W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest środa 14 maja 2025 r. Godzina 10:51

O dodatkowe promy poza sezonem letnim

Chciałabym zapytać o promy Bielik, a dokładnie: dlaczego w weekend np. w piątek szczególnie w godzinach popołudniowych, kiedy kolejka na prom bielik jest duża nie ma dodatkowego promu tak jak w sezonie letnim?
Podobnie dzieje się w niedziele, gdy dużo osób wraca z weekendowych
wyjazdów, kolejka na prom Bielik po stronie Warszowa również jest duża.
Chciałabym więc zapytać dlaczego nie ma wprowadzonego w tym czasie
dodatkowego promu aby ułatwić mieszkańcom powrót do domu?

Decyzją Prezydenta Miasta, dwa dodatkowe promy obsługiwały  świnoujskie przeprawy  w sezonie letnim. W tym newralgicznym okresie, kiedy do miasta zjeżdża najwięcej turystów, konieczność korzystania z promów musi być jak najmniej uciążliwa. W przeciwnym razie straciłoby na tym miasto i mieszkańcy, których wielu żyje z turystyki.
Koszt włączenia do eksploatacji dodatkowych promów  jest bardzo duży i tylko w tym roku wyniósł,w sezonie letnim, ponad pół miliona złotych.
Zdajemy sobie sprawę, że także poza sezonem, w weekendy, czas oczekiwania na przeprawę trwa godzinę i dłużej. Dlatego też w przypadku wystąpienia długich kolejek na przeprawach, tak jak chociażby w ostatni weekend, jednostki kursują nieregularnie w systemie wahadłowym. Dzięki temu skraca się czas oczekiwania na przeprawę.
Chciałbym przypomnieć mieszkańcom i gościom Świnoujścia, że czas oczekiwania na przeprawy można sprawdzić w internecie, wpisując w przeglądarkach komórek czy komputerów adres: www.przeprawa.sw.pl

Utrzymanie obu przepraw łączących Świnoujście z resztą kraju kosztuje rocznie przynajmniej 28 mln złotych. Gdyby promy przez cały rok miały kursować  z częstotliwością zadowalająca mieszkańców i gości, to potrzeba byłoby przynajmniej 32 mln zł.

Tymczasem, mimo starań władz miasta, rząd od 5 lat nie zwiększył  subwencji na utrzymanie świnoujskich przepraw i nadal wynosi ona 22 mln złotych. Resztę samorząd musi dokładać z własnego budżetu.

Przyczyną rosnących kosztów utrzymania jest przede wszystkim wzrost cen paliwa. Dla porównania w 2009 roku była to kwota 6,7 mln złotych, obecnie prawie dwukrotnie wyższa.  Do tego dochodzi również konieczność modernizacji najstarszych, już niemal 40-letnich promów typu "Karsibór". Koszt jednego remontu to około 14 mln złotych. Do tej pory udało się przeprowadzić jeden w ubiegłym roku.

Data dodania 07 października 2013