W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest piątek 29 marca 2024 r. Godzina 10:16

O reklamy według uchwały krajobrazowej

Pytanie: Na jakiej podstawie prawnej zabraniacie mieszkańcom wyrażania poglądów? Jako reklamę potraktowaliście Państwo wywieszony na płocie nieruchomości mieszkańca baner z protestem przeciwko budowie terminalu kontenerowego.

LIST MIESZKAŃCA:

Urząd zakazuje wieszania nam banerów, powołując się na uchwałę miasta. A ona nie dotyczy protestu mieszkańców. To jest zastraszanie i wykorzystywanie prawa. Nadinterpretacja. To jest nadinterpretacja prawa. Wszyscy w jednym worku. Mieszkaniec ma prawo konstytucyjne wyrażać swoje zdanie na temat swojego miejsca zamieszkania. A do tego jeszcze groźby karno - finansowe.To mi przypomina reżim że wschodu. My tymi banerami ;Stop budowie terminala kontenerowego; nikogo nie obrażamy. Wyrażamy swoje zdanie, jako obywatel i to jeszcze na swojej działce i płocie


Redakcja: iswinoujscie.pl

Odpowiedź: Zgodnie z art. 2 pkt 16a ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 741 z późn. zm.) pod pojęciem reklamy należy rozumieć upowszechnianie w jakiejkolwiek wizualnej formie informacji promującej osoby, przedsiębiorstwa, towary, usługi, przedsięwzięcia lub ruchy społeczne. W tym kontekście nie ulega wątpliwości, że bannery zostały powieszone w celu promowania poglądów części społeczności lokalnej wobec możliwości budowy na terenie Miasta terminalu kontenerowego. Mając na uwadze powyższe, przedmiotowe bannery wpisują się w definicję reklamy w rozumieniu ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym jako upowszechnianie w formie wizualnej informacji promującej ruch społeczny.


Dodatkowo, paragraf 19 uchwały krajobrazowej mówi: „Zakazuje się lokalizowania nośników reklamowych innych niż szyldy:


1) na terenach posesji i na budynkach urzędów i instytucji publicznych, oświaty, ochrony zdrowia, sakralnych i cmentarzach;

2) na obiektach infrastruktury technicznej, urządzeniach bezpieczeństwa ruchu drogowego;

3) na terenie parków, skwerów i lasów;

4) na obszarach wodnych oraz wzdłuż brzegu w pasie do 10 m od linii brzegu;

5) na ogrodzeniach, za wyjątkiem reklam opisanych w § 22. ust.1;

6) zakłócających odczytywanie elementów SIM, umieszczonych w odległości mniejszej niż 1,0 m od elementów SIM;

7) wykonanych na nośnikach nietrwałych i tkaninach za wyjątkiem reklam stanowiących informację o wystawieniu na sprzedaż danej nieruchomości;

8) o formach i wymiarach innych niż dopuszczone ustaleniami uchwały krajobrazowej.”


Oraz § 42. , który mówi „W strefie M wprowadza się zakaz umieszczania reklam innych niż szyldy, za wyjątkiem:

1) słupów ogłoszeniowo-reklamowych;

2) nośników umieszczanych w pasach drogowych zgodnie z § 21 ust. 1;

3) reklam stanowiących informację o sprzedaży lub wynajmie danej nieruchomości zgodnie z § 20 lub § 22 ust. 1;

4) reklam stanowiących wizualizację inwestycji realizowanej na danym terenie zgodnie z § 23.”


Data dodania 15 listopada 2021