W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest piątek 26 kwietnia 2024 r. Godzina 18:17

Umowa na projekt i budowę tunelu podpisana

17 września 2018 r. o godz. 11,35 Prezydent Miasta Świnoujście Janusz Żmurkiewicz wraz z przedstawicielami konsorcjum, którego liderem jest firma PORR podpisali umowę  na zaprojektowanie i wybudowanie tunelu drogowego łączącego wyspy Uznam i Wolin. Spełniają się marzenia kilku pokoleń świnoujścian.


Uroczystość złożenia podpisu  pod najważniejszym kontraktem w dziejach Świnoujścia odbyła się na pl. Wolności. Otoczyło go kilkuset świnoujścian. Atmosfera długo przed rozpoczęciem uroczystości, przypominała niegdysiejsze etapy Wyścigu Pokoju. Zdawać się mogło, że ludzie czekają w napięciu, by nie przemknęła im ta najważniejsza chwila w wyścigu.

 

Tunel pod Świną, to zaiste wyścig wieloetapowy. Przez pokolenia startowało do niego wiele ekip. Żadna nie osiągnęła mety. Teraz jest blisko. Bardzo blisko. Podpisanie umów na pl. Wolności, to swoisty lotny finisz.

To istotna data mówił premier Mateusz Morawiecki: -  79 lat temu Związek Sowiecki napadł na Polskę. Nastąpiło rozdarcie Polski. Dzisiejsza uroczystość jest elementem scalania Polski. Nie ma już Polski A i B. Nie ma Świnoujścia A i B – mówił premier rządu RP przed podpisaniem umowy na projekt i budowę świnoujskiego tunelu.

Zaznaczył przy tym, że Państwo Polskie było przygotowane na realizację inwestycji nawet w przypadku braku dofinansowania ze środków unijnych. Na szczęście tak się nie stało i 85 proc. inwestycji sfinansuje UE.

- Trzy pokolenia mieszkańców miasta czekało na tę chwilę. Na to, że przestaniemy mówić o tunelu, a zaczniemy robić – zaznaczył Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.

Opowiedział własną historię o tym, że 45 lat temu zacumował w Świnoujściu, które stało się w jego osobistym portem. Portem w dosłownym tego słowa znaczeniu, gdzie codziennie ludzie muszą odbijać i przybijać z brzegu do brzegu.  Podziękował wszystkim, którzy dołożyli się do tego, by można było podpisać kontrakt na projekt i budowę tunelu. – Przede wszystkim dziękuję WAM mieszkańcom Świnoujścia, którzy wierzyliście i cierpliwie czekaliście  - kończył . – Zapraszam za cztery lata na otwarcie tunelu.

W ceremonii podpisania kontraktu oprócz przedstawicieli miasta i wykonawców udział wzięli także ministrowie głównych resortów infrastrukturalnych oraz przedstawiciele regionu zachodniopomorskiego w rządzie Premiera Morawickiego.

- Warto mieć marzenia – stwierdził minister Andrzej Adamczyk, szef resortu infrastruktury nawiązując do marzeń wielu pokoleń świnoujścian i dodał: - My politycy zrobiliśmy już swoje. Teraz przyszedł czas na inżynierów i wykonawców.

Przedstawiciel głównego wykonawcy, firmy PORR, Piotr Kledzik opowiedział przygodę sprzed kilkunastu godzin. – Wczoraj wieczorem przybyłem do Świnoujścia. Dojechałem na przeprawę i prom właśnie odpłynął. Zrozumiałem jak ważne to jest przedsięwzięcie – mówił Prezes Piotr Kledzik. – W trakcie budowy wystąpią różne problemy. Tego się nie da uniknąć. Ale my budować będziemy przez trzy lata, a tunel zostanie na zawsze i utrudnień jakie mnie spotkały już nie będzie.

W uroczystości udział wziął także Ambasador Turcji, który zapewniał o rosnącym prestiżu swego kraju na rynku inwestycji infrastrukturalnych oraz wspomniał o sukcesach firmy Güllermak na rynku polskim. – Wygrywają przetargi jakością usług i ich terminowością – zapewniał.


Po południu odbył się festyn dla mieszkańców Miasta i gości z okazji rozpoczęcia inwestycji. 

Data dodania 17 września 2018