, aktywny uczestnik neoawangardowych rewolucji, oryginalny teoretyk, innowator głęboko osadzony w tradycji, malarz antymalarski, happener-heretyk, ironiczny konceptualista – to tylko niektóre z jego licznych wizerunków" – pisał Jarosław Suchan we wstępie do katalogu wystawy "Tadeusz Kantor. Niemożliwe" w CSW Zamek Ujazdowski (2001).


Autor zdjęć - Eustachy
Kossakowski (1925 – 2001) – studiował architekturę na Politechnice Warszawskiej,  zanim poświecił się twórczości fotograficznej. Twórczość ta dzieli się  na dwa okresy : “okres polski “ (lata 50. i 60.) oraz “okres paryski” od 1970 roku do daty śmierci artysty.

W latach  50. i 60., jako współpracownik czasopism “Stolica”, “Zwierciadło, “Ty I Ja” oraz zagranicznej edycji pisma “Polska”, dokumentuje  polską rzeczywistość. Zasłynął, między innymi  wybitną serią fotografii pejzażu przemysłowego lat 50. i 60.  Wraz z Tadeuszem Rolke jest autorem unikalnej dokumentacji polskiej awangardy artystycznej lat 60. -  twórczości  artystów związanych z  Galeria Krzywego Koła i Galerią Foksal, między innymi Henryka Stażewskiego i Edwarda Krasińskiego  oraz teatrów Tadeusza Kantora i Jerzego Grotowskiego. Jest autorem pełnej dokumentacji Panoramicznego Happeningu Morskiego Kantora, w tym słynnej fotografii Edwarda Krasińskiego dyrygującego morskimi falami.

Okres paryski,jest okresem własnych poszukiwań fotograficznych, z których wielki sukces odniosła seria 159-ciu  fotografii “obiektywnych” pt. “6 metrów przed Paryżem” oraz uwieńczone albumami serie zdjęć pt. “Światła w Chartres”, “Pompeje, mieszkania tajemne”  oraz  seria “12 Apostołów” sfotografowanych od tyłu, na frontonie Bazyliki Świętego Piotra w Rzymie.


Data dodania 13 lutego 2018