Wykonawca przejął plac budowy tunelu pod Świną
Dzisiaj, tj. w piątek 18 października 2019 r. odbyło się w Urzędzie Miasta Świnoujście przekazanie placu budowy dla „Stałego połączenia wysp Wolin i Uznam – tunelu pod Świną” wykonawcy tej inwestycji. Niebawem rozpoczęcie robót budowlanych.
Przekazanie placu budowy formalnie sprawdza się do podpisania i przekazania kompletu dokumentów umożliwiających przejęcie terenów niezbędnych do wykonania inwestycji. W imieniu Prezydenta Miasta Świnoujście plac budowy przekazał inwestor zastępczy, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Odbierającym jest konsorcjum firm PORR S.A. (lider konsorcjum), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S oraz Energopol - Szczecin S.A. Od tego momentu odpowiedzialność za plac budowy przejmuje wykonawca i mogą się już rozpocząć prace w terenie. Rozpoczęcie robót powinno się odbyć w ciągu najbliższych dwóch tygodni.
Na początku wykonawca będzie prowadził prace przygotowawcze, takie jak sprawdzenie saperskie, wyznaczenie geodezyjne zakresu inwestycji, wycinki drzew i organizowanie placu budowy. Zasadnicze roboty powinny ruszyć na początku przyszłego roku. Tunel ma być gotowy do września 2022 roku.
Przypomnijmy, że 7 października 2019 r. Wojewoda Zachodniopomorski wydał Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRDI), czyli mówiąc w uproszczeniu pozwolenie na budowę tunelu. Następstwem tej decyzji jest m.in. dzisiejsze przekazanie placu budowy wykonawcy.
We wrześniu br. wykonawca podpisał umowę z firmą, która zbuduje maszynę TBM, która wydrąży tunel. Urządzenie będzie gotowe w maju 2020 r, następnie w częściach zostanie drogą morską przetransportowane do Świnoujścia, gdzie po zmontowaniu w komorze startowej pod koniec 2020 r. będzie gotowa do rozpoczęcia drążenia.
Stałe połączenie pomiędzy Wolinem i Uznamem ma być oddane do użytku najpóźniej we wrześniu 2022 r.
Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część - tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia.
Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.
Data dodania 18 października 2019