W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest czwartek 15 maja 2025 r. Godzina 04:37

O sklepy wielkopowierzchniowe i ich wpływ na drobny handel

- Czy to czeka Świnoujście po otwarciu marketów?- pyta nasz Czytelnik. I przedstawia zdjęcie z Niemiec, gdzie w wielu miastach znaczna część lokali jest do wynajęcia, bo drobny handel wykończyły duże sklepy. Czy były przeprowadzane jakieś analizy, czy sklepy wielkopowierzchniowe nie wpłynęły niekorzystnie na drobny handel w naszym mieście? Niedawno Pan podawał wyniki badań, które pokazują,że sklepy sieciowe mają jeszcze tutaj perspektywy rozwoju. A co z drobnym handlem miejscowych?

 
Od 2006 roku ilość sklepów w Świnoujściu utrzymuje się na tym samym poziomie. Według danych Urzędu Statystycznego w  roku 2012 działało w Świnoujściu 786 drobnych sklepów różnych branż.

Najwięcej spożywczych (188), wielobranżowych (145) oraz z odzieżą (107). Podobna struktura sklepów w sieci handlowej jest także w innych miastach kraju. Zwykle ilościowo dominują właśnie placówki spożywcze, wielobranżowe i odzieżowe. Dobrym prognostykiem jest fakt, że wzrosło zatrudnienie w sklepach zatrudniających powyżej 9 osób -  z 551 w roku 2005 do 600 w roku  2012. W tym samym czasie w mieście przybyło sklepów wielkopowierzchniowych, które jak pokazują dane statystyczne nie wpłynęły negatywnie na ilość mniejszych sklepów.

W Świnoujściu na 1000 mieszkańców przypada 19,3 sklepów. To podobnie jak w innych miastach tej wielkości, a więcej niż na przykład w Szczecinie, gdzie współczynnik ten wynosi 11, 9 sklepów na 1000 mieszkańców. Podobnie jak w Gdańsku; analogicznie 11,1 na 1000 mieszkańców oraz Łodzi - 11,8 na 1000 mieszkańców. 

Oprócz wymienionych placówek handlowych w mieście działają również sklepy o powierzchni sprzedaży ponad 400. metrów kwadratowych sieci Lidl, Biedronka, Netto, Intermarche, Polo Market, a wkrótce oddany zostanie kolejny sieci Kaufland. Przy ulicy Dąbrowskiego z kolei rozpoczęła się budowa Galerii Handlowej Świnoujście.

W 2011 roku przeprowadzono badania na 800- osobowej, reprezentacyjnej grupie mieszkańców. Wyniki tego badania wskazują, że w ich ocenie  występują braki w formie handlu typu duże sklepy, supermarkety, centra handlowe we wszystkich branżach: spożywczej -  38,9 procent mieszkańców, odzież i obuwie - 64,9 procent, RTV AGD - 48,5 procent, meble i wyposażenie wnętrz - 56,7 procent, sport i turystyka -  51,5 procent, remontowo-budowlanej - 67,7 procent.

Na temat rozwoju sklepów wielkopowierzchniowych istnieją różne stanowiska. Z jednej strony – kupców, a z drugiej klientów, czyli mieszkańców. Z przeprowadzonych badań wynika, że w Świnoujściu 18,2 procent mieszkańców to zwolennicy tradycyjnego handlu, 35,7 procent popiera supermarkety i centra handlowe, a 46,1 procent jest za obiema, uzupełniającymi  się formami handlu. Najwięcej mieszkańców, bo 71, 8 procent, dokonuje  większość zakupów spożywczych w marketach. W tradycyjnych  sklepach zwykle większość zakupów spożywczych robi 24,8 procent, a na targowisku 3,4 procent ankietowanych.

Najwięcej, bo aż 80,5 procent mieszkańców Świnoujścia większość zakupów artykułów przemysłowych codziennego użytku ,przykładowo środki czystości, chemia gospodarcza robi w supermarketach. W tradycyjnych sklepach – 15,6 procent, a na targowisku 3,9 procent respondentów. Spośród ankietowanych mieszkańców Świnoujścia, na zakupy do innych miast udaje się 44, 8 procent. Najczęściej do Szczecina, ale także do Niemiec. Odwiedzają zwykle centra handlowo-usługowe, galeria handlowe i hipermarkety. Najczęściej kupują: odzież, markowe obuwie, artykuły budowlane, ogrodnicze, wyposażenie wnętrz, AGD i RTV, meble, artykuły spożywcze oraz sportowe.

Ankietowani odpowiadali również na pytanie, czy w Świnoujściu należy ograniczyć budowę supermarketów, centrów handlowych ze względu na ochronę lokalnego, tradycyjnego handlu.

Za ograniczeniem opowiada się 21,8 procent. Przeciwnych ograniczeniom budowy centrów handlowo-usługowych oraz supermarketów, aby chronić tradycyjny lokalny handel, jest 46,1 procent. Nie ma zdania na ten temat – 13,5 procent. Powstanie centrów handlowych w Świnoujściu to również możliwość przyciągnięcia klientów z sąsiednich gmin i choć w małym stopniu odebrania ich Szczecinowi.

To popyt określa podaż, ale aktualne wyniki badań wskazują, że w Świnoujściu jest miejsce i dla nowych galerii handlowych, których brak odczuwaliśmy i dla małych sklepów osiedlowych ,w których każdy z nas lubi robić mniejsze zakupy, czując się rozpoznawanym i traktowanym bezpośrednio, przyjaźnie przez obsługujących.

Data dodania 20 listopada 2013