Rzeźby Adama Myjaka w Świnoujściu
W kolejną sobotę 4 lipca w Galerii Sztuki Współczesnej ms44 zostanie otwarta wystawa rzeźb profesora Adama Myjaka. Jego twórczość zaliczana jest do klasyki sztuki polskiej przełomu XX i XXI wieku. I jest on jednym z ważniejszych artystów którzy wywarli wpływ na obraz rodzimej sztuki. Jego prace już 4 lipca będą eksponowane w ms44 a z artystą będzie się można spotkać na wernisażu.
Adam Myjak od 1965 studiował na Wydziale Rzeźby ASP w Warszawie. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał w 1971. Rok później rozpoczął pracę pedagogiczną na macierzystym wydziale. Od 1990 jest profesorem. Prowadzi pracownię Rzeźby w ASP w Warszawie. Jest kierownikiem Zakładu Rzeźby na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie. Wspólnie z Dyrektorem Teatru Wielkiego - Opery Narodowej Waldemarem Dąbrowskim prowadzi Galerię „Opera” w Teatrze Wielkim. Przewodniczący Rady Programowej Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Dwukrotnie wybierany na podwójne kadencje rektora (1990-1996 i 1999-2005). Wywarł decydujący wpływ na obraz Akademii w latach 90-tych i początku XXI wieku, dbając tyleż o gospodarstwo, co o tradycję i prestiż Uczelni w trudnych przełomowych czasach.
Debiutował wraz z pokoleniem tzw. Nowej figuracji lat 70-tych w sztuce polskiej.
Współtworzył ruch „O poprawę”. W latach 70-tych był redaktorem artystycznym miesięcznika „Nowy Wyraz”, dzięki czemu jego łamy składają się na wyczerpujący album sztuki tej dekady. Wczesny okres Jego twórczości stał pod znakiem wielkiego cyklu głów o miękkiej, jakby zamglonej fakturze i sennych rysach, monumentalnych niezależnie od ich fizycznych wymiarów. Motyw głowy, jako pola symbolicznych zabiegów pozostaje aktualny w Jego twórczości, przechodząc, wraz z równie klasycznymi tematami, jak popiersie i figura, kolejne fazy formalne i stylistyczne.
Wśród nich wyodrębnia się okres bardziej zdecydowanego i syntetycznego formowania powierzchni oraz kontrastowania partii matowych i polerowanych bądź łączenia różnych materiałów, jak kamień i brąz, co nastąpiło na przełomie lat 70-tych i 80-tych. Artysta spędził lata 1979-1981na stypendium im. Wilhelma Lehmbrucka w Niemczech. W połowie lat 80-tych nowym cyklem w Jego twórczości stały się kroczące, wydłużone, ażurowe „Figury”. Następujące po sobie kształty i formy wzbogacały kolejno repertuar Jego twórczości, składając się na jej dzisiejsze bogactwo.
Zdobywa liczne nagrody w konkursach krajowych i międzynarodowych.
Na swoim koncie ma ponad 100 wystaw indywidualnych, zarówno w kraju, jak i poza jego granicami.
W 2006 odbyła się wielka wystawa indywidualna w Warszawie (Zachęta), w czerwcu-sierpniu 2007 w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. We wrześniu 2005 otrzymał najwyższe odznaczenie za zasługi dla kultury – złoty medal Gloria Artis. W 2009 został członkiem czynnym Polskiej Akademii Umiejętności. Przewodniczący międzynarodowego Jury w konkursie na pomnik Katastrofy Smoleńskiej.W styczniu 2012 roku w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie retrospektywna wystawa rzeźb z okazji 40-lecia pracy twórczej. W kwietniu w 2012 roku został po raz piąty wybrany rektorem warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.W 2013r. w Europejskim Centrum Muzyki im. Krzysztofa Pendereckiego powstała stała Galeria Rzeźb Adama Myjaka, w której eksponowanych jest 10 rzeźb podarowanych przez autora. W 2015r. powstała stała autorska Galeria Rzeźb Adama Myjaka w siedzibie Ośrodka Praktyk Teatralnych w Gardzienicach. Przez kilkanaście lat był członkiem Rady Programowej Centrum Rzeźby w Orońsku, w tym pięciokrotnie jej przewodniczącym. Tworzy i mieszka w Warszawie.
ms44
antropologia Formy
Immanentność w “doświadczaniu” biologii człowieka sprawia, że jego wyobrażenie staje się integralną częścią wizualnego postrzegania rzeczywistości i powszechnym językiem retrospekcji. Pamięć formy, bryły, morfologii ciała, ich multiplikacja w kolejnych seriach prac, pozwala twórcy w nietrwałości odnaleźć ontologiczny sens. Dramat ulotności, dekonstrukcji mitu ciała/biologii pozwala artyście ukazać jakąś prawdę o kondycji ludzkiego życia, jego wewnętrznym splątaniu, tęsknocie za klarowną i czystą Formą.
Ten motyw jest stale obecny w pracach rzeźbiarskich, często mocno eschatologicznych, poszukujących początku i jego powiązaniu z ideą logosu. Opisywanie dramatu niemożności zawartego w istocie naturalnego procesu przemijania, decyduje o sensie i sile twórczości Adama Myjaka.I ten właśnie egzystencjalny wymiar stanowi o komplementarności świadomego życia ze sztuką. Intensywność kreacji rzeźbiarskich twórcy uzmysławia, że dzieło nie zawsze jest produktem, lecz także procesem, w czasie którego zostanie ujawniana prawda nie tylko o artyście, lecz również o naturze sztuki, relacjach pomiędzy nadawcą i odbiorcą, mitach i symbolach, w jakie wikła się życie człowieka. Pamięć idei ciała jest, jak zawsze, kłamliwie piękna i czysta, póki nie poddamy jej sekcji.
Przygotowując się do kolejnej rzeźbiarskiej analizy, w której przekłada własną biologię na projekcję zbiorowego doświadczenia, Adam Myjak świadomie poszukuje granicy, po przekroczeniu której, powtarzalność artystycznego gestu staje się świadomością biologicznego procesu.
Andrzej Pawełczyk
Data dodania 30 czerwca 2015