W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest piątek 06 czerwca 2025 r. Godzina 12:55

O wypowiedź Wojciecha Cejrowskiego w sprawie budowy tunelu

Proszę o komentarz do wypowiedzi dziennikarza i podróżnika Wojciecha Cejrowskiego w sprawie budowy tunelu.

Bardzo lubię programy i profesjonalne podejście Wojtka Cejrowskiego, jeżeli chodzi o  ich realizacji. Dziennikarz lubi wiele rzeczy traktować z przysłowiowym przymrużeniem oka i myślę, że tak było i w przypadku programu wyemitowanego w Radiu Koszalin.

Przede wszystkim Pan Wojciech Cejrowski nie mógł zapoznać się zapoznać  z projektem tunelu, ponieważ taki na razie nie powstał. Istnieją pewnego rodzaju luźne wizualizacje. Natomiast sam projekt wykonywać będzie firma wyłoniona w przetargu, która realizować będzie tę inwestycję w systemie zaprojektuj – zbuduj.

Jeżeli chodzi o pytanie :most czy tunel, aktualnie jest chyba ono pytaniem retorycznym. Posiadamy obszerną dokumentację studialną, na podstawie której dokonano w 2010 roku rozstrzygnięć co do rodzaju i lokalizacji stałej przeprawy w Świnoujściu. Dokumentację wykonano zgodnie z aktualnymi wytycznymi Komisji Europejskiej dla infrastruktury drogowej, zawartymi w tzw. Niebieskiej Księdze i wzięto w niej pod analizę wiele wariantów budowy stałego połączenia między wyspami, w tym kilka wariantów mostowych, także  mostu wysokiego. Szerokie konsultacje i analizy prowadzone były w gronie przedstawicieli Inicjatywy Jaspers, GDDKiA, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, CUPT, środowisk, w tym naukowych, związanych z budową tunelu w Gdańsku oraz innych jednostek uzgadniających - m.in. Urzędu Morskiego i jednostek związanych z obronnością państwa. Ostatecznie wskazano na optymalny wariant budowy stałego połączenia w Świnoujściu, jakim jest budowa tunelu w wariancie północnym, w technologii drążenia. Czynniki, które zadecydowały o takim wyborze zawarto w opracowaniach: studium techniczno-ekonomiczno –środowiskowym, w decyzji środowiskowej dla przedsięwzięcia oraz studium wykonalności, opracowanych w latach 2008-2010 przez konsorcjum firm Damart i Pont-Projekt oraz Kontrakt na zlecenie GDDKiA. Ponadto w latach 2012-2013, zgodnie z oczekiwaniami, Ministerstwa Infrastruktury, wykonane zostało na zlecenia Miasta dodatkowe opracowanie, weryfikujące i aktualizujące wcześniejsze opracowania, pn.: „Analiza wariantów usprawnienia połączenia komunikacyjnego pomiędzy wsypami Uznam i Wolin w Świnoujściu” autorstwa konsorcjum firm DHV oraz DSC Consulting. Ponowna analiza potwierdziła słuszność wcześniej dokonanego wyboru wariantu stałego połączenia – tunelu-  jako najbardziej optymalnego.


Data dodania 17 maja 2017