W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest piątek 19 kwietnia 2024 r. Godzina 14:42

Światłowstąpienie w ms44

Światłowstąpienie – tak zatytułowanym projektem fotograficznym rozpocznie się kwiecień w galerii ms44. Prezentowanym pracom Krzysztofa Gołucha, absolwenta Instytutu Twórczej Fotografii Uniwersytetu Śląskiego w Opawie, najbliżej do dokumentu społecznego, który poprzez socjologiczne ujęcie opisywanego tematu, wkracza w przestrzeń etyki.

Formuła dokumentu często przyjmuje ujęcie procesualne analizowanego przedmiotu i tak jest w przypadku prac prezentowanych na wystawie. Kolorowy cykl fotograficzny „Hotel”, jądro wystawy, został dopełniony zbiorem czarno białego reportażowego dokumentu i już jako całość poddany kompozycyjnej dekonstrukcji. Ten kuratorski zabieg, pozwolił sięgnąć poza gładką skórę poprawnej estetyki obrazowania. Wydobywając drapieżność rodzajowego kadru, równocześnie dynamizuje postrzeganie społecznej homeostazy środowisk osób niepełnosprawnych.

Wystawa trwa od 1.IV. 2023 do 30.IV.2023 w Galerii Sztuki Współczesnej ms44, kurator -  Andrzej Pawełczyk

Światłowstąpienie - neologizm - tytuł fotograficznego projektu, został przyjęty z wiersza "alfa"( będącego credo wystawy ), awangardowego poety Tymoteusza Karpowicza ( 1921 - 2005 ), twórcy poezji lingwistycznej, uznawanego za ostatniego wielkiego modernistę, którego twórczość zamyka doświadczenie polskiej awangardy poetyckiej XX wieku. Karpowicz, co jest szczególnie ważne ponieważ ma wpływ na kompozycje wystawy, jest/był twórcą przebywającym na skraju, na granicy poznania, podobnie jak bohaterki i bohaterzy fotografii Gołucha. Także język Karpowicza, wywiedziony z ciała, i nie odrzucający ontologii, jest fragmentarycznie obecny w społecznych narracjach prezentowanego fotografa.

 

Data dodania 29 marca 2023