Proekologiczne działania TT-Line
Na Terminalu Promowym w Świnoujściu z sukcesem przeprowadzono przygotowania do podłączenia promu TT-Line m/s „Peter Pan” do systemu zasilania prądem z lądu (OSP –onshore power). Takie rozwiązanie podczas postoju w porcie eliminuje konieczność używania silników i generatorów promowych, znacząco redukując w ten sposób emisję spalin i generowany hałas. To z kolei korzystnie wpłynie na ograniczenie zanieczyszczenia środowiska naturalnego uzdrowiskowego Świnoujścia i w jakimś stopniu poprawi komfort życia mieszkańców oraz pasażerów.
Wdrożenie tego systemu stanowi istotny element strategii zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska, jaką od lat realizuje TT-Line, czołowy przewoźnik promowy na południowym Bałtyku. Podczas spotkania na promie w dniu 11 marca br., w którym uczestniczył zastępca prezydenta Arkadiusz Mazepa, o proekologicznych poczynaniach armatora i redukcji m.in. dwutlenku węgla i hałasu informowali kapitan promu m/s „Peter Pan” Patrycjusz Nowicki oraz II Inżynier jednostki Kamil Bazan. O efektach prowadzonych testów uczestnicy tego spotkania, oprowadzani po promie przez członków załogi mogli się natomiast przekonać osobiście.
Testy wykazały zdolność promu m/s „Peter Pan” do bezproblemowego przyłączenia się do punktu zasilania energią elektryczną z lądu (11 tysięcy wolt), z zachowaniem wszelkich środków bezpieczeństwa. W trakcie prób sprawdzono gotowość do manualnej i automatycznej synchronizacji, przechodząc z zasilania generatorem na zasilanie z lądu, a także pełną integrację promu m/s „Peter Pan” z systemem na Terminalu Promowym w Świnoujściu. Pomyślny przebieg tych testów potwierdza, że firma TT-Line jest pionierem nowoczesnych, innowacyjnych technologii żeglugowych. Inwestowanie w nie minimalizuje zaś wpływ transportu promowego na środowisko. Co prawda, inwestycje pochłaniają ogromne koszty, ale uzyskuje się za to jakże ważny efekt w postaci znaczącego ograniczenia środowiskowych zanieczyszczeń. To zaś jest znakiem czasu, aby redukować CO2 i rozszerzać świadomość ekologiczną.
Prom m/s „Peter Pan” o długości 229 metrów i szerokości 31 metrów, zbudowany zgodnie z projektem GREEN SHIPS, jest jednym z najnowocześniejszych statków na południowym Bałtyku. Obecnie to jeden z czterech promów we flocie operatora, który posiada już energetyczne przyłącze kompatybilne z Terminalem Promowym w Świnoujściu. Z innych działań proekologicznych TT-Line trzeba także wyróżnić wdrażany od lat system oszczędzania paliw oraz zastosowany napęd na paliwo LNG.
Foto: Krzysztof Nowak/Biuro Informacji i Konsultacji Społecznych
Data dodania 12 marca 2025