W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest piątek 29 marca 2024 r. Godzina 14:05

Trzy przedszkola - Dwa języki - Jedna droga

Głównym celem projektu jest  jest stworzenie i rozwój polsko-niemieckiej współpracy trzech placówek dziennej opieki nad dziećmi, skierowanych na dwujęzyczność w regionie przygranicznym w celu promowania wczesnej wielojęzyczności

Numer projektu INT59

Partner wiodący w projekcie:

Volkssolidarität Greifswald-Ostvorpommern e.V.

Pozostali partnerzy projektu:

  1. Gmina Miasto Świnoujście.
  2. Christliches Jugenddorfwerk Deutschlands gemeinnütziger e.V. (CJD)

Wartość całego projektu (Euro):

7.189.943,15

Dofinansowanie (Euro):

3.299.958,65

Początek realizacji projektu:

9.11.2017

Zakończenie realizacji projektu:

31.10.2020


Wartość projektu Gminy Miasto Świnoujście (Euro): 3.361.544,95
Dofinansowanie (Euro): 
1.204.105,40 
Wkład własny (Euro):  
2.157.439,55

Ogólny opis projektu

Jednym z głównych punktów programu współpracy Interreg V A jest współpraca w dziedzinie edukacji.  Celem projektu jest stworzenie i rozwój polsko-niemieckiej współpracy trzech placówek dziennej opieki nad dziećmi, skierowanych na dwujęzyczność w regionie przygranicznym w celu promowania wczesnej wielojęzyczności. Obszar projektu obejmuje wyspę Uznam. Poprzez budowę trzech placówek dziennej opieki nad dziećmi w Heringsdorfie, Świnoujściu i Zinnowitz, powinny polepszyć się warunki pozwalające na zaspokojenie zapotrzebowania na ponadregionalną ofertę edukacyjną.

Dzieciom, uczącym się języka sąsiada, należy przybliżyć kulturę sąsiada i to, co jest obce. Na tle promowania edukacji dwujęzycznej przeprowadzane będą imprezy, takie jak wspólne tygodnie projektowe, dni sportu, warsztaty sztuki, zajęcia językowe i rekreacyjne.  Dzięki tym ofertom, wzbudzającym naturalną ciekawość dzieci i ich chęć do nauki, podaruje się dzieciom wiele radości i umożliwi, nawiasem mówiąc, nabycie umiejętności językowych i kulturowych.  Nauczanie języka i zdobywanie kompetencji kulturowych odbędzie się na pedagogicznej zasadzie immersji, czyli zanurzenia, za pomocą ofert asystentów językowych zintegrowanych w życie szkolne dzieci. Polskie i niemieckie dzieci będą niniejszym zdolne do doświadczenia i nauczenia się innej kultury, historii i języka. Projekt, wspierając świadomość europejską i kosmopolityczną już we wczesnym dzieciństwie, jest ważnym krokiem w kierunku porozumienia między narodami.  Szczególną cechą projektu jest wymiana specjalistów, będących rodzimymi użytkownikami języka: niemieckie wychowawczynie pracują, jako asystentki językowe w placówce dziennej opieki nad dziećmi w Świnoujściu i polscy specjaliści w niemieckich placówkach. Ponadto, specjaliści, dzięki szkoleniom językowym i metodyczno-dydaktycznym, mają zdobyć kwalifikacje, aby opracować i zrealizować oferty nauczania przekazujące język kraju sąsiedniego w przedszkolu.  Do tego mają zostać opracowane metody pozwalające na zdobycie przez dzieci w młodym wieku podstawowych umiejętności do dalszej nauki języków obcych. Uzupełniającą, jako wsparcie ofert nauki języka w zakresie wczesnej nauki języków obcych, mają zostać opracowane odpowiednie materiały dydaktyczne i pomoce metodyczne na poziomie elementarnym.

Inwestycja po stronie polskiej będzie polegać na budowie 8 oddziałowego przedszkola wykonanego metodą tradycyjną wraz z zagospodarowaniem terenu.

Zrealizowane działania:

W Świnoujściu wybudowane zostało nowoczesne, ekologiczne przedszkole, które jest także przedszkolem integracyjnym dla 200 dzieci. Oprócz typowych sal przedszkolnych (każda z dostępem do szatni, osobną łazienką dla dzieci oraz magazynem leżaków), przedszkole zyskało dużą salę gimnastyczną z widownią na 150-200 miejsc, salę rehabilitacyjną, gabinety: logopedyczny i dydaktyczno-terapeutyczny. Przedszkolaki mogą korzystać także z sali doświadczania świata oraz wyposażonej sali komputerowej. Przedszkole dysponuje także nowoczesną kuchnią, a także niezbędnym zapleczem gospodarczo-administracyjnym.

Na zewnątrz przedszkola wybudowano plac zabaw z zabawkami ( z wydzielonymi strefami dla poszczególnych grup wiekowych, boisko do gier zespołowych, ogrody letni i zimowy a także to co cieszy zimą – górkę saneczkową.

Oprócz części inwestycyjnej realizowane były także działania miękkie – nauka języka niemieckiego, spotkania dzieci na imprezach integrujących (Mikołajki, Dzień Sportu).

Realizację miękkiej części projektu utrudniła pandemia COVID – 19, ale dzięki pomysłowym paniom z przedszkola – spotkania przeniosły się do świata wirtualnego.  Opracowano program tzw. Wyzwań/ Challenges. Polegało to na tym, ze jedno z przedszkoli (za każdym razem inne)  – przesyłało instrukcję do wykonania zadania i po miesiącu pozostałe przedszkola prezentowały efekty on-line. Zrealizowane Wyzwania/Challenge:

1.      Organizacja Mikołajek – nauka piosenki świątecznej.

2.      Przygotowywanie kartek świątecznych dla podopiecznych z ośrodka dla osób starszych w Zinnowitz

3.      Pisanie opowieści o bałwankach

4.      Nauka tańca karnawałowego do piosenki „Dare la la la” Shakiry

5.      Eko-warsztaty – wykonanie pojemników na kredki z wykorzystaniem  opakowań po produktach spożywczych.

6.      W świątecznej piekarni – pieczenie i zdobienie pierniczków świątecznych

7.      Zostań małym ogrodnikiem – sadzenie roślin i obserwacje przyrodnicze

Challenge przyniosły dużo radości i zabawy przedszkolakom. 

Inne działania:

Stworzony został polsko-niemiecki słownik związany z poznawanym słownictwem. Miało to ułatwić m.in. komunikację dzieci.  Zorganizowane zostały akcje charytatywne - kartki dla seniorów, zbieranie plastikowych nakrętek .

Nauczyciele brali udział w specjalistycznym szkoleniu dotyczącym promocji językowej oraz odbyły się wzajemne hospitacje zajęć.

Projekt zakończył się sukcesem.

Informacje o realizacji projektu znajdują się także na stronie www przedszkola : https://p11tecza.edupage.org

oraz na stronie projektu: https://3kitas2sprachen1weg.jimdofree.com/



Data dodania 16 stycznia 2019