Trzy przedszkola - Dwa języki - Jedna droga
Głównym celem projektu jest jest stworzenie i rozwój polsko-niemieckiej współpracy trzech placówek dziennej opieki nad dziećmi, skierowanych na dwujęzyczność w regionie przygranicznym w celu promowania wczesnej wielojęzyczności
Numer projektu INT59
Partner wiodący w projekcie:
Volkssolidarität Greifswald-Ostvorpommern e.V.
Pozostali partnerzy projektu:
- Gmina Miasto Świnoujście.
- Christliches Jugenddorfwerk Deutschlands gemeinnütziger e.V. (CJD)
Wartość całego projektu (Euro): |
7.189.943,15 |
Dofinansowanie (Euro): |
3.299.958,65 |
Początek realizacji projektu: |
9.11.2017 |
Zakończenie realizacji projektu: |
31.10.2020 |
Wartość projektu Gminy Miasto Świnoujście (Euro): | 3.361.544,95 |
Dofinansowanie (Euro): |
1.204.105,40 |
Wkład własny (Euro): |
2.157.439,55 |
Ogólny opis projektu
Jednym z głównych punktów programu współpracy Interreg V A jest współpraca w dziedzinie edukacji. Celem projektu jest stworzenie i rozwój polsko-niemieckiej współpracy trzech placówek dziennej opieki nad dziećmi, skierowanych na dwujęzyczność w regionie przygranicznym w celu promowania wczesnej wielojęzyczności. Obszar projektu obejmuje wyspę Uznam. Poprzez budowę trzech placówek dziennej opieki nad dziećmi w Heringsdorfie, Świnoujściu i Zinnowitz, powinny polepszyć się warunki pozwalające na zaspokojenie zapotrzebowania na ponadregionalną ofertę edukacyjną.
Dzieciom, uczącym się języka sąsiada, należy przybliżyć kulturę sąsiada i to, co jest obce. Na tle promowania edukacji dwujęzycznej przeprowadzane będą imprezy, takie jak wspólne tygodnie projektowe, dni sportu, warsztaty sztuki, zajęcia językowe i rekreacyjne. Dzięki tym ofertom, wzbudzającym naturalną ciekawość dzieci i ich chęć do nauki, podaruje się dzieciom wiele radości i umożliwi, nawiasem mówiąc, nabycie umiejętności językowych i kulturowych. Nauczanie języka i zdobywanie kompetencji kulturowych odbędzie się na pedagogicznej zasadzie immersji, czyli zanurzenia, za pomocą ofert asystentów językowych zintegrowanych w życie szkolne dzieci. Polskie i niemieckie dzieci będą niniejszym zdolne do doświadczenia i nauczenia się innej kultury, historii i języka. Projekt, wspierając świadomość europejską i kosmopolityczną już we wczesnym dzieciństwie, jest ważnym krokiem w kierunku porozumienia między narodami. Szczególną cechą projektu jest wymiana specjalistów, będących rodzimymi użytkownikami języka: niemieckie wychowawczynie pracują, jako asystentki językowe w placówce dziennej opieki nad dziećmi w Świnoujściu i polscy specjaliści w niemieckich placówkach. Ponadto, specjaliści, dzięki szkoleniom językowym i metodyczno-dydaktycznym, mają zdobyć kwalifikacje, aby opracować i zrealizować oferty nauczania przekazujące język kraju sąsiedniego w przedszkolu. Do tego mają zostać opracowane metody pozwalające na zdobycie przez dzieci w młodym wieku podstawowych umiejętności do dalszej nauki języków obcych. Uzupełniającą, jako wsparcie ofert nauki języka w zakresie wczesnej nauki języków obcych, mają zostać opracowane odpowiednie materiały dydaktyczne i pomoce metodyczne na poziomie elementarnym.
Inwestycja po stronie polskiej będzie polegać na budowie 8 oddziałowego przedszkola wykonanego metodą tradycyjną wraz z zagospodarowaniem terenu.
Zrealizowane działania:
W Świnoujściu wybudowane zostało nowoczesne, ekologiczne przedszkole, które jest także przedszkolem integracyjnym dla 200 dzieci. Oprócz typowych sal przedszkolnych (każda z dostępem do szatni, osobną łazienką dla dzieci oraz magazynem leżaków), przedszkole zyskało dużą salę gimnastyczną z widownią na 150-200 miejsc, salę rehabilitacyjną, gabinety: logopedyczny i dydaktyczno-terapeutyczny. Przedszkolaki mogą korzystać także z sali doświadczania świata oraz wyposażonej sali komputerowej. Przedszkole dysponuje także nowoczesną kuchnią, a także niezbędnym zapleczem gospodarczo-administracyjnym.
Na zewnątrz przedszkola wybudowano plac zabaw z zabawkami ( z wydzielonymi strefami dla poszczególnych grup wiekowych, boisko do gier zespołowych, ogrody letni i zimowy a także to co cieszy zimą – górkę saneczkową.
Oprócz części inwestycyjnej realizowane były także działania miękkie – nauka języka niemieckiego, spotkania dzieci na imprezach integrujących (Mikołajki, Dzień Sportu).
Realizację miękkiej części projektu utrudniła pandemia COVID – 19, ale dzięki pomysłowym paniom z przedszkola – spotkania przeniosły się do świata wirtualnego. Opracowano program tzw. Wyzwań/ Challenges. Polegało to na tym, ze jedno z przedszkoli (za każdym razem inne) – przesyłało instrukcję do wykonania zadania i po miesiącu pozostałe przedszkola prezentowały efekty on-line. Zrealizowane Wyzwania/Challenge:
1. Organizacja Mikołajek – nauka piosenki świątecznej.
2. Przygotowywanie kartek świątecznych dla podopiecznych z ośrodka dla osób starszych w Zinnowitz
3. Pisanie opowieści o bałwankach
4. Nauka tańca karnawałowego do piosenki „Dare la la la” Shakiry
5. Eko-warsztaty – wykonanie pojemników na kredki z wykorzystaniem opakowań po produktach spożywczych.
6. W świątecznej piekarni – pieczenie i zdobienie pierniczków świątecznych
7. Zostań małym ogrodnikiem – sadzenie roślin i obserwacje przyrodnicze
Challenge przyniosły dużo radości i zabawy przedszkolakom.
Inne działania:
Stworzony został polsko-niemiecki słownik związany z poznawanym słownictwem. Miało to ułatwić m.in. komunikację dzieci. Zorganizowane zostały akcje charytatywne - kartki dla seniorów, zbieranie plastikowych nakrętek .
Nauczyciele brali udział w specjalistycznym szkoleniu dotyczącym promocji językowej oraz odbyły się wzajemne hospitacje zajęć.
Projekt zakończył się sukcesem.
Informacje o realizacji projektu znajdują się także na stronie www przedszkola : https://p11tecza.edupage.org
oraz na stronie projektu: https://3kitas2sprachen1weg.jimdofree.com/
Data dodania 16 stycznia 2019