W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest piątek 04 lipca 2025 r. Godzina 20:12

O nowe zasady odbioru śmieci

Czy prawdą jest ,że w UM czy ZGM (?)planowane jest utworzenie jakiegoś nowego oddziału/komórki czy działu do pilnowania i kontrolowania “ Ustawy Śmieciowej “ ? Ile osób ma być w niej zatrudnionych, z jakimi wynagrodzeniami i co będzie należało do ich obowiązków? Jaki będzie koszt działalności takiej komórki ?

Dalej czytelnik pyta:

- dlaczego kiedy były wysyłane przez UM ankiety dotyczące sposobu segregacji śmieci ( np. do zarządów spółdzielni ), nie było przy każdym ze sposobów podanego kosztu w przeliczeniu np. na jednego lokatora czy kosztu zależnego od zużycia wody ?Różne koszty były dopiero później podane. Dlaczego ?

"W przypadku dostarczenia wody bieżącej do lokali mieszkalnych w jej cenie jest wliczony koszt dostarczonego 1 m sześciennego wody + koszt odprowadzonych powstałych ścieków (dlatego przy założeniu oddzielnego licznika na wodę do podlewania ogródka cena za 1 m3 jest niższa – nie ma ścieków ). Więc cena ustalona w tym przeliczniku za śmieci jest wyższa niż koszt dostarczonej wody (odprowadzone ścieki są jednym ze składników całej ceny). Ponadto ten przelicznik w zależności od dostarczonej wody  jest ceną za jaką wielkość śmieci - za kilogram , za litr czy jak ?"- pyta nasz Czytelnik.

 - Kolejne  pytanie Czytelnika: "Skoro są tak tak duże podwyżki za wywóz śmieci ( ponoć cena powstała po symulacji i dziwnych obliczeniach Pani Michalskiej / czyt. jej zespołu ) to oznacza to że REMONDIS był przedtem nierentowny ? Czy z tego tytułu ponosił straty zamiast zysku ? Czy ta firma bawiła się w filantropa .............. samarytanina i dokładała do interesu czy osiągała konkretne profity ?"

- Kolejne  pytanie Czyetlnika: "Czy cena obecnie nie segregowanych śmieci będzie podobna do ceny nie segregowanych śmieci po wejściu w życie ustawy ( np. za 1m3  ) ? " Czytelnik uważa, że w blokach będzie małe prawdopodobieństwo segregacji śmieci tym bardziej , że ponoć będzie wymóg mycia np. opakowań wodą której zużycie będzie miało wpływna opłaty za śmieci  co nie było podane w czasie rozsyłania ankiety.


- Czy  to prawda,że opakowania przed  wyrzuceniem do śmieci trzeba będzie umyć?

- Kolejne  pytanie Czyetlnika: "Dlaczego za pomocą ustawy która miała uszczelnić / zlikwidować/ wzmóc segregację i kontrolę zarządzania odpadami próbuje się wyciągać kasę? skąd tak drastyczne podwyżki ?"

Odpowiedź

Zmiany w gospodarowaniu odpadami komunalnymi i zrzucenie tego obowiązku na barki samorządów narzucił rząd. Nie tylko w Świnoujściu, ale także w innych polskich miejscowościach, często niejasne nowe przepisy powodują wiele problemów i wzbudzają kontrowersje zarówno wśród urzędników, którzy muszą je wprowadzić w życie, jak i samych mieszkańców, których one dotyczą. Niemal codziennie media donoszą o kolejnych tego przykładach. My staramy się, aby przepisy były wprowadzane w zrozumiały dla zarządców spółdzielni i wspólnot oraz właścicieli nieruchomości sposób. Stąd spotkania środowiskowe, mobilne punkty informacyjne.

Niestety, dla wszystkich samorządów nowe zasady gospodarowania odpadami komunalnymi oznaczają również konieczność zatrudnienia dodatkowych pracowników do obsługi systemu gospodarki odpadami komunalnymi. W zakresie ich obowiązków będą przede wszystkim: wprowadzanie i sprawdzanie deklaracji, wszczynanie postępowań administracyjnych w sytuacji, gdy właściciel zamieszkałej nieruchomości nie złożył deklaracji, nadzór i rozliczenie z firmą odbierającą i zagospodarowująca odpady, wszelkiego rodzaju sprawozdawczość, księgowość, której prowadzenie narzuca ustawa, jak również analiza struktury wytworzonych odpadów.

 Chcąc maksymalnie obniżyć koszty w świnoujskim urzędzie miasta nie planuje się utworzenia dodatkowej komórki. Do organizacji i kontroli zapisów tzw. „uchwały śmieciowej” planuje się oddelegowanie w sumie 6 osób w Wydziale Ochrony Środowiska i Leśnictwa oraz podatkach z wynagrodzeniem adekwatnym do zajmowanego stanowiska. Część z nich zostanie przesunięta z innych wydziałów; 2.-3 urzędników trzeba będzie zatrudnić w drodze konkursu.

Decyzją świnoujskich radnych w naszym mieście przyjęto metodę naliczania opłaty za odbiór odpadów według zużycia wody w danej zamieszkanej nieruchomości, a nie wody i ścieków łącznie. W przypadku segregowania śmieci stawka wynosi 5, 07 złotych za 1 metr sześcienny zużytej wody, a niesegregowanych – 7, 60 zł. Cena wody i ścieków nie ma w tym przypadku znaczenia. Podobnie, jak ilość odpadów z poszczególnych nieruchomości. Opłata naliczana jest bowiem od ilości zużytej wody, a nie odpadów.

Właściciele nieruchomości posiadający drugi licznik na wodę tzw. bezpowrotnie zużytą (np. do podlewania ogródka) za tą część wody płacą niższe stawki: 0, 76 zł za 1 metr sześcienny wody w przypadku niesegregowania odpadów oraz 0, 50 zł za 1 metr sześcienny w przypadku, gdy będą segregować odpady.

Pojemniki plastikowe, które trafiać będą do pojemników na odpady segregowane, nie muszą być myte, ale opróżnione z zawartości. W przeciwnym razie należy je wrzucić do pojemnika lub worka z odpadami zmieszanymi.

Wysyłając informację o metodach naliczania opłaty nie można było podać wyliczeń stawki przypadającej na jednego mieszkańca, ponieważ nie było wówczas jednoznacznie określonego przez radnych zakresu świadczonych usług w stosunku do właścicieli nieruchomości, tzw. odbioru u źródła; to znaczy nie było ustalonej częstotliwości odbioru odpadów, rodzaju odpadów, jakie są odbierane u źródła, a jakie właściciel nieruchomości zobowiązany jest dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów. To z kolei wpływało na zmiany w wysokości stawki opłaty za odbiór śmieci, jaką ponosić mają właściciele nieruchomości.

Trudno porównać obecne opłaty za odpady niesegregowane i te, które będą obowiązywały od 1 lipca 2013. Wynika to z tego, że nowa stawka obejmuje: odbiór każdej ilości odpadów komunalnych zmieszanych, jak i selektywnie zbieranych, w tym gabarytów, elektrosprzętu, odpadów budowlanych, gruzu, a ponadto wyposażenie nieruchomości w pojemniki i dbanie o ich odpowiedni stan sanitarno –techniczny, jak również możliwość bezpłatnego oddania odpadów do punktu selektywnej zbiórki.  Natomiast dotychczas obowiązująca cena tego nie obejmowała. Właściciel płacił za wywóz odpadów zmieszanych w konkretnej pojemności. Natomiast pozostałe usługi, jak przykładowo gruz, musiał dodatkowo zamawiać i ponosić z tego tytułu dodatkową opłatę.

Przyjęte stawki nie oznaczają drastycznych podwyżek. W wielu przypadkach właściciele nieruchomości przekonali się, że będą mniej płacić za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, niż do tej pory. Średnie miesięczne zużycie wody w przypadku jednej osoby wynosi 3 metry. W przypadku zamieszkiwania w danej nieruchomości jednej osoby, do tej pory miesięczna opłata za odbiór śmieci wynosiła ponad 30 złotych. Tymczasem od lipca tego roku przy selektywnej zbiórki odpadów będzie to kwota 15, 21 złotych, a nieselektywnej – 21, 18 złotych.

Nie jestem upoważniony do określenia kondycji finansowej spółki Remondis; mam tylko nadzieję, że da ona sobie radę z nałożonymi na nią zapisami specyfikacji przetargu obowiązkami.

Tych wszystkich, którzy nadal nie rozumieją zasad wypełniania deklaracji zapraszam do punktów konsultacyjnych, codziennie w urzędzie miasta, w dniach 17 czerwca na Warszowie, 18 czerwca w Przytorze, a 19 w Karsiborze.

Otwarcie punktu konsultacyjnego w rzędzie miasta, w poniedziałki i czwartki zostało przedłużone do godziny 17.00.

Data dodania 12 czerwca 2013