O sytuację komunikacyjną
Pytanie: Chciałabym spytać o sytuację komunikacyjną i ewentualne plany inwestycyjne miasta w związku z funkcjonowaniem tunelu. Czy ruch generowany przez tunel wymaga podjęcia inwestycji związanych ze zwiększeniem przepustowości dróg i liczby miejsc parkingowych w mieście? Czy tego typu inwestycje są obecnie planowane?
Jak oceniają Państwo tegoroczne wakacje pod względem liczy turystów w mieście (o ile na tym etapie można robić już takie podsumowania) – to był inny sezon niż poprzednie? Jakiego ruchu spodziewają się Państwo po zakończeniu sezonu – czy będzie on taki jak w poprzednich latach?
Czy na sytuację komunikacyjną w mieście będzie miało wpływ przyszłoroczne otwarcie dwóch odcinków drogi ekspresowej S3 przed Świnoujściem? Czy istnieje ryzyko, że przed tunelem, w miejscu gdzie dwujezdniowa ekspresówka będzie przechodziła w drogę jednojezdniową będzie dochodziło do zatorów? Jakie znaczenie dla miasta będzie miała inwestycja związana z S3?
Redakcja: rynekinfrastruktury.pl
Odpowiedź: Po otwarciu tunelu, przez niemal dwa miesiące zarejestrowaliśmy przejazd 800 tys aut (w obie strony). Dziennie przejeżdża średnio 15-16 tys. Promami mogliśmy przeprawić około 12 tys dziennie. Ruch więc, zgodnie z oczekiwaniami, zwiększył się. Generuje to oczywiście - szczególnie w weekendy - kłopoty ze znalezieniem miejsc parkingowych - ale głównie w Dzielnicy Nadmorskiej. Ma to związek przede wszystkim z faktem, że przyjeżdża do Świnoujścia więcej turystów jednodniowych oraz z tym, że w weekend nie funkcjonuje SPP, przez co miejsca parkingowe błyskawicznie się zapełniają. Jednak w centrum o miejsce parkingowe nie jest trudno. Rotację wymusza SPP oraz Miejskie Parkingi Niestrzeżone uruchomione przed otwarciem tunelu. Inwestycje drogowe związane z budową tunelu na wyspie Uznam zostały oddane jeszcze przed jego otwarciem. To miejska obwodnica wschodnia, która ma odciążać skrzyżowanie z ul. Grunwaldzką, gdzie prowadzi trasa ku granicy z Niemcami oraz (do niedawna) jedyna możliwość dojazdu z promów (teraz tunelu) do centrum. Obwodnicą dostaniemy się do centrum, a kolejna drogowa inwestycja, która będzie kierowała ruch ku Dzielnicy Nadmorskiej, to plany budowy ul. Nowojachtowej. Po wakacjach planowane jest otwarcie pierwszego parkingu wielopoziomowego w centrum. Kolejne trzy umowy z inwestorami prywatnymi na budowę parkingów są już podpisane. Mają powstać w Dzielnicy Nadmorskiej oraz w centrum właśnie.
Choć nie policzyliśmy jeszcze wszystkich wpływów z opłaty uzdrowiskowej, którą turyści zostawili w mieście, to są one wyższe niż w roku ub. Fakt, że kwota się zwiększyła (z 4,80 zł do 5,40 zł) jednak mimo to z przeliczenia wynika, że turystów było więcej. Precyzyjne liczby znane będą pewnie pod koniec września. Nic stoi na przeszkodzie, by sądzić, że po zakończeniu sezonu wysokiego, zmieni się coś w napływie turystów do Świnoujścia. Chyba że na plus dzięki otwarciu tunelu i łatwiejszemu dojazdowi do miasta.
Sytuacja z oddaniem ostatniego odcinka S3 na pewno spowoduje, że unikniemy zatorów drogowych czy wielokilometrowych korków tuż za Szczecinem, jakie niejednokrotnie mogliśmy obserwować w tym sezonie letnim. Trwająca budowa mocno spowalniała ruch w kierunku miasta, natomiast nie obawiamy się, że jej zakończenie doprowadzi do zatorów w samym mieście. W ramach inwestycji powstać mają bowiem bypasy, które rozprowadzą ruch samochodów ciężarowych zmierzających do portu i terminalu promowego, by nie przejeżdżały one przez usytuowane przed tunelem rondo.
Data dodania 05 września 2023