Sesja LXXVI: przerwa w obradach RM zgodna ze statutem
Podczas sesji Rady Miasta Świnoujścia w dniu 30 marca 2023 r., po przeprowadzeniu dyskusji nad jednym z punktów porządku obrad Przewodnicząca Rady zarządziła przerwę w obradach wyznaczając kolejny termin obrad.
Część radnych niezadowolona z tej decyzji gwałtownie zaprotestowała, zarzucając Przewodniczącej działanie niezgodne ze Statutem Miasta Świnoujście, wskazując w szczególności, iż po zakończeniu dyskusji Przewodnicząca ma obowiązek zarządzić głosowanie.
Biuro Prawne nie podziela poglądu ww. radnych o naruszeniu przez Przewodniczącą zasad statutowych. Statut porusza kwestię przerwy w obradach zasadniczo w dwóch przepisach. Przepis § 49. 1 przyznaje każdemu z radnych prawo zgłoszenia wniosku formalnego, w tym wniosku o zarządzenie przerwy. Zgłoszony wniosek Przewodniczący ma obowiązek poddać niezwłocznie pod głosowanie. Z kolei przepis § 55. 1. przyznaje już tylko wyłącznie Przewodniczącemu samodzielne prawo zarządzenia przerwy, wskazując przykładowe przesłanki takiego zarządzenia, w tym m.in. niemożność rozpatrzenia wszystkich punktów zatwierdzonego porządku dziennego obrad. Wskazane wyżej uprawnienie Przewodniczącego do samodzielnego podjęcia decyzji o zarządzeniu przerwy stanowi uszczegółowienie zakresu jego zadań określonych w § 14. 2. Statutu (patrz. lit b) : do zadań przewodniczącego należy przewodniczenie obradom rady ).
Uprawnienie każdego radnego (w tym także pełniącego funkcję Przewodniczącego Rady) do zgłoszenia formalnego wniosku o zarządzenie przerwy oraz uprawnienie Przewodniczącego do zarządzenia przerwy to dwa odrębne, niezależne od siebie uprawnienia, przy czym Przewodniczący jako radny może skorzystać z każdego z nich odrębnie. Należy w tym miejscu podkreślić, iż Statut nie wymaga od Przewodniczącego korzystającego z uprawnienia przewidzianego w § 55. 1. , aby poprzedził swoją decyzję stosownym wnioskiem przegłosowanym następnie przez całą Radę. Nadto, wypada zaznaczyć , iż swoją decyzję o ogłoszeniu przerwy w obradach w dniu 30 marca 2023 r. Przewodnicząca Rady poprzedziła informacją o przekroczeniu czasu trwania obrad w tym dniu, wyznaczonego na początku sesji do godz. 19.00, czasu - podkreślmy - kilkukrotnie, dodatkowo sygnalizowanego w trakcie obrad.
Powyższe stanowisko nie stoi w jakiejkolwiek sprzeczności z przepisem § 50. 1 Statutu , który stanowi, iż po wyczerpaniu listy mówców przewodniczący zamyka dyskusję i rozpoczyna procedurę głosowania nad projektem uchwały. Należy mieć na uwadze , iż przepis ten znajduje się w tej części Statutu Miasta, która określa porządek sesji, czyli kolejność czynności podejmowanych w ramach uchwalonego przez radnych porządku obrad. Nie wprowadza on natomiast bezwzględnego obowiązku natychmiastowego zarządzenia głosowania po zamknięciu dyskusji i nie wyklucza możliwości zarządzenia przerwy w obradach , także na etapie pomiędzy zamkniętą dyskusją a głosowaniem. Tego rodzaju przerwy były wielokrotnie zarządzane z różnych przyczyn i to zarówno merytorycznych ( uzgodnienie stanowisk klubów, wprowadzenie niezbędnych poprawek do projektu uchwały) , jak i czysto proceduralnych (zebranie wymaganego kworum ), i to na różny czas, od kilkunastu minut , nawet do kilu dni. Tego rodzaju zarządzenia wydawane w trakcie wielu kadencji i przez różnych przewodniczących nie były do tego czasu kwestionowane, sam Statut zaś nie określa limitu czasowego przerwy.
31 03 2023 r.
Kierownik Biura Prawnego
Urzędu Miasta Świnoujście
Radca Prawny
Maciej Nowicki
Data dodania 31 marca 2023