Budujemy tunel. Wielki „kret” przypłynie w październiku.

Statek z maszyną, która wydrąży tunel pomiędzy wyspami Uznam i Wolin minęła już Japonię, rosyjską wyspę Sachalin i płynie w stronę Kamczatki. Przy nabrzeżu 87 w Świnoujściu powinien zacumować na początku października.

TBM, czyli Tunnel Boring Machine, płynie na pokładzie statku Da Chang z Chin, gdzie została zbudowana. Jest rozłożona na 129 elementów.

Trasę jednostki można śledzić „na żywo” przy pomocy map satelitarnych np. na stronie https://www.vesselfinder.com/?imo=9608398 i https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:126.7/centery:29.5/zoom:5

Po drodze jednostka zawija do portów z innymi ładunkami, ale ten najważniejszy dotrze do Polski. Do Świnoujścia.

KLIKNIJ W ZDJĘCIE, ABY URUCHOMIĆ FILM

 

Zacumuje przy nabrzeżu na wyspie Uznam, tuż przy budowie tunelu. Przejdzie kontrolę celną. Potem jej elementy będą sukcesywnie rozładowywane i na specjalnych platformach przewożona na placu budowy tunelu pod Świną,  w pobliże komory, z której wiosną przyszłego roku  (już złożona) rozpocznie drążenie tunelu pod dnem Świny.

- Przypłynięcie do Świnoujścia statku z maszyną na pokładzie będzie bardzo ważnym momentem w realizacji budowy tunelu, rozpocznie jej kolejny etap - mówi Janusz Żmurkiewicz, Prezydent Miasta Świnoujście. - Będąc na budowie systematycznie obserwuję, jak postępują prace przy komorze startowej. To właśnie w niej TBM zostanie złożona w jedną całość i z niej rozpocznie drążenie tunelu pod dnem Świny. Ten moment będzie kamieniem milowym dla inwestycji. Inwestycji, dzięki której zniknie obecna bariera komunikacyjna w postaci promów i nasze miasto będzie mogło dalej się rozwijać.

Maszyna TBM rozpocznie wiercenie na wyspie Uznam i po przejściu pod dnem Świny zakończy na wyspie Wolin.

-  Tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 metrów pod dnem Świny, która w tym miejscu ma 13,5 metrów głębokości - mówi Piotr Flisiak, Dyrektor Kontraktu z firmy PORR. - Maszyna TBM drążąc, będzie jednocześnie układała betonowe pierścienie obudowy tunelu. Takich pierścieni będzie w sumie 780. Każdy będzie składał się z 8 elementów i ważył 100 ton.

Co jeszcze w ostatnich tygodniach działo się na placu budowy? Trwają roboty konstrukcyjne przy wykonywaniu segmentów 8 i 9. Wykonano zbrojenie, szalunki i zabetonowano ściany oporowe na płycie stropowej. Wykonano izolację płyty i ścian oraz zasypkę stropu.

Na zdjęciu budowa komory startowej dla maszyny TBM po stronie wyspy Uznam.

W segmencie 7 – pod ulicą Karsiborską – powstała platforma robocza niezbędna do rozpoczęcia głębienia ścian szczelinowych. W segmentach od 2 do 6 zakończono wykonywanie przesłony poziomej w technologii jet-grouting, rozpoczęto skuwanie korony ścian szczelinowych i wykonywanie oczepów.

 

Na zdjęciu miejsce na wyspie Wolin, gdzie maszyna TBM wyjdzie spod dna Świny
na powierzchnię.

Na wyspie Wolin, specjalną komorą odbiorczą, maszyna TBM wyjdzie spod dna Świny na powierzchnię.

 - W tej chwili trwają tam przebudowy sieci infrastruktury – mówi Bogusław Konopko inżynier nadzoru z firmy SWECO. - Przebudowywane są sieci gazowe, wodno-kanalizacyjne i wysokiego napięcia. Prowadzone są też roboty konstrukcyjne przy platformach technologicznych i murkach prowadzących dla ścian szczelinowych.

Inwestorem budowy tunelu jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz.

Koszt inwestycji to 912 462 026 PLN, z czego 775 677 722 PLN to dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent). Reszta pochodzić będzie z budżetu  Gminy Miasta Świnoujście. Prace zakończą się w ostatnim kwartale 2022 roku.

Tekst i zdjęcia Urząd Miasta Świnoujście/Sweco

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij