W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Dziś jest piątek 16 maja 2025 r. Godzina 03:28

O promy na gaz

Polska Żegluga Morska zamawia promy na skroplony gaz. Czy rozważacie, by nasze też korzystały z tego paliwa? Przecież na miejscu będziemy mieli gazoport. Może byłoby taniej utrzymać wtedy promy?

Prace nad nowymi jednostkami wymusza na Polskiej Żegludze Morskiej tak zwana  dyrektywa siarkowa, która ma zacząć obowiązywać na Bałtyku od 2015 roku. Zgodnie z nią jednostki pływające po Bałtyku będą musiały być napędzane  bardziej ekologicznym paliwem. Trudno dziś jednoznacznie ocenić czy będzie to jednocześnie  paliwo tańsze. Przypuszczalnie dlatego też Polska Żegluga Morska nie wyklucza, że nowe jednostki będą napędzane dwoma rodzajami paliw, a nie tylko gazem.

Promy  Żeglugi Świnoujskiej nie pływają po Bałtyku. Wprowadzenie na nich nowego rodzaju paliwa oznaczałoby olbrzymie koszty przystosowania jednostek do gazu, co przy braku pewności, że w eksploatacji będzie to dużo tańsze paliwo, niż obecne, stawia tę operację pod dużym znakiem zapytania. Modernizacja napędu w jednym tylko „Karsiborze” kosztowała niemal 14 mln złotych. Budowa kilku nowych promów napędzanych  gazem wraz z nowymi nabrzeżami ,zbiornikami do tankowania paliwa, przekracza możliwości budżetowe miasta. Byłyby to kwoty rzędu kilkuset milionów złotych. Nigdy zresztą wcześniej budowa jednostek obsługujących świnoujskie przeprawy nie była finansowana z budżetu miasta; środki pochodziły ze skarbu  państwa.

Podobnie, jak w przypadku nowych promów PŻM, nie wiadomo czy nasze jednostki mogłyby kupować gaz bezpośrednio z terminala LGN. Jeżeli nawet tak, musiałaby tam wtedy powstać odpowiednia infrastruktura.

Poza tym analizy techniczno ekonomiczno środowiskowe jednoznacznie już wskazały, że najbardziej optymalnym dla Świnoujścia rozwiązanie, szczególnie dla jego  społeczno gospodarczego rozwoju, jest inwestycja stałego połączenia wysp Uznam i Wolin.  I w tym kierunku zmierzają wysiłki lokalnego samorządu.Zastąpienie jednych promów drugimi, nawet nowocześniejszymi i bardziej ekologicznymi, przy stałym wzroście ilości pojazdów obsługiwanych przez jednostki pływające, nie usprawni komunikacji pomiędzy wyspami.


Data dodania 13 stycznia 2014