W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest środa 14 maja 2025 r. Godzina 19:45

O pieniądze na utrzymanie przepraw promowych w 2014 roku

Staracie się o większą subwencję na utrzymanie przepraw? Ile pieniędzy potrzeba na przyszły rok? Co jest w tej sprawie robione? Czy starczy pieniędzy na utrzymanie przepraw w tym roku? Mówiło się, że już jesienią może być z przeprawami problem,bo nie ma środków.Jak to wygląda w tej chwili? Będą kolejne ograniczenia w funkcjonowaniu promów? Jeśli nie,to skąd wzieliście te brakujące środki na utrzymanie przepraw ( kosztem czego sfinansowano przeprawę- czyli skąd zabraliście środki, by było na promy). Jaka to jest kwota? Ile w sumie będzie kosztowało w tym roku utrzymanie przepraw?
Rządowa subwencja na bieżące utrzymanie świnoujskich przepraw promowych w wysokości 22 mln złotych miasto otrzymuje od 2008 roku. Wcześniej od 2003 roku była to kwota 19, 3 mln złotych. Subwencję udało się zwiększyć dzięki staraniom Prezydenta  Janusza Żmurkiewicza oraz przedstawicieli innych samorządów zrzeszonych w Związku Miast Polskich, którzy poparli wówczas wniosek Prezydenta Świnoujścia o przyznanie dodatkowych milionów w rezerwy budżetowej na rok 2008. Wśród popierających był także ówczesny Wojewoda Zachodniopomorski.

W naszej,  w tym przede wszystkim dyrekcji Żeglugi Świnoujskiej,  opinii utrzymanie dofinansowania na dotychczasowym poziomie jest niewystarczające. Środki niezbędne do utrzymania przepraw zarówno miejskiej, jak i ogólnodostępnej osobowo towarowej na poziomie zadawalającym mieszkańców i gości miasta oscylują według wyliczeń na kwotę 31 – 32 milionów złotych.

Główną przyczyną stale rosnących kosztów utrzymania przepraw promowych jest znaczący wzrost cen paliw. Wydatki na oleje i paliwo znacząco wzrosły; w roku 2009 wyniosły -   6, 7 mln,    2010 roku 2012 – około 11 milionów. Powyższe powoduje, że Miasto jest zmuszone z własnego budżetu dopłacać znaczne środki finansowe, aby przeprawy mogły funkcjonować  przynajmniej na dotychczasowym poziomie usług. A trzeba zaznaczyć, że oczekiwania użytkowników przepraw rosną wskutek ogólnego wzrostu natężenia ruchu samochodowego.  Świnoujście stało się jednym z najatrakcyjniejszych kurortów i miejsc wypoczynku turystów z Polski i zagranicy. Spowodowało to właśnie konieczność wprowadzenie dodatkowych kursów promów w sezonie letnim, co kosztowało budżet miasta dodatkowe pół miliona złotych.

Zważywszy na fakt, iż promy typu Karsibór eksploatowane są już ponad 35 lat; Bieliki ponad 15- każda dodatkowa godzina pracy tych jednostek, to wyższe koszty eksploatacji, w tym remontów bieżących. Tu należy się duży ukłon w stronę marynarzy i pracowników, szczególnie warsztatów Żeglugi Świnoujskiej.

Wydatki na utrzymanie przepraw promowych zostały ograniczone do naprawdę niezbędnych. Odbija się to chociażby na wynagrodzeniach pracowników Żeglugi Świnoujskiej. Ciężko nam będzie wyasygnować większe środki na utrzymanie przepraw promowych, gdyż nie będziemy dysponować  tak znaczącą nadwyżką operacyjną. W przyszłym roku gros środków przeznaczyć trzeba na właściwe funkcjonowanie służby zdrowia i opieki medycznej w tym szpitala miejskiego, pomocy społecznej oraz oświaty. Dopóki nie zostanie zrealizowana stała przeprawa pomiędzy wyspami Uznam i Wolin, promy są naszą koniecznością , ale i głównym problemem, z którym przyjdzie się nam zmierzyć. Zrobimy wszystko, aby przeprawy funkcjonowały bez zastrzeżeń.

Dlatego podobnie jak w latach ubiegłych skierujemy do końca roku na ręce Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej wniosek o wzrost subwencji na utrzymanie przepraw promowych w Świnoujściu.

Przedstawimy również swoją argumentację podczas Zespołu ds. Infrastruktury działającej w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu, na posiedzeniu Związku Miast Polskich, Związku Miast i Gmin Morskich.

O konieczności zwiększenia subwencji rozmawiał podczas ostatniego spotkania z ministrem Zbigniewem Rynasiewiczem Prezydent Janusz Żmurkiewicz.

Jak zawsze liczymy na przychylność i wsparcie naszych działań przez zachodniopomorskich parlamentarzystów

Data dodania 07 listopada 2013