W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest piątek 26 kwietnia 2024 r. Godzina 22:45

Budowa tunelu Uznam - Wolin. Wykonawca przejął plac budowy.

Zakończyła się procedura przekazania placu budowy pod budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin. Dziś w Urzędzie Miasta Świnoujście oficjalnie podpisano protokół przekazania placu budowy wykonawcy. Jego przedstawiciel zapewnił, że pierwsze prace budowlane rozpoczną się już 12 listopada. - To kolejny, milowy krok w realizacji tej tak bardzo oczekiwanej inwestycji – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.

Na zdjęciu: Protokół przekazania placu budowy podpisali:  kierownik projektu z ramienia inwestora zastępczego, czyli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Julita Borkowska, przedstawiciel wykonawcy i dyrektor kontraktu Piotr Flisiak oraz przedstawiciel wykonawcy i kierownik budowy Jacek Gawlak.

Przypomnijmy. Umowę na realizację inwestycji „Usprawnienie połączeni komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu – budowa tunelu pod Świną” podpisano 17 września 2018 roku. Wykonawca – konsorcjum firm PORR S.A. (lider), PORR Bau, Gulermak i Energopol-Szczecin - został wyłoniony w przetargu. Wartość zlecenia wynosi 793 mln zł brutto a przewidziany czas na ukończenie projektu to 48 miesięcy.

Na zdjęciu: Historyczna chwila - 17. września 2018 rok, podpisanie umowy na budowę tunelu.

Inwestycja realizowana jest w formule „zaprojektuj i zbuduj”. W lipcu 2019 r. wykonawca złożył wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie. W ubiegły poniedziałek 7 października Wojewoda Zachodniopomorski Tomasz Hinc podpisał decyzję o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) dla budowy tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Decyzja posiada rygor natychmiastowej wykonalności. Oznacza to, że wykonawca może niezwłocznie przystąpić do prac budowlanych.

W międzyczasie (wrzesień 2019) wykonawca poinformował o podpisaniu umowy na zakup maszyny TBM, czyli tej która będzie wierciła tunel pod wodą. Powstaje w Chinach. Ma być gotowa do maja, a do Świnoujścia dotrzeć do sierpnia 2020roku.

Na zdjęciu: makieta maszyny TBM, która wywierci tunel pod wodą.

Dzisiejsze przejęcie placu budowy i zapowiedź rozpoczęcia prac budowlanych w listopadzie tego roku, nie oznacza jeszcze oczywiście wiercenia samego tunelu. Przeprawa pod Świną, to zarówno tunel jak i drogi dojazdowe, które włączą go w istniejącą infrastrukturę. Łącznie przeprawa ma mieć 3,2 km, a sam tunel ok. 1,4 km. Trzeba wybudować drogi, skrzyżowania a także przygotować komorę startową dla maszyny TBM, która wywierci sam tunel.

Zgodnie z harmonogramem samo drążenie ma rozpocząć się w marcu 2021 roku, a cała inwestycja ma być gotowa we wrześniu 2022 roku.

Inwestycja jest w aż 85 procentach współfinansowana ze środków Unii Europejskiej.
Pozostałą część pokrywa Miasto Świnoujście ze swoich środków.

KLIKNIJ W ZDJĘCIE, ABY ZOBACZYĆ ANIMACJĘ

BIK UM Świnoujście


Data dodania 18 października 2019