Sprawa opłaty za przejazd mostem Wolin-Karsibór. Czy nie obawiacie się protestów ze strony mieszkańców? Prezydent byłby złym gospodarzem miasta, gdyby nie skorzystał ze wszystkich możliwości, jakie daje mu prawo do wzmocnienia budżetu miasta 8. milionami złotych z odzyskanego podatku VAT. Spotyka się już nawet z takimi zarzutami.W tej sprawie wypowiedziała się nawet pozytywnie Północna Izba Gospodarcza, popierając działania prezydenta w tej sprawie.
Kryzys dosięga również najbogatsze miasta w Polsce. Dziś instytucje rządowe starają się przerzucić odpowiedzialność za jego przetrwanie na samorządy. Brakuje pieniędzy na przeprawy promowe; subwencja oświatowa nie pokrywa nawet wydatków na wynagrodzenia jej pracowników. Nie chcemy wzorem innych gmin likwidować placówek oświatowych i służby zdrowia.
Faktem jest, że podczas ostatniego zebrania w sołectwie Karsibór, mieszkańcy wyspy opowiedzieli się za niewprowadzaniem opłat za przejazd nowym mostem, ale tak naprawdę ostateczna decyzja należy do kompetencji rady miasta. Tym bardziej, że 41 milionowy koszt inwestycji ponieśli wszyscy mieszkańcy,a patrząc na strukturę demograficzną, zdecydowanie większy mieszkańcy lewobrzeża.
Dziś jesteśmy silniejsi o argumenty przedstawione nam przez ministerstwo finansów.Posiadamy opinię indywidualną, która jednoznacznie mówi, że działania w sprawie odzyskania podatku VAT od tej konkretnej inwestycji są zgodne z prawem.
Przykrym - choć oczywiście można zrozumieć ich emocje - jest to, że mieszkańcy Karsiboru nie rozumieją , iż wszystkie podejmowane działania są - mówiąc kolokwialne - dla ich dobra.Część środków zostałaby spożytkowana na inwestycję budowy sieci kanalizacyjnej na wyspie Karsibór.
Koszt inwestycji budowy kanalizacji, to kwota przy zrealizowaniu wszystkich trzech etapów, które zakończą się likwidacją szamb - 10 do 12 milionów złotych.Tylko na pierwszy etap potrzeba 2 milionów złotych.Piękny most,kanalizacja i następnie remont ulicy 1. Maja uczyniłyby z tej wyspy "perełkę".
Dziś ciężko jest odpowiedzieć na pytanie: kiedy bez tych pierwszych dwóch milionów, pochodzących z odzyskanego VAT-u, będzie można rozpocząć inwestycje.
Niektórzy twierdzą ,że koszt inwestycji byłby niższy gdyby został zrealizowany ze środków zewnętrznych.
Nie było jednak możliwości dofianasowania budowy mostu ze środków zewnętrznych, zarówno krajowych ,jak i unijnych.Jest to zarzut na miarę przedstawianego w mediach przez jednego z kandydatów na prezydenta abstrakcyjnego pomysłu, że most mogłoby wybudować Polskie LNG.
Składaliśmy wniosek do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego o dofinansowanie inwestycji, jako strategicznej z punktu widzenia regionu. Niestety nasza aplikacja została odrzucona. Nie kwalifikowaliśmy się też do innych projektów, ze względu na chociażby zbyt małe natężenie ruchu samochodowo osobowego i towarowego na moście.
W związku z tym , że most posiadał dopuszczenie do ruchu tylko do 2012 roku, prezydent nie miał innej możliwości ,jak podjęcie decyzji o sfinansowaniu budowy mostu ze środków miasta.
Mam nadzieję, że radni to zrozumieją. Z chwilą, gdy opłata, przecież tak naprawdę niewielka- 83 grosze miesięcznie - zostanie wprowadzona i odzyskamy VAT, nic nie będzie stałona przeszkodzie, aby zrealizować wiele nowych miejskich inwestycji..Będziemy rozmawiać z radnymi,przekazując im naszą argumentację. Mamy nadzieję na zrozumienie faktu, iż prezydent walczy o dobro mieszkańców całego miasta.
Nowy most oddany do użytku 6.grudnia ubiegłego roku Nowy most to największa w ostatnich latach inwestycja w pełni sfinansowana przez miasto. Jego budowa wraz z rozbiórką starego ,która zakończy się w czerwcu bieżącego roku, wyniosła 41 mln złotych.
Wykonawcą inwestycji było konsorcjum firm Polimex -Mostostal S.A. Warszawa oraz Zakład Robót Hydrotechnicznych i Podwodnych UW Service sp. z o.o. Szczecin. Prace trwały od początku ubiegłego roku. Nowy most ma 407 metrów długości i 9,3 metra szerokości, dwupasmową jezdnię, chodnik dla pieszych.
Nowe połączenie zastąpiło stary, mocno już wysłużony most Piastowski, który powstał ponad 45 lat temu. Miał zaledwie 370 metrów długości i 4,20 metry szerokości. Z tego powodu obowiązywał na nim ruch wahadłowy.
Data dodania
23 kwietnia 2013