Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu - budowa tunelu pod Świną

 

1.       Opis projektu
Świnoujście jako jedyne miasto w Polsce jest położone na wyspach. Komunikację pomiędzy dwiema największymi, zamieszkanymi wyspami  t.j Uznam i Wolin stanowią dwie nitki przeprawy promowej, na których pływają wysłużone promy. Taka sytuacja stwarza duże niedogodności dla mieszkańców, turystów i przedsiębiorców działających na świnoujskim rynku. Długie kolejki, zwłaszcza w sezonie letnim działają odstraszająco i wpływają negatywnie na wizerunek miasta. Ponadto, w przypadku niesprzyjających warunków pogodowych, zdarza się, że Świnoujście jest odcięte od reszty kraju, co zagraża bezpieczeństwu miasta. Budowa stałego połączenia – tunelu,  docelowo rozwiąże te problemy.

Działanie miasta wspiera Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Szczecinie jako Inwestor Zastępczy

2.       Podstawowe parametry techniczne*
Łączna szacunkowa długość inwestycji : ok. 3200m
Szacunkowa długość tunelu drążonego metodą TBM : ok. 1440 m
Długość wjazdu na wyspie Uznam w ścianach szczelinowych: ok. 460 m
Długość wyjazdu na wyspie Wolin w ścianach szczelinowych: ok. 420 m
Tunel jednorurowy, dwukierunkowy
Łączna szerokość jezdni : 11 m
Szerokość pasów ruchu: j eden w każdym kierunku - po 3,5 m
Szerokość pasów awaryjnych – po 2 m
Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem rzeki Świny ok. 38,0 m.p.p.m.

3. Postęp prac 

http://tunel-swinoujscie.pl/
 
4. Termin realizacji: 48 miesięcy od daty podpisania umowy z wykonawcą.
 
4. Finansowanie: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 oraz budżet Miasta Świnoujście (wieloletnia prognoza finansowa Gminy Miasto Świnoujście na lata 2018-2028)
 
5. Multimedia

Wideo - relacja z seminarium „Dlaczego tunel, a nie most”

Dlaczego tunel a nie most - prezentacja

Miasto na wyspach

Jak się drąży tunel 

Przejazd tunelem - wizualizacja

Przebieg tunelu

Przekrój tunelu

Podpisanie umowy na dofinansowanie budowy tunelu pod Świną

Gazeta Tunelowa

 

*Dane na podstawie Programu Funkcjonalno-Użytkowego

 

Nowa strona internetowa o budowie tunelu

Nowa strona internetowa o budowie tunelu

23.11.2018

W internecie już istnieje strona internetowa o budowie tunelu, którą prowadzić będzie inżynier kontraktu - firma Sweco Consulting.

więcej ›

Gazeta Tunelowa we wszystkich domach

26.09.2018

Od 25 września do wszystkich świnoujskich mieszkań i domów trafi specjalna Gazeta Tunelowa. To zbiór najpotrzebniejszych informacji oraz ciekawostek związanych z rozpoczynającą się inwestycją projektowania i budowy tunelu pod Świną.

więcej ›

Po otwarciu tunelu miasto się nie zapcha - po seminarium nt. prognoz ruchu w mieście

22.09.2018

„Możliwości ograniczeń i zmian w ruchu samochodów w Świnoujściu po otwarciu tunelu” – taki był temat seminarium, które odbyło się trzy dni po podpisaniu umowy na budowę przeprawy i - dodatkowo – w tygodniu zrównoważonego transportu. Moment idealny.   Miasto i współpracująca z nim firma Via Vistula od kilku miesięcy pracuje nad modelem ruchu, który ma przygotować Świnoujście na rewolucję, jaką będzie uruchomienie stałego połączenia Wolina z Uznamem. Zostały cztery lata, ale czas szybko minie. Wydawać by się mogło, że tematyka ruchu w mieście, miejsc parkingowych czy funkcjonowania komunikacji publicznej powinny żywo interesować społeczność. Tymczasem – mimo szeroko propagowanych zapowiedzi  w mediach – na spotkanie przyszło niewiele osób. Wprawdzie żywo zainteresowanych tematem – o czym świadczyć mogła choćby wielość pytań, jakie padły po prelekcji. - Świnoujście dziś nie jest zakorkowane, dostępność autobusowa jest zapewniona, miasto jest prorowerowym, dużo przestrzeni miejskiej jest oddana pieszym  – wyliczył Łukasz Franek, szef zespołu, który pracuje nad koncepcją ruchu w mieście po otwarciu tunelu. Analiza obecnej sytuacji wypadła bardzo dobrze – na tle innych miast. 40 proc. podróży w mieście odbywa się na pieszo, kolejne 15 proc. rowerem. Samochód osobowy nie jest pierwszym wyborem dotarcia do celu i stanowi też ok. 40 proc. podróży. - Wiele miast zazdrościłoby Świnoujściu takich wyników, ale jak jest dobrze, to należy podnosić poprzeczkę jeszcze wyżej – uważa Łukasz Franek, zwłaszcza w kontekście wyzwań, jakie pojawią się po uruchomieniu tunelu. Celem jest przede wszystkim zmniejszenie ruchu samochodowego w mieście na krótkich odcinkach. - Bywa, że ludzie odcinki kilkuset metrów pokonują autem. Wydaje się to absurdem, ale tak bywa – mówił Łukasz Franek. Celem opracowania, nad którym pracują specjaliści z Via Vistula jest model, który pozwoli ograniczyć ruch podróży samochodowych do 25 proc. Pocieszające informacje płyną z prognoz ruchu samochodowego związanego z otwarciem tunelu. Obecnie z przepraw promowych korzysta średnio około 6 do 8 tys. pojazdów na dobę. Tunel umożliwi znacznie większy ruch, ale prognozy mówią, że nie będzie on większy niż średnio 8 tys. samochodów. - Jeśli chodzi o wzrost ruchu samochodów, to prognozy mówią, że nie przekroczy on 8 tys. na dobę – mówił Łukasz Franek. Analiza, którą przedstawił zespół Via Vistula nie jest „dziełem ostatecznym” i ciągle podlega konsultacjom społecznym. Specjaliści przedstawili pierwsze wyniki swych prac i propozycje zmian. Wśród nich jest jasne oddzielenie ruchu tranzytowego i międzydzielnicowego od lokalnego, gdzie można by uruchomić strefy „30 km na godz.”. Ponadto zaprezentowane zostały lokalizacje możliwych parkingów buforowych, gdzie mogliby zostawiać samochody turyści przybywający do świnoujskich hoteli i pensjonatów.

więcej ›

Po otwarciu tunelu miasto się nie zapcha - po seminarium nt. prognoz ruchu w mieście

21.09.2018

„Możliwości ograniczeń i zmian w ruchu samochodów w Świnoujściu po otwarciu tunelu” – taki był temat seminarium, które odbyło się trzy dni po podpisaniu umowy na budowę przeprawy i - dodatkowo – w tygodniu zrównoważonego transportu. Moment idealny.

więcej ›

20 września, godz. 17 - Seminarium - jak będzie wyglądał ruch w mieście po otwarciu tunelu

19.09.2018

Nie ulega wątpliwości, że dzieje Świnoujścia niebawem będziemy dzielili na dwie epoki. Tę przed i tę po uruchomieniu tunelu. Na stałe połączenie Wolina i Uznamu czekamy od dziesięcioleci. Przez ten czas przyzwyczailiśmy się do życia po dwóch brzegach Świny i do uciążliwości, jakie są z tym związane. A jak będzie wyglądać komunikacja i ruch samochodowy w mieście po otwarciu tunelu? O tym będziemy mówili 20 września o godz. 17 w MDK

więcej ›

Umowa na projekt i budowę tunelu podpisana

17.09.2018

17 września 2018 r. o godz. 11,35 Prezydent Miasta Świnoujście Janusz Żmurkiewicz wraz z przedstawicielami konsorcjum, którego liderem jest firma PORR podpisali umowę  na zaprojektowanie i wybudowanie tunelu drogowego łączącego wyspy Uznam i Wolin. Spełniają się marzenia kilku pokoleń świnoujścian.

więcej ›

Dwie umowy i festyn w jednym dniu

13.09.2018

17 września zostaną podpisane umowy pomiędzy Miastem Świnoujście oraz wykonawcą i inżynierem kontraktu na budowę tunelu pomiędzy wyspami Wolin i Uznam.

więcej ›

Konsorcjum z firmą Sweco Consulting na czele wybrane na inżyniera kontraktu budowy tunelu

25.08.2018

Komisja przetargowa dokonała wyboru inżyniera kontraktu dla budowy tunelu pod Świną. Za najkorzystniejszą ofertę uznano tę, którą złożyło konsorcjum firm Sweco Consulting Sp. z o.o. z Poznania wraz z Sweco GmbH z Bremy i Lafrentz Polska Sp. z o.o. z Poznania.

więcej ›

Na konto miasta wpłynęło wadium od Astaldi

21.08.2018

10 mln zł wadium, jakie przystępując do przetargu wpłaciło konsorcjum włoskich firm Astaldi S.p.A. - Ghella S.p.A. właśnie wpłynęło na konto Miasta Świnoujście. Wadium przepadło Włochom po tym, jak zrezygnowali z podpisania umowy na zaprojektowanie i zbudowanie tunelu pod Świną. 

więcej ›

O tunelach w magazynie "Mosty"

17.08.2018

Branżowe wydawnictwo "Mosty" w najnowszym numerze sporo miejsca poświęca inwestycjom tunelowym. Wśród opisywanych inwestycji nie mogło zabraknąć tunelu, który ma być zbudowany w Świnoujściu.

więcej ›

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij