O nowe możliwości finansowania budowy tunelu
Na ostatniej sesji prezydent wspominał, że pojawiły się nowe możliwości finansowania tunelu - jakie to możliwości?
Decyzja o finansowaniu stałego połączenia zapadnie w Warszawie, gdzie decydenci nie zawsze, siłą rzeczy, do końca orientują się w realiach komunikacyjnych Świnoujścia. Staramy się szczegółowo przedstawiać zatem realia funkcjonowania przepraw promowych. Jak ważna jest sprawa budowy tunelu pod Świną przekonały nas ostatnie wydarzenia związane z orkanem Ksawery czy spływająca co roku do morza kra, potrafiąca oderwać Świnoujście od reszty Polski.
Brak budowy stałej przeprawy może spowodować zastój naszego miasta. Z budżetu państwa rocznie wydatkowanych jest 22 mln zł na utrzymanie przepraw promowych, niedługo będziemy wnioskował o ok. 7-8 mln zł na remont jednego z promów. Ze środków miasta rocznie dokładamy do przepraw około 3-4 miliony złotych. Trzeba postawić sobie pytanie: jak długo jeszcze ma trwać ta prowizorka?
Poza tym należy podkreślić, że ten przedział czasowy jest ostatnim dzwonkiem, by zrealizować tę inwestycję. Po pierwsze, nie wyobrażamy sobie, by Świnoujście było w stanie do 2021 r. funkcjonować bez stałej przeprawy. Po drugie, w kolejnej unijnej perspektywie finansowej prawdopodobnie nie będzie już środków pomocowych z UE na tego rodzaju inwestycje.
Stąd bierze się nasza desperacja w walce o to największe od ponad 60. lat marzenie Świnoujścia. Podczas ostatniego spotkania w ministerstwie prezydent zadeklarował, że jesteśmy w stanie partycypować w kosztach finansowania tej inwestycji. Z PO IiŚ musiałoby w związku z tym zostać wydatkowane ok. 500 mln zł. Kwestia jest w tym, że lista kluczowych projektów na okres unijnej perspektywy 2014-20 jest już praktycznie zamknięta i możliwe są na niej tylko drobne retusze, na które w dodatku jest niewiele czasu. Ale mamy nadzieję, że owe 500 mln zł będzie właśnie takim działaniem, na który rząd wyrazi zgodę. Wkład własny Świnoujścia w budowę tunelu odbędzie się kosztem wielu wyrzeczeń, związanych z odstąpieniem od części inwestycji w obiekty oświatowe, kulturalne i sportowe. Ale mieszkańcy są chyba gotowi na takie wyrzeczenia, gdyż tunel jest dla nas absolutnym priorytetem.
Aktualnie przeprowadzamy, na prośbę ministerstwa, wszechstronną analizę modelu finansowania budowy stałego połączenia. Rozpatrujemy warianty w oparciu o partnerstwo publiczno prywatne, kredyt, który byłby spłacany z podatku, który będziemy otrzymywać od Polskiego LNG i dotacji na utrzymanie promów, warianty z tunelem płatnym i bezpłatnym.
Zostanie on przedstawiony w nowo powstałym ministerstwie infrastruktury i rozwoju na początku przyszłego roku.
Nie ukrywamy, że liczymy na dobrą wolę pani premier Elżbiety Bieńkowskiej, która zna problemy świnoujskich przepraw, z bezpośrednich spotkań z prezydentem Januszem Żmurkiewiczem, któremu tylko w tym roku wręczała nagrody w dwóch prestiżowych rankingach na najbardziej innowacyjne miasto w Polsce i za realizację transgranicznej promenady łączącej cesarskie uzdrowiska po polskiej i niemieckiej części wyspy Uznam.
Podczas ostatniego spotkania prezydent wręczył pani premier film o problemach Świnoujścia związanych z brakiem stałego połączenia.
Data dodania 09 grudnia 2013