W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest piątek 03 maja 2024 r. Godzina 16:08

Konsultacje w sprawie tzw. podatku śmieciowego

Szanowni Państwo, mieszkańcy miasta Świnoujście

Zapraszam do wzięcia udziału w ankiecie dotyczącej sposobu ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie naszego Miasta, zwanej popularnie podatkiem śmieciowym.

Jest to związane ze zmianami, jakie wprowadziła nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która zupełnie zmieniła dotychczasowe rozwiązania w tym zakresie. Wprowadzony przez ustawę nowy system zacznie obowiązywać od 1 lipca 2013 roku. Obligatoryjnie dotyczy on mieszkańców - właścicieli mieszkań.

Więcej o zmianach wprowadzonych w nowelizacji ustawy tutaj.

W tej chwili trwają prace nad projektem nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Jednym z najważniejszych elementów jest określenie metody ustalania opłaty, którą każdy z nas będzie ponosił. Dlatego też chcemy, aby przed podjęciem przez Radę Miasta ostatecznej decyzji, w jaki sposób naliczany będzie tzw. podatek śmieciowy, mieszkańcy mieli możliwość wypowiedzenia się w tej sprawie. Stąd też nasza ankieta. Wypełniając ją będziecie Państwo mogli wskazać, która z proponowanych metod Waszym zdaniem jest najsprawiedliwsza. Zapewniam, że opinie Mieszkańców będą miały bardzo ważne znaczenie przy wskazaniu Radnym, które z rozwiązań będzie najlepszym.

Znowelizowana ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach określa cztery metody ustalania opłat za gospodarkę odpadami komunalnymi. To właśnie spośród nich musimy wybrać tę jedną, która będzie obowiązywała w naszym Mieście. Poniżej przedstawiamy je Państwu wraz z krótkim opisem zalet i wad każdej z nich:

1. Metoda wg liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość:

Zalety:

-  prawdopodobnie najbardziej akceptowana społecznie, bezpośrednia zależność- ilu mieszkańców- proporcjonalnie tyle odpadów,
-  statystycznie przekłada się na ilość wytwarzanych odpadów,
-  opłata dotyczy każdego mieszkańca w równym stopniu.

Wady:

- najmniej wiarygodna, ryzyko zaniżania liczby mieszkańców faktycznie zamieszkujących w nieruchomości
-  możliwość tworzenia się tzw. „szarej strefy”, tj.  mieszkańców nie objętych systemem; będzie to miało przełożenie na wzrost stawki opłaty w kolejnych latach dla wszystkich mieszkańców,
-  konieczność skomplikowanej weryfikacji,
-  znaczne nakłady pracy administracyjnej,
-  nie odzwierciedla zmian ilości mieszkańców w krótkim czasie (szczególnie sezon turystyczny),
-  nie uwzględnia zamożności mieszkańców, która odzwierciedla wielkość konsumpcji i pośrednio ma wpływ na ilość wytwarzanych odpadów.

2. Metoda wg ilości zużytej wody w danej nieruchomości:

Zalety:

-  przekłada się na ilość osób mieszkających w danej nieruchomości, nawet w przypadku czasowych zmian ilości mieszkańców,
- pośrednio uwzględnia zamożność mieszkańców, pośrednio odzwierciedla ilość wytwarzanych odpadów,
- prosta weryfikacja danych wynikających ze wskazań wodomierzy,
- wiarygodna na obszarach miejskich, zwłaszcza w gminach turystycznych,
- przewidywane mniejsze zużycie wody przez mieszkańców - korzystne z punktu widzenia ochrony środowiska naturalnego.

Wady:

- niemożliwa do zastosowania w gminach lub związkach, w których 100% nieruchomości nie jest przyłączonych do sieci wodociągowej,
- skuteczna możliwość ominięcia (lub zmniejszenia) płacenia podatku śmieciowego w sytuacji posiadania dodatkowo własnych ujęć wody,
- konieczne uwzględnianie uśrednionego lub deklarowanego zużycia (np. w ciągu roku) i  weryfikacja (z dopłatą lub nadpłatą), w przeciwnym razie konieczne składanie  przez mieszkańców nowych deklaracji przy każdym odczycie ilości zużytej wody,
-  wymaga największych nakładów administracji do obsługi systemu,
-  metoda niesprawiedliwa bowiem wiąże się z koniecznością „karania” właścicieli nieruchomości za konsumpcyjny sposób życia i „wyjątkową dbałość o higienę” a także dodatkowego obciążania właścicieli ogrodów za fakt ich podlewania.

3. Metoda wg powierzchni lokalu mieszkalnego:

Zalety:

- łatwy dostęp do danych,
- łatwa weryfikacja danych,
- niskie koszty wdrożenia,
- stosunkowo niskie nakłady w administracji,
- statystycznie pośrednio przekłada się na ilość odpadów (głównie w miastach), bowiem powierzchnia lokalu mieszkalnego często wiąże się z zamożnością mieszkańców, która odzwierciedla wielkość konsumpcji, a więc i ilość wytwarzanych odpadów,
- korzystna w stosunku do lokali zajmowanych przez większą liczbę osób.

Wady:

- metoda niesprawiedliwa, wyższa będzie opłata dla właścicieli lokali o dużej powierzchni użytkowej, ale o małej liczbie mieszkańców,
- nie w każdym przypadku będzie odzwierciedlać faktyczną ilość odpadów komunalnych wytwarzanych w danym lokalu, np. jedna osoba mieszkająca w mieszkaniu o powierzchni 60 metrów kwadratowych będzie płaciła więcej niż właściciel lokalu o powierzchni 40 metrów kwadratowych, w którym zamieszkują 4 osoby, a tym samym więcej jest wytwarzanych tam śmieci.

4. Jedna stawka od gospodarstwa domowego:

Zalety:

- prosta weryfikacja danych, tj. jedno gospodarstwo = jedna opłata,
- niskie koszty wdrożenia,
- stosunkowo niskie nakłady w administracji.

Wady:

- metoda niesprawiedliwa, w żaden sposób nie przekłada się na ilość wytwarzanych odpadów, wiąże się z koniecznością „karania” mieszkańców, u których liczba osób zamieszkujących w gospodarstwie domowym jest mniejsza od średniej liczby mieszkańców statystycznego gospodarstwa domowego,
- możliwość unikania opodatkowania poprzez „sztuczne” łączenie się wielu gospodarstw w jedno, np. w domku jednorodzinnym mieszkają trzy rodziny, każda prowadzi osobne gospodarstwo domowe, jednak w przypadku opłaty za śmieci występuje ryzyko deklaracji że są jednym gospodarstwem; skutkiem tego będzie wyższa stawka opłat dla wszystkich mieszkańców w kolejnych latach,
- nie ma jednoznacznej definicji, czym jest gospodarstwo domowe.


Prezydent Miasta Świnoujście
 Janusz Żmurkiewicz
                                                                                                                                                                                   

ANKIETA

ANKIETA



Termin upływa  8. października 2012 roku.

Spośród wszystkich mieszkańców naszego miasta, którzy wezmą udział w konsultacjach rozlosowane zostaną  nagrody. Dlatego prosimy wypełniających ankietę o podanie swoich danych.

 


Data dodania 21 września 2012