Przeprawy promowe i dodatkowe promy
Byłaby to kwota o 4 miliony wyższa niż miasto otrzymywało do tej pory.
Prezydent miał nadzieję przedstawić swoją argumentację podczas Zespołu ds.Infrastruktury działającej w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu. Miała się ona odbyć w dniu 24 kwietnia w Warszawie. Została ona odwołana , w tym samym dniu otrzymaliśmy lakoniczną ,pisemną informację z ministerstwa , że dofinansowanie pozostanie na dotychczasowym poziomie.Nie mieliśmy szans porozmawiać z ministrem podczas jego ostatniego pobytu w Świnoujściu.Nie pomogła siła negocjacji pani Poseł.
Rządowa subwencja na bieżące utrzymanie świnoujskich przepraw promowych w wysokości 22 mln złotych miasto otrzymuje od 2008 roku. Wcześniej od 2003 roku była to kwota 19,3 mln złotych. Subwencję udało się zwiększyć dzięki staraniom Prezydenta Janusza Żmurkiewicza oraz przedstawicielom innych samorządów zrzeszonych w Związku Miast Polskich, którzy poparli wniosek prezydenta Świnoujścia o przyznanie dodatkowych milionów w rezerwy budżetowej na rok 2008. Wśród popierających był także ówczesny wojewoda zachodniopomorski. W tegorocznym budżecie miasta zabezpieczono kwotę 27,5 miliona złotych,to jest na poziomie wydatków z roku ubiegłego, kiedy to wkład własny miasta wyniósł 5,56 miliona złotych,bez wydatków inwestycyjnych na remont promu w kwocie 13,6 miliona złotych.
W naszej, w tym przede wszystkim dyrekcji Żeglugi Świnoujskiej, opinii utrzymanie dofianasowania na dotychczasowym poziomie jest niewystarczające. Środki niezbędne do utrzymania przepraw zarówno miejskiej, jak i ogólnodostępnej osobowo towarowej na poziomie zadawalającym mieszkańców i gości miasta oscylują według wyliczeń na kwotę 31 milionów złotych.
Główną przyczyną stale rosnących kosztów utrzymania przepraw promowych jest znaczący wzrost cen paliw. Wydatki na oleje i paliwo w poszczególnych latach wyniosły: 2009 - 6,7 mln, 2010 - 7,2 mln ,w roku 2011 - 10,8 mln. Powyższe powoduje, że Miasto jest zmuszone z własnego budżetu dopłacać znaczne środki finansowe, aby przeprawy mogły funkcjonować przynajmniej na dotychczasowym poziomie usług. A trzeba zaznaczyć, że oczekiwania użytkowników przepraw rosną wskutek ogólnego wzrostu natężenia ruchu samochodowego. Świnoujście stało sie jednym z najatrakcyjniejszych kurortów i miejsc wypoczynku turystów z Polski i zagranicy. Spowodowało to właśnie konieczność wprowadzenie w ostatnich latach dodatkowych kursów promów w sezonie letnim.
Zważywszy na fakt, iż promy typu Karsibór eksploatowane są już ponad 35 lat; Bieliki ponad 15- każda dodatkowa godzina pracy tych jednostek ,to wyższe koszty eksploatacji, w tym remontów bieżących.Tu należy się duży ukłon w stronę marynarzy i pracowników, szczególnie warsztatów Żeglugi Świnoujskiej.
Wydatki na utrzymanie przepraw promowych zostały ograniczone do naprawdę niezbędnych. Odbija się to chociażby na wynagrodzeniach pracowników Żeglugi Świnoujskiej. Ciężko nam będzie wyasygnować większe środki na utrzymanie przepraw promowych, niż ujęto to w budżecie na 2013 rok, gdyż nie dysponujemy tak znaczącą nadwyżką operacyjną. W bieżącym roku gros środków przeznaczyć trzeba na właściwe funkcjonowanie służby zdrowia i opieki medycznej w tym szpitala miejskiego, pomocy społecznej oraz oświaty, w utrzymanie której angażujemy ponad 24 miliony złotych środków własnych.
Do dnia dzisiejszego Świnoujskie przeprawy pochłonęły 16 milionów złotych.
Dopóki nie zostanie zrealizowana stała przeprawa pomiędzy wyspami Uznam i Wolin,promy są naszą koniecznością ,ale i głównym problemem z którym przyjdzie się nam zmierzyć.Zrobimy wszystko ,aby przeprawy funkcjonowały bez zastrzeżeń.
Data dodania 23 sierpnia 2013