W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest środa 30 kwietnia 2025 r. Godzina 10:35

Budowa przejścia pod linią kolejową nr 401 w Świnoujściu - Łunowie wraz z ciągiem pieszo-rowerowym

Wartość projektu: 7 399 423,91 zł

Wartość dofinansowania: 7 251 435,43  zł

Wkład własny: 147 988 ,48  zł

Przedsięwzięcie obejmuje budowę przejścia pod linią kolejową nr 401 tj. przejścia tunelowego pod dwoma torami szlakowymi 401 wraz z pochylniami, odcinka drogi pieszo-rowerowej, kanalizacji deszczowej wraz z przepompownią dla odwodnienia,   zasilania dla przepompowni oraz oświetlenia. Chodnik i ścieżka rowerowa prowadzić będą od ronda na skrzyżowaniu ulic Pomorskiej, Wolińskiej i Odrzańskiej pod torami linii kolejowych 401 i 996 do leśnej drogi gruntowej, biegnącej w kierunku północnym do brzegu morskiego. 

Jest to drugi etap inwestycji. Pierwszy jest realizowany i finansowany przez PKP PLK. SA na podstawie porozumienia z Miastem. Jedynie realizacja obu miejsc przyniesie spodziewane efekty  - piesi i rowerzyści zyskają bezpieczną drogę nad tereny nadmorskie z Łunowa. Jest to niezwykle ważne, biorąc pod uwagę decyzję Wojewody Zachodniopomorskiego o wyłączeniu jedynej drogi prowadzącej na plażę (ul. Ku Morzu)  z uwagi na wyznaczenie strefy bezpieczeństwa gazoportu. Ograniczyło to znacznie dostępność do kąpielisk na wyspie Wolin i obecnych na tym terenie zabytków, co wpływa negatywnie na atrakcyjność turystyczną tego miejsca.  Inwestycja umożliwi zatem dojście i dojazd rowerów do plaży, co chociaż w części zrekompensuje negatywne oddziaływanie.

Budowa przejścia to nie tylko kwestia zapewnienia bezpieczeństwa, ale także sprzyjania zrównoważonemu rozwojowi i poprawie jakości życia mieszkańców. Takie inwestycje są niezwykle istotne dla integracji różnych środków transportu oraz promowania aktywnego trybu życia. Grupą docelową projektu są mieszkańcy miasta prawobrzeżnej części Miasta, którzy obecnie mają bardzo utrudniony dostęp do plaży, w tym  mieszkańcy prowadzący działalność dot. wynajmu kwater turystycznych. W prawobrzeżnej części Miasta turystyka ma inny charakter niż lewobrzeżny – bazuje na  wynajmie kwater, agroturystyce, brak tu rozwiniętej infrastruktury turystycznej.  Dostęp do plaży  jest utrudniony. Trasa prowadząca nad morze jest przecięta torami, z dużym ruchem kolejowym. Wybudowanie przejścia podziemnego poprawi bezpieczeństwo użytkowników. Inwestycja będzie miała także duże znaczenie dla turystów odwiedzających prawobrzeżną część Świnoujścia, którzy szukają wypoczynku z dala od zatłoczonego lewobrzeża.

Data dodania 19 września 2023