W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest czwartek 28 marca 2024 r. Godzina 20:27

Konsultacje TWÓJ RUCH. O bezpieczeństwie na świnoujskich drogach.

Na świnoujskich drogach odnotowywany jest spadek liczby wypadków i innych zdarzeń drogowych, co wskazuje na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Na bezpieczeństwo ruchu drogowego wpływ mają świadomość zagrożeń, znajomość prawa o ruchu drogowym, przestrzeganie przepisów, ostrożność uczestników ruchu drogowego oraz kultura jazdy. Nie bez znaczenia pozostaje jednak infrastruktura drogowa. W Świnoujściu na około 300 kilometrach dróg publicznych jest około 450 przejść dla pieszych oraz około 90 przejazdów dla rowerzystów przy około 40 kilometrach dróg dla rowerów w mieście.

 

 Zdjęcie 1. Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów przez ulicę Kołłątaja – „azyl”
i „groszki”

Systematycznie wdrażane są rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo w szczególności niechronionych uczestników ruchu drogowego. Do działań takich należy na przykład uspokajanie ruchu drogowego, m.in. poprzez zastosowanie wyniesionych tarcz skrzyżowań, wyniesionych przejść dla pieszych, czy innych rodzajów progów zwalniających przed miejscami wymagającymi fizycznego ograniczenia prędkości.

Zdjęcie 2. Wyniesiona tarcza skrzyżowania ulic Rogozińskiego – Wybrzeże Władysława IV

 

 Zdjęcie 3. Wyniesiona tarcza skrzyżowania ul. Armii Krajowej – pl. Słowiański – pl.Wolności

 Zdjęcie 4. Wyniesione przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów przez ulicę Jana z Kolna

 

Zdjęcie 5. Wyniesione przejście dla pieszych przez ulicę Bałtycką

 Dla ułatwienia bezpiecznego przejścia przez jezdnie w szczególności o wielu pasach ruchu stosowane są strefy oczekiwania w postaci wydzielonych z jezdni wysp pomiędzy pasami ruchu, tzw. „azyli”.

Zdjęcie 6. Przejście dla pieszych przez ulicę Konstytucji 3 Maja o wielu pasach ruchu
z bezpieczną strefą oczekiwania pieszych na wydzielonej z jezdni wyspie pomiędzy pasami ruchu w poszczególnych kierunkach ruchu

 

 Zdjęcie 7. Przejście dla pieszych z tzw. „azylem” przez ul. Wojska Polskiego

W celu umożliwienia sprawnego przejścia pieszych przez jezdnię zapewniane jest prawidłowe ukształtowanie nawierzchni dojścia do przejścia dla pieszych oraz przejścia dla pieszych
(i „azyli”, jeśli przejście jest w nie wyposażone) – w tym odpowiednie obniżenie krawężników, czy zastosowanie systemu fakturowego oznaczenia nawierzchni dla osób z dysfunkcjami wzroku (w tym tzw. „groszków” ostrzegających o końcu chodnika).

 

 Zdjęcie 8. Przejście przez ul. Batalionów Chłopskich - obniżone krawężniki i tzw. „groszki”

 Zdjęcie 9. Przejście przez ul. Fredry - obniżone krawężniki i tzw. „groszki”

Dla osób  z  dysfunkcjami  wzroku  stosowana  jest  również  akustyczna  sygnalizacja  na  przejściach  z sygnalizacją świetlną.

 

Zdjęcie 10. Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną z sygnalizatorami dla pieszych z tzw. „buczkami” sygnalizującymi akustycznie możliwość przejścia przez jezdnię

Dla zwrócenia uwagi kierowców na przejście dla pieszych (bez stosowania pełnej sygnalizacji świetlnej) stosowane są sygnalizatory ostrzegawcze – w tym m.in. te „aktywne”, czyli takie, na których sygnał ostrzegawczy nadawany jest w sytuacji wykrycia pieszego przed przejściem lub na przejściu.

 

 Zdjęcie 11. Tzw. „aktywne” przejście dla pieszych przez ulicę 11 Listopada

Bardzo istotne jest również dobre oświetlenie przejść dla pieszych, poprawiające widoczność pieszego na przejściu i przed przejściem. W tym celu na coraz większej liczbie przejść dla pieszych jest dedykowane oświetlenie asymetryczne.

W pierwszej kolejności wybrane zostały newralgiczne lokalizacje, jak np. wybrane przejścia dla pieszych przez ul. Wolińską, Matejki, Konstytucji 3 Maja,  w rejonie skrzyżowania Piłsudskiego-Piastowska itd. W bieżącym 2021 roku wykonane zostało dedykowane oświetlenie asymetryczne przejścia dla pieszych przez ulicę 11 Listopada w pobliżu skrzyżowania z ulicą Kołłątaja, przejście to zostało dodatkowo wyposażone w sygnalizator ostrzegawczy nadający sygnał w porze nocnej.

Zdjęcie 12. Przejście dla pieszych z dedykowanym oświetleniem asymetrycznym (oraz sygnalizatorami jednokomorowymi nadającymi nocą sygnał ostrzegawczy)

Miasto Świnoujście uzyskało również kwalifikację do dofinansowania dla poprawy bezpieczeństwa na kolejnym przejściu dla pieszych – przejście dla pieszych przez ulicę 11 Listopada pomiędzy skrzyżowaniem z ulicą Hetmańską a skrzyżowaniem z ulicami Matejki i Gdańską zostanie przesunięte, doposażone w „azyl” oraz sygnalizatory ostrzegawcze.

Będą nadawały sygnał w sytuacji wykrycia pieszego przed przejściem lub na przejściu, a także w dedykowane oświetlenie asymetryczne i system fakturowego oznaczenia nawierzchni. Dodatkowo zastosowane będzie urządzenie do pomiaru prędkości pojazdów na ulicy 11 Listopada i informowania o ewentualnym przekroczeniu dopuszczalnej prędkości. Wymieniona będzie nawierzchnia ciągu pieszo-rowerowego w strefie oddziaływania przejścia dla pieszych po południowo-zachodniej stronie ulicy.

Wciąż trwają konsultacje społeczne Twój Ruch. Zapraszamy do składania swoich propozycji na temat komunikacyjnej przyszłości Świnoujścia na adres: konsultacje@um.swinoujscie.pl lub do wrzucania uwag do niebieskiego pudełka na parterze budynku Urzędu Miasta Świnoujście.

WIZ UM Świnoujście

Data dodania 13 października 2021