W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest piątek 16 maja 2025 r. Godzina 03:15

O podsumwanie nowych zasad odbioru odpadów komunalnych

Robiliście już jakieś oceny gospodarki śmieciowej po zmianach przepisów? Jakie wnioski? Coś trzeba poprawić? Z czym jest kłopot i dlaczego? Pojemników na śmieci, przekazywanych mieszkańcom, jest wystarczająca liczba? Wszyscy złożyli deklaracje? Ilu mieszkańców?A co z tymi, co tego nie zrobili? A finansowo jak to wygląda? czy mieszkańcy w całości płacą za śmieci? Ile osób zatrudniono w związku z wprowadzeniem nowego systemu gospodarki śmieciowej? czym się te osoby zajmują? Będą potrzebne dodatkowe osoby? Do czego? Ile? kiedy będzie nabór? Planujecie wprowadzenie jakiś zmian czy korekt w systemie gospodarki śmieciowej w mieście? Jakich? Czy ubyło dzikich wysypisk?

Liczba i rodzaj pojemników, jakie potrzebne są na poszczególnych posesjach, nie są narzucone przez miasto. O tym decydują sami właściciele lub zarządcy nieruchomości. Tuż przed wejściem w życie nowych zasad odbioru odpadów komunalnych, każdy z nich składał deklarację w tej sprawie. Jeżeli w trakcie użytkowania okazuje się, że podane przez administratora  rodzaj lub ilość pojemników jest niewystarczająca, wówczas można to zmienić, kontaktując się bezpośrednio z firmą odbierającą odpady, podając jakich i ile faktycznie pojemników jest potrzebnych na danej posesji.

Największym problem jest to, że nie wszyscy mieszkańcy przestrzegają terminów odbioru odpadów tzw. wielkogabarytowych. Zdarza się - choć należy przyznać, że już znacznie rzadziej  niż na początku obowiązywania nowych zasad odbioru odpadów -że niektórzy wystawiają gabaryty po terminie lub na długo przed nim. Harmonogramy odbioru tego typu odpadów z poszczególnych posesji znajdują się na oficjalnej stronie internetowej Miasta Świnoujście www.swinoujście.pl w zakładce „gospodarka odpadami”. Zarządcy budynków wielolokalowych mają również obowiązek poinformowania swoich mieszkańców o datach odbioru takich odpadów, chociażby poprzez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń.

W związku ze zwiększeniem zadań związanych z realizacją i kontrolą  wykonania przepisów wynikających z konieczności wprowadzenia tzw. uchwał "śmieciowych" do pracy w Wydziale Ochrony Środowiska i Leśnictwa została zatrudniona 1 osoba, a kolejna została przesunięta z innego wydziału. Z tego samego tytułu do Wydziału Podatków i Opłat Lokalnych przyjęto jedną osobę.

Na bieżąco weryfikowana jest liczba właścicieli nieruchomości, którzy powinni złożyć deklarację dotyczącą odbioru odpadów.  Na dzień dzisiejszy pracownicy Wydziału Ochrony Środowiska i Leśnictwa wysłali około 90. wezwań do jej złożenia oraz wyjaśnień: dlaczego do tej pory tego nie uczyniono. Jednocześnie Wydział Podatków i Opłat Lokalnych wysyła do tych właścicieli wezwania do zapłaty zaległej opłaty za odbiór odpadów komunalnych, począwszy od lipca tego roku.

W tej chwili nie są planowane zasadnicze zmiany w systemie gospodarki odpadami komunalnymi, w którego funkcjonowaniu nadrzędnym dokumentem jest przyjęta   przez parlament i obowiązująca w całym kraju tzw ustawa "śmieciowa".

Data dodania 19 grudnia 2013