W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest wtorek 13 maja 2025 r. Godzina 20:58

Przeprawy promowe i dodatkowe promy

Czytelnik pyta, dlaczego w weekend nie ma trzech promów Bielik. W każdym razie po południu nie pływały. Jak na dziś wygląda kwestia utrzymania przepraw. Prognozy były takie,że nie starczy pieniędzy na całe lato. A jesienią to zdaje się nawet ograniczenia kursowania promów miały być. Jak wygląda sprawa pozyskania większej subwencji? Ile pieniędzy już wydano na utrzymanie przepraw w tym roku, ile jeszcze jest.
W ostatni weekend było tak wielu turystów, którzy chcieli wjechać i wyjechać ze Świnoujścia, iż zaistniała konieczność i zostały wprowadzone dodatkowe promy zarówno na przeprawie Centrum, obsługiwanej przez promy Karsibór, jak i przeprawie Warszów którą obsługują  promy Bielik. Na tej ostatniej trzeci prom pływał do godziny 21.00.
Dodatkowe promy wprowadzane są w razie konieczności, jeżeli dyżurny dyspozytor widzi na podglądzie, że kolejka oczekujących jest wyjątkowo duża. Jeżeli nie kursują  po dwa promy na każdej przeprawie, aby nie  notować pustych rejsów, a co za tym idzie nie zużywać niepotrzebnie paliwa.
Wprowadzenie dodatkowych promów w sezonie letnim to koszt 500 tysięcy złotych dodatkowo.
 
Szkoda, że nie udało nam się przekonać Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej do tego, aby podniósł subwencję na promy.
Pierwszą taką próbę podjął Prezydent Świnoujścia już w grudniu ubiegłego roku, gdy  skierował do ministra wniosek o dofinansowanie w kwocie 26 milionów złotych z rezerwy subwencji ogólnej na rok 2013 przepraw promowych w Świnoujściu.

Byłaby  to kwota o 4 miliony wyższa niż miasto otrzymywało do tej pory.

Prezydent miał nadzieję przedstawić swoją argumentację podczas Zespołu ds.Infrastruktury działającej w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu. Miała się ona odbyć w dniu 24 kwietnia w Warszawie. Została ona odwołana , w tym samym dniu otrzymaliśmy lakoniczną ,pisemną informację z ministerstwa , że dofinansowanie pozostanie na dotychczasowym poziomie.Nie mieliśmy szans porozmawiać z ministrem podczas jego ostatniego pobytu w Świnoujściu.Nie pomogła siła negocjacji pani Poseł.

Rządowa subwencja na bieżące utrzymanie świnoujskich przepraw promowych w wysokości 22 mln złotych miasto otrzymuje od 2008 roku. Wcześniej od 2003 roku była to kwota 19,3 mln złotych. Subwencję udało się zwiększyć dzięki staraniom Prezydenta  Janusza Żmurkiewicza oraz przedstawicielom innych samorządów zrzeszonych w Związku Miast Polskich, którzy poparli wniosek prezydenta Świnoujścia o przyznanie dodatkowych milionów w rezerwy budżetowej na rok 2008. Wśród popierających był także ówczesny wojewoda zachodniopomorski. W tegorocznym budżecie miasta zabezpieczono kwotę 27,5 miliona złotych,to jest na poziomie wydatków z roku ubiegłego, kiedy to wkład własny miasta wyniósł 5,56 miliona złotych,bez wydatków inwestycyjnych na remont promu w kwocie 13,6 miliona złotych.

W naszej,  w tym przede wszystkim dyrekcji Żeglugi Świnoujskiej,  opinii utrzymanie dofianasowania na dotychczasowym poziomie jest niewystarczające. Środki niezbędne do utrzymania przepraw zarówno miejskiej, jak i ogólnodostępnej osobowo towarowej na poziomie zadawalającym mieszkańców i gości miasta oscylują według wyliczeń na kwotę 31 milionów złotych.

Główną przyczyną stale rosnących kosztów utrzymania przepraw promowych jest znaczący wzrost cen paliw. Wydatki na oleje i paliwo w poszczególnych latach wyniosły: 2009 -   6,7 mln,   2010 -   7,2 mln ,w roku 2011 - 10,8 mln. Powyższe powoduje, że Miasto jest zmuszone z własnego budżetu dopłacać znaczne środki finansowe, aby przeprawy mogły funkcjonować  przynajmniej na dotychczasowym poziomie usług. A trzeba zaznaczyć, że oczekiwania użytkowników przepraw rosną wskutek ogólnego wzrostu natężenia ruchu samochodowego.  Świnoujście stało sie jednym z najatrakcyjniejszych kurortów i miejsc wypoczynku turystów z Polski i zagranicy. Spowodowało to właśnie konieczność wprowadzenie w ostatnich latach dodatkowych kursów promów w sezonie letnim.

Zważywszy na fakt, iż promy typu Karsibór eksploatowane są już ponad 35 lat; Bieliki ponad 15- każda dodatkowa godzina pracy tych jednostek ,to wyższe koszty eksploatacji, w tym remontów bieżących.Tu należy się duży ukłon w stronę marynarzy i pracowników, szczególnie warsztatów Żeglugi Świnoujskiej.

Wydatki na utrzymanie przepraw promowych zostały ograniczone do naprawdę niezbędnych. Odbija się to chociażby na wynagrodzeniach pracowników Żeglugi Świnoujskiej. Ciężko nam będzie wyasygnować większe środki na utrzymanie przepraw promowych, niż ujęto to w budżecie na 2013 rok, gdyż nie dysponujemy  tak znaczącą nadwyżką operacyjną. W bieżącym roku gros środków przeznaczyć trzeba na właściwe funkcjonowanie służby zdrowia i opieki medycznej w tym szpitala miejskiego, pomocy społecznej oraz oświaty, w utrzymanie której angażujemy ponad 24 miliony złotych środków własnych.

Do dnia dzisiejszego Świnoujskie przeprawy pochłonęły 16 milionów złotych.

Dopóki nie zostanie zrealizowana stała przeprawa pomiędzy wyspami Uznam i Wolin,promy są naszą koniecznością ,ale i głównym problemem z którym przyjdzie się nam zmierzyć.Zrobimy wszystko ,aby przeprawy funkcjonowały bez zastrzeżeń.


Data dodania 23 sierpnia 2013